Uskallanko kytkeä neljä pistorasiajakajaa vanhaan omakotitaloon jossa vielä vanhanaikainen sulake systeemi?
Pitäisi saada eteiseen yksi ylijännitesuoja jossa 3-6 slottia, sitten TVn taakse yksi 3 slottinen jakaja, keittiöön yksi "powercube" eli kolme slottia siinäkin, sitten vielä makkariin yksi 6 slotin jakaja jossa USB latauspaikka.
Pelottaa että sulakkeet räjähtää, varsinkin jos kaikki valot päällä ja laitan vielä pesukoneenkin pyörimään... tähän mennessä ollut vasta 2 jakajaa ja ei ole vielä yksikään sulake pamahtanut.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voit laittaa, niin meilläkin on.
kiitti
Bonuskysymys: Jos sulake pamahtaa silloin kun tietokone päällä niin tuleeko samanlainen vahinko kuin ukoniskusta?
Itsellä 1000€ pelikone ja siinä on kyllä ylijjännitesuoja suojaamassa mutta ei ne kuulemma kovin kovasti suojaa ainakaan ukkoselta. Entä sulakkeen poksahtaminen? Kannattaako kaikki pistorasiat korvata ylijännitesuojilla?
Ylijännitesuoja vaatii suojamaadoitetun pistorasian, jotta suojaus toimisi.
Mä oon asunu talossa, jossa edellinen omistaja oli tehnyt sähkötöitä. Kerran yöllä pistorasia ja siihen mennyt pinta-asennusjohto syttyi palamaan. Onneksi huomattiin heti pimeässä.
Vierailija kirjoitti:
Ylijännitesuoja vaatii suojamaadoitetun pistorasian, jotta suojaus toimisi.
Mistä tietää että on suojamaadoitettu? Itsellä kyllä maadoitettu mutta en tiedä muusta
En nyt ymmärtänyt mitään??
Asutko jossain jeesuksen isän vanhassa torpassa missä 1kpl sulakkeita/huone?
Onko pistorasiat suojamaadoitettu?
Mistä kuvittelet ylijännitteen tulevan jos sähköt katkeaa??
Valoille pitäisi olla omat johdotukset 10a sulakkeella.
Pistorasioille omat johdotukset 16a sulakkeilla.
Jos sähköt on edes suurinpiirtein oikein tehty palaa sulake jos on ylikuormaa, sulakkeet on tarkoitettu suojelemaan sähköjärjestelmää.
Miten sulake pamahtaa?? Oletko ikinä katsonut kuinka ohut lanka siellä posliini sulakkeen sisällä on?
Yhteenlasketut tehot (W) ratkaisevat, lukumäärällä vähemmän merkitystä.
Tilaa mieluummin sähköranelta päivityssuunnitelma. Ei pinta-asennuksina paljoa maksa turvallinen uudistus, päivässä tekee.
"Väärin kytketty on puoliksi poltettu." Suosittelen aloittajalla sähkömiehen palkkaamista vähintään käynnille, jossa kerrotaan nuo tarpeet ja pyydetään tarjous sähköjen ja sulaketaulun uusimisesta nykyaikaiselle ja turvalliselle tasolle. Se ei todennäköisesti edes maksa ns. maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon asunu talossa, jossa edellinen omistaja oli tehnyt sähkötöitä. Kerran yöllä pistorasia ja siihen mennyt pinta-asennusjohto syttyi palamaan. Onneksi huomattiin heti pimeässä.
Tuo johtuu huonosta kosketuksesta joilloin alkaa kuumenemaan.
Voi hyvä elämä.
Pari lyhyttä asiallista vastausta, joista AP ei todennäköisesti ymmärtänyt yhtään mitään kun on noin uskomattoman pihalla.
Voihan yhteen pistorasiaan kytkeä vaikka 100 kännykänlaturia ilman ongelmia, mutta sitten taas pesukone ja kuivain samassa ikivanhassa hapettuneessa pistorariassa voi polttaa talon
Vierailija kirjoitti:
Bonuskysymys: Jos sulake pamahtaa silloin kun tietokone päällä niin tuleeko samanlainen vahinko kuin ukoniskusta?
Itsellä 1000€ pelikone ja siinä on kyllä ylijjännitesuoja suojaamassa mutta ei ne kuulemma kovin kovasti suojaa ainakaan ukkoselta. Entä sulakkeen poksahtaminen? Kannattaako kaikki pistorasiat korvata ylijännitesuojilla?
Kannattaa olla sellainen ylijännitesuoja jossa on sulake. pox sanoo sulake, eikä kone ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mistä johtui, kun ois voinu pahimmassa tapauksessa polttaa koko talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mistä johtui, kun ois voinu pahimmassa tapauksessa polttaa koko talon.
Niimpä, vanhoissa taloissa kannattaa aina välillä kurkata sinne pistorasiaan onko tummunut tai kokeilla sormella on muoviosa kuumentunut käytössä, erityisesti pyykinpesukoneen, jääkapin/ja pakastimen pistorasiat, niistä harvemmin otetaan töpseli seinästä ja käyvät jatkuvasti.
Meillä alkoi pakastin käryämään, joku rele yritti syttyä palamaan, pakastimen alla oli pölyä ja kaikkea, lattiaan ja seinään jäi tummat läikät, hyvä ettei palanut koko paska.
Hain kodinkone korjaajalta uuden releen ja vaihdoin osan johtoja ja pakastin pelasi monta vuotta sen jälkeen.
Keittiöremontissa vaihdettiin ja joku haki vanhat toimivat koneet.
Hyvin voit laittaa, niin meilläkin on.