Älä hanki älypuhelinta itsellesi äläkä lapsillesi!
Perus karvalakkimalli riittää soittelemiseen ja tekstiviestien lähettelyyn. Kaikki muut asiat voi hoitaa pöytäkoneella ja on myös paljon helpompi hoitaa tietokoneella kun on isompi näyttö.
Kommentit (5)
Kunnon kansalaisilla on seurantalaite aina mukana.
Lapsi vain putoaa kehityksen kelkasta, jos hänellä ei ole älypuhelinta.
Joopa joo. Ap, tuo ratkaisu käy varmaan sinulle, mutta ainakaan meille se olisi mahdottomuus. En notku pöytäkoneella, vaan tarvitsen työssäni älykännykkää, koska minun on pitkin päivää osallistuttava sillä kokouksiin, luettava pikaviestejä (kukaan ei lähetä enää tekstareita) ja sähköposteja, otettava kuvia ja googletettava. Teen sillä puhelinhaastatteluja ja kuvaan kännykkävideoita.
Lapseni saivat älykännykät alaluokilla - lapset siis ovat jo 18 ja 20 - ja nykyään lapset saavat/joutuvat käyttämään niitä koulussakin tunneilla tiedonetsintään.
Älykännykät ovat maailman kätevin keksintö, tietokone taskussa. Vapaa-ajallani kuuntelen sillä musiikkia Spotify:sta, käytän sitä ajaessa navigaattorina, ja etsin kaupassa sillä reseptin, kun huomaan jonkun ruoka-aineen olevan tarjouksessa ja haluan tarkistaa, mitä muuta minun pitää muistaa ostaa kaupasta saadakseni sen valmistettua haluamakseni ruokalajiksi.
Se sitten on toki toinen juttu, että lapsille pitää opettaa, miten kännykkää saa käyttää ja mihin sitä ei saa käyttää. Ja käyttöä myös valvotaan. Tämä on normaalia kykenevän ja fiksun vanhemman harjoittamaa kasvatustyötä ihan siinä missä koulumatkan läpikäynti ja pyörälläajon opettaminen.
Eli kivikaudelle ei tarvitse palata, se on kasvattamisen välttelyä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi vain putoaa kehityksen kelkasta, jos hänellä ei ole älypuhelinta.
Olet ymmärtänyt väärin. Älypuhelimeen liimautuneet pullamössöt putoaa kehityksen ja sivistyksen kelkasta kun koko elämä rajautuu yhden pienen laitteen pienelle ruudulle. Niillä joilla ei ole älypuhelinta on onneksi muutakin elämää ja aikaa säästyy itsensä kehittämiseen ja sivistämiseen kun kaikki aika ei kulu älypuhelimen näpräilyyn.
Mulla ja kaikilla lapsillani on molemmat.