Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö vanhemmat tosiaan pääse enää Wilmaan, kun lapsi täyttää 18 v??

Vierailija
10.01.2021 |

Meidän poika on lukiossa ja me vanhemmat ollaan tietysti seurailtu hänen koulunumeroitaan yms Wilmasta. Nyt kun hän viime vuoden lopussa täytti 18 vuotta, niin pääsen edelleen sinne wilmaan, mutta siellä on vaan teksti "Käyttäjätunnus on vanhentunut, koska opiskelija on täyttänyt 18 vuotta". Eli vanhemmat ei siis enää pysty mistään seuraamaan koulumenestystä? Itse olen luullut, että vanhemmat pääsevät wilmaan niin kauan, kuin lapsi opiskelee lukiossa. Meidän pojalla koulukin menee nykyään vähän niin ja näin, kun kaikki muu kiinnostaa enemmän kuin koulunkäynti. Ja korvien välistähän tuon ikäiset pojat ovat yleensä vielä kaukana aikuisesta. Hirvittää kyllä, että riittääkö pojalla tarpeeksi itsekuria hoitaa kouluaan, kun hän vielä tietää, että me emme ole enää millään tavalla perillä hänen koulumenestyksestään.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääse. Itselleni koko Wilma on ollut lähinnä pakkopullaa viimeiset 8 vuotta.

Vierailija
22/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa AP, että poikasi voi myös itse kuitata sairauspoissaolonsa koulusta wilman kautta. Se on sitten omantunnon asia, oliko sairas vai kavereitten kanssa baarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, poika on aikuinen. Jos haluat pysyä kärryillä nuoresi elämästä suosittelen vaikka juttelemaan hänen kanssaan voit yllättyä kuinka fiksu ja aikuinen hän jo on. 

Me kyllä juttelemme keskenämme paljon ja poika on aina hyvinkin avoimesti kertonut minulle asioistaan. Mutta kuten jo sanoinkin, niin nykyään häntä kiinnostaa ihan muut asiat enemmän kuin koulu ja hän tietää myös sen, että me vanhemmat edellytetään häneltä kuitenkin, että hän myös hoitaa koulunsa kunnolla. Niin kauan kun poika asuu kotona ja saa kaiken tuosta vaan ilmaiseksi, kuten ennenkin, niin kyllä minun mielestäni meidän pitäisi olla edes jollain tavalla perillä hänen koulunkäynnistään. Ap

Vierailija
24/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotias voi mennä naimisiin kertomatta asiasta vanhemmilleen.

18-vuotias voi mennä lääkäriin kertomatta.

18-vuotias saa äänestää, suorittaa ajokortin.

18-vuotias saa tehdä suuria kauppoja, myös osamaksulla.

Joissakin tapauksissa myös nuorempi voi evätä terveyteen liittyvien tietojen antamisen vanhemmilleen, esim. jos 15-vuotias hankkii ehkäisyä eikä halua tiukkapipoisten vanhempien tietävän asiasta. Jo 12-vuotiasta lasta pitää kuulla ennen kuin tehdään lääketieteellisiä toimenpiteitä, esim. annetaan rokotuksia. Riippuu lapsesta, jotkut ovat kypsempiä kuin toiset tekemään terveyteensä liittyviä päätöksiä siinä iässä.

18-vuotias on lain edessä aikuinen ja voi tehdä kaikkea paitsi ostaa väkevää viinaa, hankkia bussin ajamiseen oikeuttavan ajokortin (vaatii jonkin verran kokemusta ajamisesta) tai mennä joillekin dokailuristeilyille ilman vanhempaa valvojaa.

Vierailija
25/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa valita pääseekö vai ei. Minä pääsen.

No minä taas sanoin että mitä ihmettä minä niillä wilmatunnuksilla teen kun tyttö täytti 18, että muutenkaan ei ole tullut kyttäiltyä numeroita tai muutakaan viestintää. On jo pitkään hoitanut kouluasiansa itsenäisesti, mitä ihmetyä minä niillä tunnuksilla tekisin? Lukio on sujunut hyvin koko ajan.

Vierailija
26/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, poika on aikuinen. Jos haluat pysyä kärryillä nuoresi elämästä suosittelen vaikka juttelemaan hänen kanssaan voit yllättyä kuinka fiksu ja aikuinen hän jo on. 

Me kyllä juttelemme keskenämme paljon ja poika on aina hyvinkin avoimesti kertonut minulle asioistaan. Mutta kuten jo sanoinkin, niin nykyään häntä kiinnostaa ihan muut asiat enemmän kuin koulu ja hän tietää myös sen, että me vanhemmat edellytetään häneltä kuitenkin, että hän myös hoitaa koulunsa kunnolla. Niin kauan kun poika asuu kotona ja saa kaiken tuosta vaan ilmaiseksi, kuten ennenkin, niin kyllä minun mielestäni meidän pitäisi olla edes jollain tavalla perillä hänen koulunkäynnistään. Ap

Miksi? Aikamiehen. Menetkö kesätyöpaikallekin pätemään ja muistuttelemaan asioista?

Vierailija
27/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18-vuotias voi mennä naimisiin kertomatta asiasta vanhemmilleen.

18-vuotias voi mennä lääkäriin kertomatta.

18-vuotias saa äänestää, suorittaa ajokortin.

18-vuotias saa tehdä suuria kauppoja, myös osamaksulla.

Joissakin tapauksissa myös nuorempi voi evätä terveyteen liittyvien tietojen antamisen vanhemmilleen, esim. jos 15-vuotias hankkii ehkäisyä eikä halua tiukkapipoisten vanhempien tietävän asiasta. Jo 12-vuotiasta lasta pitää kuulla ennen kuin tehdään lääketieteellisiä toimenpiteitä, esim. annetaan rokotuksia. Riippuu lapsesta, jotkut ovat kypsempiä kuin toiset tekemään terveyteensä liittyviä päätöksiä siinä iässä.

18-vuotias on lain edessä aikuinen ja voi tehdä kaikkea paitsi ostaa väkevää viinaa, hankkia bussin ajamiseen oikeuttavan ajokortin (vaatii jonkin verran kokemusta ajamisesta) tai mennä joillekin dokailuristeilyille ilman vanhempaa valvojaa.

Eikös Ruotsin laivoilla pidä olla vähintään 21, ennekuin voi mennä ilman vanhempaa valvojaa..? Muistelen jostain kuulleeni tuollaista.

Vierailija
28/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Aikamiehen. Menetkö kesätyöpaikallekin pätemään ja muistuttelemaan asioista?

No höpöhöpö. Mutta jos/kun tämä aikamies aikoo asua edelleen vanhempien nurkissa ja me kustannamme edelleen hänen lukionsa ym elämisensä, niin kyllä mielestäni meidän pitäisi myös olla perillä hänen koulunkäynnistään. Ap

Vierailija
29/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpö. Mutta jos/kun tämä aikamies aikoo asua edelleen vanhempien nurkissa ja me kustannamme edelleen hänen lukionsa ym elämisensä, niin kyllä mielestäni meidän pitäisi myös olla perillä hänen koulunkäynnistään. Ap

No höpöhöpö trolli .

Vierailija
30/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa poika on jäänyt luokalle?

Vierailija
31/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti se on tuokin. Mutta toisaalta, sen aikamiehen pitää nyt jo pystyä huolehtimaan itse asioistaan. Jos ei, niin nyt on korkea aika opetella. Ihminen, johon luotetaan, on luotettava.

Anna nuoren pärjätä jo itse. Oma elämä, oma vastuu.

Vierailija
32/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö tämä aikuinen lapsenne ihan täysillä? Jos ei niin siinä tapauksessa on hyvä että hän on edunvalvonnassa.

Vierailija
33/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli viime viikolla se tiedote wilmassa, että 18 täyttänyt voi antaa oikeudet huoltajilleen.

Ainakin Espoossa tuli. On se varmasti ihan valtakunnallinen myös.

Vierailija
34/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin siinä lukiossa, josta poika jo valmistui, kerrottiin kakkosten vanhempainillassa että noin käy. Ja jos aikoo katsella 18-v täyttäneen tietoja Wilmasta, siihen pitää olla lupa.

Vierailija
35/35 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vaan huojentunut, kun wilma-viestintä väheni 50 %:lla esikoisen täytettyä viime vuonna 18. Meidän lapset hoitavat itse koulunsa ja harrastuksensa. Hyvin on toiminut, kiitettäviä arvosanoja saavat. Minä olisin huolestunut, jos minun pitäisi kytätä täysi-ikäisen ihmisen koulunkäyntiä. Siinä vaiheessa on hyvä jo tajuta, että minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Itse muutin kotoa pois 19-vuotiaana satojen kilometrien päähän.

Toki autan lapsiani, jos tarvitsevat tukeani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi