Joulunvietto ja uusivuosi räjäyttää koronatartunnat
Kyllä sai monesta paikasta taas lukea ennen joulua maailmanlopun profetioita siitä, miten jouluvietto ja uudenvuoden juhliminen saa koronatartunnat enennnäkemättömään nousuun.
No tuliko nousua? Ei, vaan käyrät ovat alempana kuin kuukausiin. Eikö koronavirus leviäkään, niin kuin ihmiset luulevat? Eikö ihmisten tekemisillä sitten kuitenkaan ole juurikaan merkitystä taudin kulun kannalta. Voi harmi sentään. Turhaanko me niistä maskeista ollaan vouhotettu ja pyritty eristäytymään, kun kerran kunnon juhlimisetkaan eivät mitenkään vaikuta taudin leviämiseen.
Mutta rokote on toki otettava, vaikkei se tartunnoilta suojaa ja tauti muutenkin on hiipumassa pois :D
Kommentit (9)
Mikäli tartuntamäärät ovat pyhien vuoksi kasvaneet, tulee se näkymään vasta loppuviikosta. Osa porukoista palailee reissultaan vasta loppiaisen jälkeen. Toivotaan, ettei sitä kasvua tule.
Hauska lukea netistä eri "asiantuntijoiden" ennusteita koronasta. Sieltä löytyy ennustetta kesän tautihuipusta, syys-lokakuun tuhansista päivittäisistä tartunnoista, vuodenvaihteen sairaaloiden ylikuormituksesta ja ties mistä.
Aina kun käyrissä on joku nousukohta, niin löytyy asiantuntija, joka vetää siitä ekstrapoloiden viivan kauas tulevaisuuteen. Ei vaan toimi niin. Luulisi, että tyhmempikin olisi jo huomannut, ettei tauti Suomessa leviä niin kuin keski- ja etelä-euroopassa. Ei vaikka yritettäisiin.
Ei se taudi mihinkään hiivu ilman rokotteita.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tartuntamäärät ovat pyhien vuoksi kasvaneet, tulee se näkymään vasta loppuviikosta. Osa porukoista palailee reissultaan vasta loppiaisen jälkeen. Toivotaan, ettei sitä kasvua tule.
No keskimääräinen itämisaika taitaa olla viisi vuorokautta. Joulusta on tuplasti tuon verran aikaa, eli kyllä oireiset olisivat jo testeihin hakeutuneet - tai jopa sairaalaan.
Itse luulen että tartuntojen määrä pysyy maltillisena niin kauan kuin koulut on kiinni. Kun kouluihin palataan alkaa virus taas levitä.
Tartuntatautilakiakin ollaan muuttamassa, kun korona sitä ja tätä...
https://valtioneuvosto.fi/documents/1271139/20825107/2020_12_10_HE+tart…
Vierailija kirjoitti:
Ei se taudi mihinkään hiivu ilman rokotteita.
Harmi kun ei ole kehitetty rokotetta, mikä estäisi taudin leviämisen. Taitaa olla mahdoton tehtävä noihin flunssiin ja influenssoihin moista saada aikaiseksi.
Toki oireita lievittäviä rokotteita on saatu aikaiseksi, mutta niidenkin teho on aika lyhyt ja epätäydellinen.
Rokottamalla koronaa ei siis saada häviämään, mutta eiköhän se siitä muutu ja ihmisten vastustuskyky nouse niin, että se jää yhdeksi flunssaksi muiden joukkoon. Eikös ne flunssavirukset koronasukuisia ole?
Vierailija kirjoitti:
Itse luulen että tartuntojen määrä pysyy maltillisena niin kauan kuin koulut on kiinni. Kun kouluihin palataan alkaa virus taas levitä.
Oliko tää nyt sarkasmia, vai ihan vakavaa puhetta? Leviää samalla tavalla kuin keväällä koulujen taas auettua?
Tuli ihan dejavu-olo noista visioista. Sama juttu, kuin viime keväänä. Kauhistetiin pääsiäsistä ja vappua ja povattiin tartuntojen mieletöntä räjähdystä. Toisin kävi.