Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hankkia enää 30-vuotiaana ajokorttia jos ei ole ikinä ajanut autolla?

Vierailija
14.01.2021 |

Oppiiko enää tässä iässä? En ole ikinä ajanut autolla, tarkoitan sitä kun esim isoveljeni ajelivat jo alaikäisinä peltoautoilla mummolassa ja hallitsivat ajon hyvin sitten kun 18-vuotiaina autokouluun menivät ja saivat kortit.

Itseäni ei kortin hankkiminen silloin kiinnostanut vaikka vanhempani toki koittivat autokouluun kannustaa. Olin menossa ulkomaille vaihtoon ja sitten se vain jäi.
Nyt harmittaa etten korttia silloin hommannut, autolle olisi kyllä tarvetta.

Eli onko muita jotka ovat myöhemmällä iällä autokouluun menneet? Miten sujui?
Kauhistuttaa ajatuskin että pitäisi uskaltaa painaa jonnekkin motarille tai peruutella täydellä parkkipaikalla..
Olenko ihan toivoton tapaus?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin nelikymppisenä, ei ongelmia.

Vierailija
2/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii kyllä. Mieti kuitenkin, onko sinulla autolle todellista käyttöä. Turha ajaa korttia, joka jää sitten hyllylle pölyyntymään. Alussa pitää ajaa paljon, että saa varmuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei missään nimessä, toinen jalka haudassa jo...

Vierailija
4/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppii kyllä. Mieti kuitenkin, onko sinulla autolle todellista käyttöä. Turha ajaa korttia, joka jää sitten hyllylle pölyyntymään. Alussa pitää ajaa paljon, että saa varmuutta.

Kyllä olisi tarve. Esikoinen alkaa olla sen verran iso että harrastuksenkin tiimoilta tarvitsisi kuljetusta paikkoihin mihin ei pääse bussilla tai sitten pitää vaihtaa bussia ja matkoihin menee aina älytön määrä aikaa.

Miehellä toki on auto mutta siitä ei viikolla iloa ole kun tekee reissutöitä ja välillä saattaa olla 2 viikkoakin kotoa pois.

Ja toisekseen, olisi ihana nakata vaan lapset autoon ja ajella vaikka mummolaan/kylpylään/mihin tahansa. Nyt sd on aina vähän säätämisen takana. - ap

Vierailija
5/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat hommata auton ja ajaa säännöllisesti niin sitten kannattaa. Varmuus ajamiseen häviää äkkiä jos tulee pitkiä taukoja välillä. Ennen kun taksikuskit olivat kantiksia niin saattoi luottaa hyvään ja turvalliseen matkaan, aika monta kertaa saa ajaa taksilla, että auton kaikki vuosikulut ylittyvät, mutta nykyään on tuo turvallisuuskysymyskin otettava huomion, pääseekö todella suorinta reittiä ilman jännitysmomentteja haluamaansa paikkaan jos taksilla yrittää.

Vierailija
6/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ajaisit pyörällä. Kerran kun opit niin osaat aina.

Vierailija
7/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa. Kortti on hyvä olla vaikka autoa ei hankkisikaan.

Anoppi on 70-vuotias, ajokortiton ja suosittelin hänellekin kortin ajamista! Hän on erittäin nopea havainnoimaan ikäisekseen ja toimeen tarttuva nainen muutenkin.

Miten niin 30-vuotiaana ei enää kannattaisi? Elämä on vielä ihan edessä! Autokouluun vaan, tsemppiä!

Vierailija
8/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli 30v kun ajoi kortin, muistan sen hyvin. Onhan tuo nyt 43 vuotta ehtinyt autolla suhaamaan sen jälkeen. Että ehkä se kannatti.

Vierailija
9/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 29v ja autokoulussa. Rohkeesti vaan :)

Vierailija
10/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin 28-vuotiaana. OIi se aika vaikeaa varmaan verrattuna siihen, että olisi nuorempana ajellut?

Olen voinut käyttää avopuolison autoa. On kortista ollut hyötyä vaikken sitä päivittäin tarvikaan! Kuljen mielläni julkisilla edelleen. Nuorempana en olisi kuulemma saanut isäni autolla ikinä ajaa ja omaa en myöhemmin opiskelijana edes tarvinnut, joten menee se näinkin päin.

Vierailija
11/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta sitten kannattaa oikeasti ajaa säännöllisesti ja usein.

Vierailija
12/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kannattaa, jos katsot tarvitsevasi ajokorttia. Sylvi Kekkonen ajoi kortin vanhana, en nyt muista kuinka vanhana, mutta yli 50 v joka tapauksessa. Olisiko ollut lähemmäs 60 v. Sai Englannista pienen auton lahjaksi, joku Austin, ehkä, ja kävi yksinään onnellisena mökillä vuosikausia.

Siitä vaan autokouluun, tai myöhemmin.

Vierailija
13/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin 30-vuotiaana ja siitä on ollut tosi paljon iloa ja hyötyä! Nautin ajamisesta, ja kortin omistaminen helpottaa arkea tosi paljon. Suosittelen!

Kannattaa antaa itselleen aikaa, oppiminen ei ehkä ole niin nopeaa kuin nuorempana olisi. Minulla meni esim. monta ajotuntia ihan vain auton perusjuttujen, kuten vaihteiden logiikan hoksaamiseen. Vanhempana myös tiedostin helpommin kaikki uhat mitä liikenteessä voi olla ja siksi olin aluksi arka kuski. Inssi ei myöskään mennyt läpi kerralla ja otin runsaasti lisöajotunteja, joista sain varmuutta.

Tämä kaikki on korjaantunut ajovuosien myötä ja nykyään sukkuloin tuolla siinä missä nuoremmatkin.

Vierailija
14/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin 32-vuotiaana kortin.

Elämäni parhaita päätöksiä!

Nyt 5 vuotta ollut kortti.

Lasten harrastusten vuoksi myös sen kortin lopulta ajoin.

Pelotti ekalla ajotunnilla ja taisin vähän silmäkulmiakin pyyhkiä mutta kun ajopelosta pääsi yli niin alkoi sujua.

Pääsin ekalla läpi inssinkin. Ja kirjalliset.

Olen ajanut paljon, lähes päivitäin ja nautin ajamisesta.

Pidän itseäni ihan hyvänä kuskina. Ajan taitoihini nähden eli en ota turhia riskejä kuten ehkä nuorena olisi tullut otettua?

Ajan automaattivaihteista autoa eli siltäkin osin ajo on mukavaa ja sujuvaa kun ei tarvi miettiä kytkimiä.

Aja se kortti! Et kyllä tule katumaan.

Vierailija
15/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri oli ajanut kortin, kun jäi eläkkeelle. Nyt on lähes 90-vuotias ja ajaa edelleen. Ja tosi juttu.

Vierailija
16/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Mä hankin joskus 28-vuotiaana moottoripyöräkortin ja muutama vuosi sen jälkeen autokortin.

Vierailija
17/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota hiukan parempia kelejä ennen kuin aloitat. Autokouluun kyllä pääsee ihan saman tien.

Vierailija
18/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vielä nuori. Ehdottomasti kannattaa, autolla ajaminen tuo vapaudentunteen.

Vierailija
19/19 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin noilla nurkilla myös autokoulun, ja se oli hirveää. Opettaja kohteli samalla tavalla ylemmyydentuntoisesti ja piruillen minua kuin niitä 18-kesäisiä nulikoitakin, oli lähellä etten jättänyt kesken. Muutenkin outo koulu, mutta kortin sain ja käytössä on ollut. 

Kyllä sen onnistuu ajamaan milloin vain, mutta nuorempana olisi ehkä ollut enemmän rohkeutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi