Vatsalihasten erkauman kuntoutus
Kuinka te joilla erkauma on olette saaneet sen kuntoutumaan?
En ole lääkärissä käynyt mutta itse tunnustellen on iso erkauma. Käsi menee navan kohdalta "sisään" ja vähän ylöspäin ja alas jatkuu.
Synnytyksestä aikaa jo yli kolme vuotta eli itsekseen se ei palaudu. Raskauksia kaiken kaikkiaan neljä takana.
Kärsin tosi pahoista selkäkivuista. Seisominen yhtä tuskaa kun hetken päästä selkä väsyy niin että on kuin olisi tulessa!
Myöskään mitään tuntumaa en saa keskivartaloon.
Lantionpohjaa olen vuosia treenannut mutta tuntuu ettei oikein tuloksia tule. Fyssarin ohjeilla treenannut. Jonkinasteisesta virtsankarkailua on edelleen vaikka on leikattu virtsarakon laskeuma ja kiristetty virtsaputki.
Luin että erkauma aiheuttaa virtsankarkailua myös.
Tosi invalidisoiva vaiva. Seisomatyö mahdotonta. Istuminenkin vähänkään pitempään on yhtä tuskaa.
Laihdutan. Vatsassa myös rasvaa ja vatsa pullottaa. Ylipainoa on vielä jäljellä.
Mietin että varaan lääkäriajan vasta kun olen saanut painoa tippumaan lisää ettei lääkäri pistä kaikkea ylipainon piikkiin.
Ajattelin kotona jumpata mutta niin etten aiheuta lisää vahinkoa.
Vatsatanssia olen koittanut ja niitä lantionpohjan harjoituksia.
Kyykkyjä treenaan myös.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Ei noin isoa erkaumaa laiteta ylipainon piikkiin. Toki hyvä että myös laihdutat siinä ohella mutta silti, mars lekurille ensi tilassa!
Tarvitset hyvät syvien vatsalihasten jumppaohjeet ja vähintäänkin fysioterapiaa. Kuulostaa myös siltä että saattaisit noilla kriteereillä hyvinkin päästä myös abdominoplastiaan, jossa siis kirurgisesti erkauma korjataan, sen verran tuota kremppaa sulla on, eikä se välttämättä pelkällä jumpalla korjaudu. Hoida siis ihmeessä itsesi kuntoon niin elämänlaatu paranee varmasti.
Tsemppiä!
Kiitos vastauksestasi :)
Pelottaa silti mennä lääkäriin jos eivät ota todesta.
Käskee vaan jumpata ja laihduttaa niin kyllä se siitä.
Hetken nyt vielä odotan, keväälle esim että olen saanut painoni normaalipainoon.
Mutta on kyllä ikävä vaiva ja ärsyttää ettei neuvolassa puhuta näistä. Jälkitarkastuskin aivan liian pian synnytyksestä.
Jos oikein on ollut jalkeilla ja selkä rasittunut niin särkyä on myös yöllä. Taittelen tyynyjä selän alle ja vaihtelen asentoa muttei hirveästi kyllä auta.
Joskus tuntuu ettei saa vartaloa suoraksi vaan kestää hetki kasata itsensä.
Minulla lääkörin sanoin heikko kudostyyppi niin altistaa varmasti myös tällaisille ongelmille.
Välillä oikein ärsyttää kun ei saa kotitöitä tehtyä kun pitää lepuuttaa selkää välillä.
Ap
Googlaa äitiysfysioterapia ja paikkakuntasi, saat osaavan avun. Jos sitä kautta löytyisi myös asian osaava lääkäri. En usko että kotijumppa ilman ammattilaista nyt auttaa, voit rehkiä selkäsi vielä kipeämmäksi. Painonpudotus voi olla muuten hyvä muttei ratkaise erkaumaa. Voimia sinulle! Noi äitiysfyssarit on hyviä ja voivat tunnustella ongelman laajuutta
Ei noin isoa erkaumaa laiteta ylipainon piikkiin. Toki hyvä että myös laihdutat siinä ohella mutta silti, mars lekurille ensi tilassa!
Tarvitset hyvät syvien vatsalihasten jumppaohjeet ja vähintäänkin fysioterapiaa. Kuulostaa myös siltä että saattaisit noilla kriteereillä hyvinkin päästä myös abdominoplastiaan, jossa siis kirurgisesti erkauma korjataan, sen verran tuota kremppaa sulla on, eikä se välttämättä pelkällä jumpalla korjaudu. Hoida siis ihmeessä itsesi kuntoon niin elämänlaatu paranee varmasti.
Tsemppiä!