"Pyöräilijä väistää!"
Kävipä niin että ajoin pyörällä yhdistetyllä kävely ja pyörätiellä, joka kulkee autotien laidassa. Oli pimeää ja satoi lunta. Minulla oli pyörässä asianmukaiset valot. Näin että vastaani oli tulossa jalankulkija, jonka takana jonkin matkan päässä lenkkeilijä. Jatkoin normaalisti ajamistani omassa reunassani, kun juuri ennen kohtaamistani kävelijän kanssa tämän takana tullut juoksija päätti ohittaa hänet ja rynnisti suoraan minun eteeni. Ehdin jarruttaa hieman ja katsoa ihmeissäni juoksijaa, joka ei ollut moksiskaan vaan huikkasi vain opastavaan sävyyn että pyöräilijä väistää! En ole kyllä tuollaisesta säännöstä kuullut että pyöräilijän pitää väistellä tyhjästä eteen hyppiviä lenkkeilijöitä. Mikä juttu tämä on?
Kommentit (26)
Mutta kyseessä oli pyörätie! Ja miten olisin voinut ennakoida että tyyppi päättää lähteä ohittamaan juuri kun olen kohdalla? Eihän tuon säännön mukaan pyöräilyssä ole mitään järkeä.ap
Kun tämä juoksija ei ollut tielläni, vaan TULI tielleni tahallaan vaikka näki minun tulevan ihan tavallisesti omaa kaistaani pitkin.
jotkut tekee tahallaan tota. tikkurilassa asuu naisjuoksija joka hyökkää pyöräilijöiden kimppuun jos ovat mielestään liian lähellä. rähisee tahallaan. tönii myös junassa ihmisiä. siitä on useita ilmoituksia poliisille tehty. aina se vaan rähisee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyseessä oli pyörätie! Ja miten olisin voinut ennakoida että tyyppi päättää lähteä ohittamaan juuri kun olen kohdalla? Eihän tuon säännön mukaan pyöräilyssä ole mitään järkeä.ap
Ennakointi ei tarkoita sitä, että pitäisi olla selvänäkijän kyvyt. Ja tosiaan, kuten 1. viestissä kirjoitetaan, on ajoneuvo ajoneuvoliikenteen väylällä (kuten pyörätiellä) etuajo-oikeutettu suhteessa jalankulkijoihin. Jalankulkija teki siis tuossa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija väistää ajoneuvoa paitsi jos paikalla on suojatie.
Jos et halua, että jalankulkijat ovat tielläsi niin voit myös harkita sitä, että siirryt ajoradalle ajamaan samaan tapaan kuin muutkin ajoneuvojen kuljettajat.
On myös monia muita poikkeuksia, missä auto väistää aina.
Oletko aivan varma, että kyseessä oli pyörätie? Oliko edellisessä risteyksessä pyörätien kyltti siinä suunnassa mihin olit menossa?
Pyöräilijän tulee suhteuttaa kulkuvauhtinsa kävelijöihin.
Olen varma koska kyseessä on tuttu tie jota pitkin ajelen tuon tuostakin.ap
Ohittamaan lähtijä väistää kaikkea tai ei lähde ohittamaan ennen kuin tie on vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni pyöräilijä ajaa tutullakin tiellä jalkakäytävällä, koska ei ole osannut kiinnittää huomiota merkkeihin. Olettaa vain automaattisesti, että tien reunan väylä = pyörätie.
Ja vauhtini ei tosiaankaan ollut liian kova koska oli pimeää, lumista ja pyöräni on vaihteeton mummo. Seuraava askel olisi siirtyä taluttamaan mutta siinä kai vesittyisi pyörätien idea.ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, paitsi jos kyseessä olisi kävelykatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni pyöräilijä ajaa tutullakin tiellä jalkakäytävällä, koska ei ole osannut kiinnittää huomiota merkkeihin. Olettaa vain automaattisesti, että tien reunan väylä = pyörätie.
Ok. Kyseessä on yhdistetty kävely- ja pyörätie.ap
Vierailija kirjoitti:
Ja vauhtini ei tosiaankaan ollut liian kova koska oli pimeää, lumista ja pyöräni on vaihteeton mummo. Seuraava askel olisi siirtyä taluttamaan mutta siinä kai vesittyisi pyörätien idea.ap
Aja ajoradalla. Se ei ole mikään "autotie" vaan tosiaan ajorata joka on tarkoitettu kaikenlaisille ajoneuvoille.
Vierailija kirjoitti:
Miksei toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei toisinpäin?
Sinäkö kävelet tasamaalla 25 km/h ja alamäessä 40 km/h?
Tunari, ihmisten päälle ei saa ajaa ajoneuvolla.
lain mukaan pyöräilijän on ajettava kävely/pyörätien oikeassa laidassa
kävelijä voi kävellä missä kohtaa vain
Juoksija oli oikeassa, pyöräilijä väistää. Miksi et antanut juoksijalle tilaa ohittaa kävelijä?
Jalankulkija väistää ajoneuvoa paitsi jos paikalla on suojatie.
Jos et halua, että jalankulkijat ovat tielläsi niin voit myös harkita sitä, että siirryt ajoradalle ajamaan samaan tapaan kuin muutkin ajoneuvojen kuljettajat.