Lue keskustelun säännöt.
Karttakieli ja suupolte, kärsiikö joku muu?
07.01.2021 |
Sairastan refluksia ja minulla alkoi syksyllä krooninen polte suussa ja kieli tuli kipeäksi, siinä vaaleaa peitettä ja punaisia alueita jotka vaihtavat paikkaa. Kieli kirvelee välillä aamusta iltaan ja muukin suu polttelee. Välillä kipu on poissa aamuisin mutta alkaa tuntua pikkuhiljaa päivän mittaan. Hiivakuuria on kokeiltu mutta siitä ei pahemmin apua. Luin että lääkäri voi määrätä kieleen jotain kortisonivoidetta, onko tästä kellään kokemusta auttaako?
Kommentit (2)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mitä hiivakuuria kokeilit?
Mulla (42v mies) on tullut kieli ja suu kipeäksi kaksi kertaa viimeisen noin kahden vuoden aikana. Vaivaan sisältyi paha tai outo maku suussa, josta ei oikein pystynyt varmaksi sanomaan, että onko maku oikeasti suussa vai onko kielen hermot jotenkin häiriintyneet/ärtyneet ja outo maku johtuisi siitä. Ensimmäisellä kerralla kipu keski noin kaksi kuukautta, mutta satuin joutumaan sillä kertaa lääkäriin kynsisienen takia. Lääkäri määräsi Terbinafin 250mg kuurin. Kynsisieni hoitui sillä loppujen lopuksi hitaasti mutta varmasti kuntoon (kun pidin kynnet lyhyenä ja pesin myös kynsiä hyvin). Mutta se mikä oli kummallista, niin paha maku lähti suustä 3pvä kuurin aloittamisen jälkeen ja kieleen ja suuhun lakkasi sattumasta.
Nyt juuri tänä vuonna sama kieleen/suuhun satttuminen ja outo maku tuli uudestaan takaisin. Tuo vaiva alkoi tammikuussa ja odottelin, että menisi itsestään ohi. Se vaikutti vain pahenevan tai pysyvän stabiilina. Tällä kertaa ei ollut kynsisientä, joten kävin sitten valehtelemassa lääkärille, että kynsisieni on tullut takaisin ja sain saman Terbinafin lääkkeen. Aloitin kuurin ja kuurin aloittamisen jälkeen kolmantena päiväna suu on jälleen tosi kivan tuntuinen ja en huomaa mitään normaalista poikkeavaa suussa.
Pari huomautusta. En tiedä, mikä suussani oli vikana. Epäilen jotain sieni-infektiota, mutta en todellakaan ole varma. Jostain syystä Terbinafiinia ei yleensä määrätä suun hiivan tai hiivasienien hoitoon, mutta se on siis sienilääke. Terbinafiinia ei kannata vetää muiden lääkkeiden tms kanssa, ja oikeasti pitää lukea pakkausseloste. Toisaalta jos mulla olisi ollut kieli kiepeä pitkään, niin kokeilisin tuota, koska (oletettu) vaste mulla ainakin oli nopea (2-3pvä)...
Laita kommentteja, jos päädyt kokoilemaan.