Vaikeuksia päättää pääaine maisteriopintoihin!
Molemmat tutkinnot suoritetaan englanniksi, toinen olisi kotieläinjalostusta ja toinen ympäristönsuojelua. Molemmat todella vaativia ja haastavia opintoja. Voi kun olisi kristallipallo, että tietäisi kumpi työllistää paremmin ja tarjoaa myös paremman palkkatason. Tuo ympäristönmuutos on sen verran uusi oppiaine, että palkkatilastoja, tietoa työllistymisestä jne ei oikein vielä ole.
Jos jollain on faktaan perustuvia näkemyksiä niin kuulisin mieluusti!
Kommentit (2)
En usko, että jos olen tehnyt maisteriopintoina ympäristönsuojelua, niin tulisin valituksi esim indeksien laskentaan kotieläimille. Ympäristönsuojelu taas toteutetaan monikansallisena ja -monitieteellisenä opiskeluna, jolloin varmaan aukeaa useampia työpolkuja sitä kautta.
Kotieläinjalostus ehkä kiinnostaisi enemmän, mutta toisaalta näen sen jossain määrin kuolevana alana (en halua tehdä esim. kanojen tai sikojen hybridijalostusta, joka tähtää vain korkeaan tuotokseen). Eettisesti ympäristönmuutos ehkä olisi sopivampi ja "tulevaisuuteen ala". Kaikista eniten minua kiinnostaa eläinten hyvinvointi ja käyttäytyminen, mutta sitä ei voi opiskella pääaineena.
Graduohjaajista minulla ei ole mitään tietoa ja koko yliopiston touhu vaikuttaa korona-aikaan melko sekavalta. Voisin kuitenkin tehdä gradun työnantajalleni mikä helpottaa asiaa huomattavasti.
Sä saat maisteriopinnoistq molemmilla suuntqutumisvaihtoehdoilla täsmälleen saman tutkinnon, ja molemmilla vaihtoehdoilla voi työllistyä useisiin työhin. Niinpä valintasi on paljon vähemmän dramaattinen ja drastinen kuin kuvittelet. Katso, mitä kursseja niihin kuuluu ja kummat ovat kiinnostavampia? tarkasta myös gradunohjaajat näissä suuntautumisvaihtoehdoissa. Tiedätkö heistä mitään? Mistä ja kenen ohjauksessa uskot saavat gradun tehtyä määräajassa?