Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä oireita teillä on ollut piilokarsastuksesta?

Piilokarsastus vai jotain muuta sittenkin?
14.01.2021 |

Viikkojen uuvuttavien oireiden ja niiden selvittämisen jälkeen eilen neurologi löysi silmästäni piilokarsastusta. Se kyllä selittäisi asiaa, mutta voiko todella olla tällaisesta kyse.

Kaikkihan alkoi siitä, että joulukuun alussa tasainen pinta alkoi väristä näkökentässä. Tätä oli edeltänyt intensiivinen tarkan tekemisen jakso staattisesti kurjassa työasennossa ja niskat umpijumissa. Ei häiriöitä tullut vain kerran, eikä kahdesti vaan usein. Säikähdin. Sain migreeni diagnoosin, mutta särkyä ei tullut. Seuraavaksi alkoi sisäinen värinä nukahtaessa tai herätessä. Lisäksi silmät kiinni ollessa pilkut värisivät edessäni. Oli myös kaikkia valopalloja ja ties mitä. ”visual snow” kuvaa hyvin. Ja kun nousen ylös -> oireet loppui.

Olin myös saanut uudet moniteholasit, joita epäilin ensin aiheuttajaksi ja kävin uudelleen silmälekurilla. Silmät kuulemma oikein terveet, jos taittovirhettä ja likinäköisyyttä tai lähinäköä ei lasketa. Reseptinkin totesi oikeaksi. Mutta piilokarsastusta ei mainittu.

Oireet jatkuivat, samoin tutkimukset. Kaikki normit tunto ja tasapainotestit aina moitteettomia. Pään kuvaus, verisuonet. Verikokeet hyvät. Eli ei mitään vikaa missään, mutta näköhäiriöt ja tärinän tunne jatkui. Kävin monta kertaa lääkärillä, hierojalla, fyssarilla. Mitään apua ei mistään. Eikä diagnoosia. ”Ei ole vaarallista, kun kaikki on jo tutkittu”

Sitten kramppasi oikealta puolelta selässä. Ja valitin samalla tätä huimausta/värinää. Oikeapuoli aivan umpi jumissa niskasta alaspäin. Ohjasi fyssarille. Fyssari piti niskaperäisenä ja teki hoidot ja antoi ohjeita. Ne helpotti, muttei poistanut. Päätin vielä kerran yrittää ja varasin ajan yksityiselle neurologille. Hän löysi tuon piilokarsastuksen ja epäili tämän olevan kaiken syynä. Eli nyt sitten seuraavaksi silmälekuriin...voin kertoa, että ollut todella pelottavaa ja stressaavaa, mikä ei tietenkään tee hyvää tälle oireistolle...

Mutta millaisia oireita teillä on tullut piilokarsastuksesta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennyt mitään, sain lasit sen vuoksi kouluikäisenä. Lapseni sai jo taaperona koska sain tutkimuksiin kun tuntui joskus silmät harottavan.

En tiedä mistään mitään, mutta en usko karsastuksen olevan syynä noihin oireisiisi, ennemmin se niskajumi aiheuttaa sitä sun tätä, mutta se ei aiheuttane karsastusta tai toisinpäin?

Vierailija
2/8 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mulla ollut muuta kuin että tuntui etten näe kunnolla ja silmät väsyy. Näöntarkastuksessa sitten löytyi tuo piilokarsastus. Testattiin sekin, kun tavallinen näöntarkastus antoi ihan samat arvot kuin mitä minun laseissa jo oli voimakkuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireesi voisi olla ns. särytön migreeni. Itse näen hopeanvärisiä auroja/palloja, myös väreilyä. Välillä lukiessa kirjaimia häviää sanan alusta/lopusta. Mutta onneksi ei ole särkyjä!

Vierailija
4/8 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi tutulta! Karsastukseen erikoistunut silmälääkäri tunnisti vaivani ja ihmetteli miten ylipäätään olin niinkin pitkään pystynyt hoitamaan kanttorin ammattiani ja lukemaan nuotteja viivastoilta.

Sain prismalasit, jotka vähitellen auttoivat.

Noin 1/2vuotta jouduin laseista huolimatta aina lepuuttamaan

silmiäni sekä muita lihaksiani ennenkuin tunsin oloni suht normaaliksi

Selän ja niskan jumit olivat kehittyneet pitkän ajan kuluessa johtuen silmälihasten jännityksen

siirryttyä vähitellen niihin kun olin epätoivoisesti yrittänyt tietämättäni korjata kaksoiskuviani yhdeksi. Karsastuksen ja erityisesti piilokarsastuksen mukanaan tuomiin ongelmiin tarvitaan erikoistunutta lääkäriä.

Vierailija
5/8 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni hoitaa piilokarsastusta neurologi. Tutkittiin ensin koko pää ja silmät ettei ole esim.MS-tautia tai jotakin muuta sairautta, joka voi aiheuttaa kahtena näkemistä. Nyt hänellä on prismalasit. Niitäkin piti muokata sopivammaksi, eli eivät aivan onnistuneet. En tiedä miten aikovat hoitaa piilokarsastusta jatkossa. Ehkä leikkaavat silmät.

Vierailija
6/8 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla työnä tietotekniikka, eli katson ruutua 8h päivässä. Voimakas likinäkö, joka laseilla korjattu. Iltapäivisin päänsärkyä jo vuosia, bruksismi, uniapnea, niskajumi jne. Vihdoin viimein naprapaatti alkoi epäillä karsastusta, jonka siihen erikoistunut silmälääkäri vahvisti. Sain kokeeksi Prisman toiseen linssiin, auttoi heti. Nyt prismalasit tilauksessa. Eli oireina voi olla vaikka mitä kun asia pitkittyy. Päänsärky lähti, samoin niskajumi ja bruksismi. Ehkä uniapneakin ajan kanssa. Elämä alkoi uudelleen!

Vierailija
7/8 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka mahtaa olla hyvä karsastus / piilokarsastukseen erikoistunut silmälääkäri Helsingin alueella?

Vierailija
8/8 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoiskuvia, laiska silmä, päänsärkyä ja mm syvyysnäkö tosi huono