Kuinka hyvin natiivi suomalainen pärjäisi Suomessa pelkällä englanninkielellä?
Pohdin vain suomalaisten kielitaitoa ja -valmiutta. Syyhytyäisi ihan vaikka vain kuukauden ajan testata että jos tarpeeksi vaatii niin saisiko esim asiakaspalvelun kaupan kassalla englanniksi?
Kommentit (30)
Mitä ihmeen asiakaspalvelua sä kassalla oikein tarvitset?
-Hello
-I'm sorry, how much did you say the total is? Oh, alright. Can I be a Karen, and get a 70% discount? I know the boss of this place. Actually wait, I'm his wife or daughter. What?! I demand to speak to your manager!!!! Outrageous, what kind of service do they have in this country. I deserve a biiiiiiig discount! I'm very important!
Okei, nyt lähti vähän mopo käsistä. Mutta eipä kassalla mitään asiakaspalvelua tarvitse, ei siinä juuri keskustelua tule.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla natiivi suomalainen? Eikö siihen kävisi kuka tahansa, joka ei osaa tai halua puhua suomea? Onhan noita esimerkiksi vaihto-oppilaita, jotka eivät osaa sanaakaan suomea.
Eihän se testi silloin toimisi.
P*r-*r-*r-*rkele kassalle ei jäädä puhumaan. Pitäkää suunne kiinni ja siirtykää nopeasti eteenpäin jotta me seuraavat päästään maksamaan ostokset.
En pärjää. Olen kantasuomalainen ja äidinkieleni on suomi. Ongelmia ollut opinnoissa (luennot, kirjat, esseet) ja englanninkielisissä, jotka kysyvät jotain englanniksi. Kerran yliopistolla oli vieraileva ope ja jessus hän suutui kun en osannut vastata englanniksi kuin vettä vaan. Luuli, että olin rasistinen häntä kohtaan, vaikka aikaa meni miettimiseen miten lauseen muodostaisin. Osaan vähän kirjoittaa sianenglantia, mutta en puhu sitä oikeastaan yhtään. En tajua yhtään tuota englantipakkoa yliopistoissa suomenkielisillä linjoilla.
Sehän riippuu ihan suomalaisesta. Jotkut väsäävät väikkäreitä ja vaikka mitä projektisuunnitelmia englanniksi jo työnsä puolesta tai soittelevat ulkomaalaisille asiakkaille, toiset ovat viimeksi käyttäneet enkkua peruskoulun armovitosta suorittaessaan. Mutta noin yleisesti nuorten ja koulutettujen enkuntaidot ovat hyvät.
Pariin otteeseen eri maihin muuttaneena sanoisin, että kauppojen asiakaspalvelu on kuitenkin pienimpiä "vaivoja" kielen suhteen, vaan kun alat hoitaa uudessa maassa asioita esim. veroviranomaisten ym. kanssa, tarvitset hyvää kielitaitoa. Itse olen osannut maiden kieliä jo etukäteen hyvin, joten en osaa sanoa, millaista olisi esim. englanniksi selviytyminen ei-englanninkielisessä maassa. Mutta jos vain ostoksia tekee, kuten turisti, niin ei tarvitse kummoista kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla natiivi suomalainen? Eikö siihen kävisi kuka tahansa, joka ei osaa tai halua puhua suomea? Onhan noita esimerkiksi vaihto-oppilaita, jotka eivät osaa sanaakaan suomea.
Miksi ei toimisi? Kai ne asiakaspalvelijat osaavat palvella ihan yhtä hyvin englanniksi, oli se testaaja sitten suomalainen tai ulkomaalainen.
Vierailija kirjoitti:
En pärjää. Olen kantasuomalainen ja äidinkieleni on suomi. Ongelmia ollut opinnoissa (luennot, kirjat, esseet) ja englanninkielisissä, jotka kysyvät jotain englanniksi. Kerran yliopistolla oli vieraileva ope ja jessus hän suutui kun en osannut vastata englanniksi kuin vettä vaan. Luuli, että olin rasistinen häntä kohtaan, vaikka aikaa meni miettimiseen miten lauseen muodostaisin. Osaan vähän kirjoittaa sianenglantia, mutta en puhu sitä oikeastaan yhtään. En tajua yhtään tuota englantipakkoa yliopistoissa suomenkielisillä linjoilla.
Suurin osa työpaikoista vaatii nykyään vähintään erittäin sujuvaa englannintaitoa (8-9 peruskoulu arvosanana, 3 lukio arvosanana), ellet sitten pyri alalle jos englannin taidolla ei ole niin väliä kuten esim lähihoitajaksi tai siivoajaksi muun muassa. Onnea elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei toimisi? Kai ne asiakaspalvelijat osaavat palvella ihan yhtä hyvin englanniksi, oli se testaaja sitten suomalainen tai ulkomaalainen.
Jos palveltava asiakas on suomalainen niin oletus on että tätä palvellaan suomeksi. Aika harvassa ruokakaupassa palvellaan pääsääntöisesti oletuskielenä ensin englanniksi ellei asiakas toisin pyydä.
ENGLANNIN___________KIELELLÄ, OPPIKAA JO VIHDOIN VİŤUŃ İÐİOOTIT!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työpaikoista vaatii nykyään vähintään erittäin sujuvaa englannintaitoa (8-9 peruskoulu arvosanana, 3 lukio arvosanana), ellet sitten pyri alalle jos englannin taidolla ei ole niin väliä kuten esim lähihoitajaksi tai siivoajaksi muun muassa. Onnea elämään.
Ehkä suurimmissa kaupungeissa tai ul7iskeskittymissä ja kansaivälisten yritysten kanssa toimijoissa. Missään käpykunnassa ei kielitaitoa tarvita.
Onnea ikävän ihmisen asenteesi kanssa. Etenkin onnea heille, jotka joutuvat lähelläsi olemaan.
Vierailija kirjoitti:
ENGLANNIN___________KIELELLÄ, OPPIKAA JO VIHDOIN VİŤUŃ İÐİOOTIT!!!
"Kirjoitetaan englanninkielinen ja suomenkielinen (mutta kuitenkin englannin kieli ja suomen kieli)."
Ei se ole niin helppo muistaa.
Pärjäisin pelkällä englannilla, koska töissä kieltä saa riittävästi treenata sekä kirjallisesti että suullisesti.
Yläasteella numero oli 5 Minä en ainakaan pärjäisi enkä osaa sanoa mitään. En ole koskaan oppinut enkä käyttänyt.
Suomi-USA -perheen kanssa olen huomannut, että hyvin pärjää pelkällä englannilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palveltava asiakas on suomalainen niin oletus on että tätä palvellaan suomeksi. Aika harvassa ruokakaupassa palvellaan pääsääntöisesti oletuskielenä ensin englanniksi ellei asiakas toisin pyydä.
Niin? Eli ihan samalla tavalla kuin suomenkieltä osaamattomattomienkin kohdalla. Kieli vaihdetaan sitten vain englanniksi, kun huomataan, että asiakas ei puhu suomea. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
Hyvin. Miehen kanssa asuttu ensin Chilessä, sitten Yhdysvalloissa, Australiassa ja Itävalloissa. Lapset ovat koko ikänsä käyneet englanninkielistä koulua. Suomeen ehdittiin muuttaa takaisin ennen koronakriisin puhkeamista, mutta lapsia en aio vaatia opiskelemaan suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa on arvosanat 4-10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa on arvosanat 4-10.
Sori. Siitä on aikaa kun olin lukiossa ja silloin todistusarvosanat oli 1, 2 ja 3.