Pitäisikö lounasravintoloissa olla jälkiruokaa tarjolla?
Kysymys koskee lähinnä heitä, jotka lounastauolla suuntaavat usein jonnekin lounasravintolaan joko yksin tai työporukalla tai muussa seurassa.
Nyt tammikuussa asia tuli mieleeni, sillä olen yksi niistä joka joutuu muistuttamaan itseään päivittäisten pienten valintojen merkityksestä painonhallinnassa ja terveyden vaalimisessa.
Käymme usein duuniporukalla lounasravintolassa jossa buffetin lisäksi hintaan kuuluu jälkiruoka. Sain viimeksi käyttää aika lailla tahdonvoimaa, etten ota sitä jälkiruokaa. Oma ratkaisuni dilemmaan olisi, että jälkiruoka maksaisi erikseen. Tällöin ei tulisi oloa, että on maksanut siitä. Olisi vähemmän todennäköistä sortua siihen.
Olen sellainen, että jos syön vähänkin makeaa, helposti se jatkuu siitä sitten päivän mittaan.
Omasta mielestäni jälkiruoka ei kuulu lounaalle, ja on vähän hassua ja typerää että sitä on lounaalla tarjolla. Herkut kuuluvat mielestäni juhlaan ja länsimaisessa yltäkylläisyydessä näitä houkutuksia on vähän liikaa joka nurkalla tarjolla.
Tietysti oma vastuu ja omat valinnat ovat merkittävin tekijä, mutta kyllähän se helpottaisi jos ei olisi niin paljon tarjolla.
Päiväkodeissa ja kouluissakaan ei ole päivittäin lounaalla jälkiruokaa vaikka kyseessä on kasvavat lapset ja hyvä ettei olekaan. Keski-ikäisille joilla kilot muutenkin tiukassa, jälkiruokaa on monessa lounasravintolassa tarjolla.
Kiinnostaisi myös kuulla onko joukossa ihmisiä jotka syövät herkkuinaan ainoastaan lounasravintolan jälkiruoan päivittäin, ja näin pitävät painonsa kurissa?
Ymmärrän myös, että kyse on first world problems ja että monilla tällaista luksusongelmaa ei ole. Asia koskettaa kuitenkin varmasti monen arkea.
Jos ongelma on sinulle vieras, kyse on siis siitä, että lounaalla on päivittäin tarjolla mm. Suklaakiisseliä kermavaahdolla, piirakkaa vaniljakastikkeella, valkosuklaamoussea, runsassokerista rahkajälkiruokaa tms. Eri asia toki olisi jokin hedelmä tai marjat.
Mitä mieltä olet?
Kommentit (39)
Tein uuden kyselyn jossa on vain 5 vastausvaihtoehtoa ja uusi muotoilu:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4004156/pitaisiko-lapsille-tarjota-loun…
En ole käynyt lounasravintoloissa, joissa jälkiruoka kuuluisi hintaan. Yleensä siitä pitää maksaa erikseen.
Tykkään syödä palan makeaa ruuan jälkeen mutta siihen riittää esimerkiksi hedelmä tai tuore leipä. Jokin suklaamousse ei houkuttele tai mehukeitto.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen vastaa omista valinnoistaan. Eihän kukaan siellä lounaalla vahdi sitäkään, että puolet lautasesta on kasviksia. Mutta ruokailijana mielummin söisin edullisemman lounaan ja maksaisin jälkiruuasta erikseen silloin, kun sen haluaisin.
Mä olen 46 v, syön joka päivä lounaalla jälkiruoan, ja painan 53 kg. Eli ei mikään ongelma. En syö sen sijaan mitään aamu- tai välipaloja, ihan turhia. Sitten mahtuu lounaalle ja päivälliselle kunnon satsit ruokaa.
Jälkiruoka ei kuulu mun arkeen, mutta olis hyvä idea että lounas olis esim. €10 ja jälkiruoka euron tai pari siihen päälle
Jos esim. haudutettu tee tai espresso laskettaisiin jälkiruoaksi ja sen saisi pienellä lisämaksusta lounaan päälle, valitsisin sen vaihtoehdon joka kerta
Pyrin itse 80/20 tekemään terveellisiä valintoja ruokavaliossa, ei mitään karkki- eikä mässypäiviä vaan kun mieli tekee teen tietoisen valinnan. Kuten esim. tänään leivoin pullaa, syön itse pari ja jos illalla teinien ja miehen jäljiltä on yhtään jäljellä pakastan loput
Buffetissa ei ole missään työpaikassa pakko käydä, paitsi jos pitää työkseen sitä buffettia. Ihan hyvin voi syödä vaikka näkkileivän puistonpenkillä. Tulee halvemmaksikin.
Eikä sieltä muutenkaan yleensä kaikkea oteta mikä irti lähtee.
Itse tykkäsin ottaa lähinnä keittolounaan tuossa tilanteessa ollessani, kun totesin paikan keitot maistuvaksi. Säästi heti rahaa, ja salaatit, leipä + kahvit sai silti. Kahvit join sitten jos siltä tuntui (esim. hernekeiton jälkeen ei tunnu siltä). Kiisselit yleensä jätin väliin, kun en niin välitä mömmöisistä herkuista. Nykyisessä työssäni en syö mitään, ellei kahvituvassa sitten satu olemaan jotain känttyä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene a la carte-ravintolaan, miksi menet johonkin lounasbuffaan, se on se idea, että siihen kuuluu kaikki hintaan.
Syötkö muutenkin, vaikka laivalla tai juhlissa kaikkea, kun kuuluu kerran hintaan ja on tarjolla. Miksi se on muiden ongelma, jos sinulla ei ole itsekuria.
Voinhan mä mennä vaikka minne, mutta sitten en ole työkaverien seurassa.
Mulla on kyllä itsekuria, ja tämän kyselyn ei ollut tarkoitus henkilöityä minuun. Kysyin yleisellä tasolla vaikka olen yksi niistä, jotka joutuvat sitä itsekuria käyttämään päivittäin lounasjälkiruoan äärellä.
Yksilön ylipaino tuntuu ainakin olevan monen mielestä yhteinen ongelma, itsekurista en tiedä.
Kyse on mukavuudesta: Olisi helpompaa ja mukavampaa jos ei tarvitsisi katsella joka päivä lounaalla niitä herkkuja. Ei saisi muistutusta herkuista. Kommentoin jo aiemmin, että jätän väliin myös leivän ja salaatinkastikkeen. En ole lihonut siksi, että mulla ei olisi itsekuria. Se on toinen keskustelu se.
Itse käyn usein ranskalaistyylisessä ravintolassa lounaalla, jossa tosi hyvälounasruoka.Lounaalle kuuluu jälkiruoka+ kahvi.Se jälkiruoka on tosi pieni annos, noin 2 rkl, aivan riittävä makupala lopuksi.Ei sillä pääse lihomaan ja on loppusilaus hyvälle lounaalle.
Vierailija kirjoitti:
Buffetissa ei ole missään työpaikassa pakko käydä, paitsi jos pitää työkseen sitä buffettia. Ihan hyvin voi syödä vaikka näkkileivän puistonpenkillä. Tulee halvemmaksikin.
Eikä sieltä muutenkaan yleensä kaikkea oteta mikä irti lähtee.
Itse tykkäsin ottaa lähinnä keittolounaan tuossa tilanteessa ollessani, kun totesin paikan keitot maistuvaksi. Säästi heti rahaa, ja salaatit, leipä + kahvit sai silti. Kahvit join sitten jos siltä tuntui (esim. hernekeiton jälkeen ei tunnu siltä). Kiisselit yleensä jätin väliin, kun en niin välitä mömmöisistä herkuista. Nykyisessä työssäni en syö mitään, ellei kahvituvassa sitten satu olemaan jotain känttyä.
Ei tietenkään ole pakko. Voi tehdä vaikka minkä terveysruoan ja syödä sen taukotilassa. Mun työkaverit kuitenkin pyytävät mua seurakseen lounasravintolaan ja uskon, etten ole ainoa jotka päivittäin tekevät sen valinnan, että haluavat kuulua porukkaan ja menevät.
Ja sitten siellä buffassa tehdään niitä valintoja, mitä nyt kukin tekee. Minä tässä juuri olen opetellut tekemään muitakin valintoja siellä, kuin ainoastaan jälkiruoan väliin jättämisen.
Meidän lähin hyvä lounasravintola on sellainen, että siellä on yksi hinta kaikelle eli jälkiruoka kuuluu hintaan eikä keittolounaskaan ole yhtään halvempi.
Olen miettinyt, että koska skippaan osan ruoasta nyt laihdutusmielessä osana elämäntaparemonttia ja osan allergioiden takia, tuo lounaan hinta on mulle aika iso. Voi olla, että jättäydyn ainakin joinain päivinä pois porukasta vaikka yhteinen lounashetki onkin ollut kiva.
Tästä henkilökohtaisesta tilanteesta johtui mieleeni yleisemmän tason kysymys joka ei enää liitykään vain minuun:
Miksi lounaalla yleensä on jälkiruokaa?
Jos sitä ei olisi, tai olisi vain lisämaksusta, aika moni jättäisi sen helpommin syömättä.
Joka paikassa neuvotaan ettei ole terveellistä syödä herkkuja joka päivä. Silti moni on sitä mieltä, että jälkiruoka kuuluu lounaaseen. Sitä ihmettelen. Minä jopa alan kyseenalaistamaan oman metodini: Ehkä munkin vain kannattaa syödä lounaalla päivittäin jälkiruoka kun ei se sitten varmaan lihotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn usein ranskalaistyylisessä ravintolassa lounaalla, jossa tosi hyvälounasruoka.Lounaalle kuuluu jälkiruoka+ kahvi.Se jälkiruoka on tosi pieni annos, noin 2 rkl, aivan riittävä makupala lopuksi.Ei sillä pääse lihomaan ja on loppusilaus hyvälle lounaalle.
Kuulostaa hyvältä. Lounasravintolassa jossa käyn on usein aika isot piirakanpalat ym.
Toki niistä voi nirhata itselleen vaikka vain puolet, jos kehtaa. Muut jälkiruoat voi annostella itse kulhoon. Voishan tuota 2rkl määrää kokeilla. Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 46 v, syön joka päivä lounaalla jälkiruoan, ja painan 53 kg. Eli ei mikään ongelma. En syö sen sijaan mitään aamu- tai välipaloja, ihan turhia. Sitten mahtuu lounaalle ja päivälliselle kunnon satsit ruokaa.
Mä en pysty tuohon. On niin yksilöllistä.
Mun on syötävä aamiainen etten saa päänsärkyä ja pahoinvointia lääkkeistäni. Olen joutunut opettelemaan aamiaisen syönnin väkisin koska itsekin olen luontaisesti sellainen joka söisi vain päivällä ja illalla.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen vastaa omista valinnoistaan. Eihän kukaan siellä lounaalla vahdi sitäkään, että puolet lautasesta on kasviksia. Mutta ruokailijana mielummin söisin edullisemman lounaan ja maksaisin jälkiruuasta erikseen silloin, kun sen haluaisin.
Olen aivan samaa mieltä. Mun vaakakupissa painaa myös hinta. Ei siksi että olisin köyhä vaan siksi, ettei huvita maksaa sellaisesta mitä ei syö. Toki teen muutenkin siellä valintoja enkä syö joka päivä kaikkea tarjolla olevaa. On kuitenkin mun mielestä eri asia valikoida ruokien välillä kuin jättää joka päivä hintaan kuuluva jälkkäri väliin. Uskon että kaikkien terveyden kannalta olisi parempi, jos se jälkkäri maksaisi erikseen tai sitä ei olisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jälkiruoka ei kuulu mun arkeen, mutta olis hyvä idea että lounas olis esim. €10 ja jälkiruoka euron tai pari siihen päälle
Jos esim. haudutettu tee tai espresso laskettaisiin jälkiruoaksi ja sen saisi pienellä lisämaksusta lounaan päälle, valitsisin sen vaihtoehdon joka kerta
Pyrin itse 80/20 tekemään terveellisiä valintoja ruokavaliossa, ei mitään karkki- eikä mässypäiviä vaan kun mieli tekee teen tietoisen valinnan. Kuten esim. tänään leivoin pullaa, syön itse pari ja jos illalla teinien ja miehen jäljiltä on yhtään jäljellä pakastan loput
Juu ei olisi. Lounasmätön käypä hinta on salaatti+kiinteä ruoka+jälkiruoka 8leipineen ja ruokajuomineen) yhteensä 7€. Jos ei halua syödä jälkiruokaa, niin sitten ei vain ota sitä. Ei mitään jälkiruoan lisähinnoittelua. Vai pitäisikö buffalounaan olla pari euroa halvempi, jos ruoan kanssa ei otakaan leipää tai salaattia?
Vierailija kirjoitti:
Tuli lähinnä huijattu olo, kun vakioruokapaikassa vaihtui emännöitsijä. Marjarahkaa, jota aiemman emännöitsijän aikaan oli 1,5 dl, olikin vain 1-2 ruokalusikallista jälkiruoaksi. Lisäksi pääruoan laatutaso tipahti, mutta lounaan hinta nousi. Ahneella emännöitsijällä oli tietynlainen loppu: Paikka meni nurin.
Ihan sama onko vai ei mutta kahvia tulee olla
Tuskin se paljon vaikuttaa hintaan? Ehkä 10,90 lounas olisi 10,20 ilman jälkiruokaa? Toki jos hinta olisi 8,90 ilman jälkiruokaa niin ottaisin mielummin ilman mutta en usko että jälkiruoka paljoakaan vaikuttaa hintaan. Toisaalta ravintolalounas on minulle niin harvinainen että silloin on kiva jos jälkiruokaa tarjolla, puhutaan max 5 kerrasta vuodessa.
Olen ylipainoinen, heikko itsekuri, joten toivoisin, että ei olisi jälkiruokia. Itse asiassa jätän yhä useammin menemättä lounasbuffettiin, koska tuosta tulee vain kurja olo. Olisi parempi, että se olisi maksullinen. Aivan turhaa arkilounaalla.
Jälkiruoka kuuluu ehdottomasti kaikkiin buffet ruokailuihin yhtälailla kuin salaatit leivat ym.
Ei se jälkiruoka vaikuta siihen lounaan hintaan suuntaan tai toiseen.
Joku jättää alkusalaatit syömättä ja syö eniten siitä pöydästä kalaa tai lihaa, mikä on varmasti kalliimpaa raaka-aineeltaan kuin joku itse tehty leivonnainen tai marjakiisseli. Joku toinen taas ottaa kaikke vähän jotta jää tilaa jälkiruuallekin.
Buffet pöydässä kaikki kuuluu samaan hintaan,syö tai ole syömättä.
En ole ylipainoinen ja käyn lounasravintolassa joka tarjoaa jälkiruoankin. Se ei yleensä ole kovin iso tai sen voi annostella itse. Eikä useimmiten kovin makeakaan. Yleensä otan jälkiruoan, pienen annoksen. Sen sijaan en mätä lounaalla leipää, riisiä tms. Ainoa mitä ehkä otan paljon on vihannekset.
Syön kotonakin usein jälkiruoan. Ja sama juttu, ei se ole mikään äklömakea kaloripommi enkä syö sitä paljon.
Mikset mene a la carte-ravintolaan, miksi menet johonkin lounasbuffaan, se on se idea, että siihen kuuluu kaikki hintaan.
Syötkö muutenkin, vaikka laivalla tai juhlissa kaikkea, kun kuuluu kerran hintaan ja on tarjolla. Miksi se on muiden ongelma, jos sinulla ei ole itsekuria.