Onko teillä onnistuttu lapsen painonhallinnassa?
Kuulisin mielelläni positiivisia ja kannustavia tarinoita lapsen onnistuneesta painonhallinnasta eli joko laihtumisesta tai niin, ettei paino noussut ja pituuskasvu korjasi tilanteen. Miten teillä se tehtiin?
Kommentit (5)
En osaa sanoa muuta kuin että asiaan kannattaa ainakin tarttua. Olin itse ylipainoinen lapsi ja minulle hoettiin koko ajan, että "vatsa varreksi venyy". Näin ei kohdallani käynyt.
Peruskouluikäiset lapset ovat niin pieniä, että hänen ei välttämättä tarvitse tietää mistään painonhallintaprojektista mitään. Ainakaan painosta ei saa missään tapauksessa lapselle ikävästi huomautella. Riittää, kun vanhemmat huolehtivat siitä, että kotona on kunnollista, terveellistä ruokaa saatavana ja karkkipäivä on vain kerran viikossa. Lisäksi liikuntaa vaikka koko perheen kesken muutamana päivänä viikossa: Uimaan, pulkkamäkeen, pallottelemaan... Kyllä se siitä.
Koska lapseni ovat kaikkiruokaisia, lisättiin vain kasvisten osuutta tavallisessa ruoassa, ja kotona ei ollut keksejä jne naposteltavia. Perunalastuja tai vastaavia ei ollut ennenkään, karkkeja on aina ollut tarjolla, mutta määrät ovat olleet kohtuullisia. Kun lapset ovat oppineet, että vesi on janojuoma ja limsaa ei saa koko ajan, niin se ei ollut ongelma.
Ei meillä väkisellä alettu harrastaa liikuntaa (uintia - pah! Pulskat perheet käyvät ”uimassa”, mutta oikeasti vain lilluttelevat jossain lastenaltaassa) vaan kannustettiin arkiliikkumiseen eli omin jaloin koulumatkat jne.
Teette kuten Eerikalle tehtiin eli pakotettiin juoksemaan monta tuntia ulkona ympyrää ja haukuttiin läskiksi.
Meillä tuli aikoinaan kolmannen luokan terveystarkastuksesta viestiä, että painonhallintaan pitää kiinnittää huomiota. Poika oli kyllä vähän pyöreä ja ikäisekseen pitkä ja harteikas, mutta en itse ollut tajunnut, että olisi niin selvästi ylipainoinen.
Meillä vaihdettiin jugurtit rasvattomiin ja sokerittomiin, makkarat kalkkunaleikkeleeseen, leipä ruisleipään, karkkipäivä oli lauantaisin, kotiin ei ostettuja mitään keksejä tms naposteltavaksi kaappiin ja muutamana päivänä viikossa iltaruokaa kevensin esim. jauhelihakeitto tms, ennen syötiin aika paljon pastaa yms.
Poika hoikistui puolessa vuodessa ihan silmin nähden. On nykyään normaalipainoinen aikuinen.
Tyttö oli pullukka eskari-3. lk. Ja tuossa 1-2. lk suorastaan lihava. Sen jälkeen alkoi hurja pituuskasvu ja paino vaan tippui. Ei ole sen jälkeen ollut ylipainoinen. Nyt jo on lähemmäs 30 v.
- pituuskasvu tasoittaa painoa
- meillä tiukat linjat herkkujen suhteen. Pystyi syömään itsensä oksennukseen asti täyteen, jos ei rajoittanut
- sopiva ja mukava liikuntaharrastus
- ei painon/ulkonäön kommentointia