Etäopiskelu ja lapsi
Jos opiskelette etänä, niin onko teidän lapset päiväkodissa vai kotona? Toki lapselle laitan leluja ja muuta puuhaa viereen, mutta katsotaanko pahalla jos lapsi höpöttää taustalla?
Kommentit (4)
Jos opiskelet tai teet työtä täysipäiväisesti tottakai lapsi on sillon hoidossa. Ei sen väliä, teetkö etänä vai et.
Opetan yliopistossa, tällä hetkellä etänä, eikä mua kiinnosta millään lailla, mitä opiskelijoiden taustalla tapahtuu, kissoja, koiria, hevosia, lapsia, ulkona, sisällä, sotkua, siistiä, mitään. Ne ei kuulu mulle, voit järjestää ne miten haluat tai olla järjestämättä. Mut jos on kovin vähäpukeisia puolisoita, voin huomauttaa, että kamerassaan saa muuten taustakuvan.
Kameraan tosiaan saa taustakuvan, joka peittää kaiken muun kuin puhujan hartiat ja pään. Näin ei tarvitse pelätä mitään yksityisyydensuojan rikkomuksia.
Mikrofonia voi pitää pois päältä silloin kun ei itse puhu. Headset auttaa myös koska se ottaa vähemmän ympäristöääniä kuin läppärin/puhelimen mikki, mutta ei ole välttämätön.
Olisi kuitenkin hyvä kun kaikki opiskelijat lähtökohtaisesti olisi valmiina OSALLISTUMAAN opetukseen. Siis keskustelemaan kun sitä pyydetään, lukemaan materiaalia ja tekemään siitä havaintoja, avaamaan suunsa, jne. Se on osa oppimista. Ei riitä, että istuu ja kuuntelee kuin elokuvissa. Oppiminen syventyy ja jää muistiin paremmin kun asioille joutuu itse tekemään jotain.
Asia ok. Lapseni on vasta 2-vuotias, niin en mielelläni "turhaan" häntä haluaisi päiväkotiin laittaa. Täytyy nyt katsoa miten lähtee sujumaan. T. Ap
On päiväkodissa. Oma opiskelu sen verran haastavaa , ettei siinä voi lapsi höpöttää taustalla. Ja ei viihdy yksin leikkien pitkään. Katsoisin kyllä pahalla, jos Zoom-luennolla jonkun muun lapsi koko ajan höpöttäisi. Muillekin pitää antaa opiskelurauha vaikka etäopiskelua onkin. Tietenkin jos ei tarvi pitää mikkiä päällä/keskustella niin ihan sama silloin.