Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Cola ainoa ihmisen itse keksimä maku?

Vierailija
03.01.2021 |

Colaa ei löydy luonnosta ja äkkipäätä ei tule muita makuja mieleen.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuningatar(hillo)

Mehiläiset senkin valmistaa.

Vierailija
22/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani ihminen söi ensimmäistä kertaa elämässään aikuisena kirsikan, ja sanoi että hei, ei maistu yhtään kirsikalta. Niin, se kirsikkaesanssikarkki ja oikea kirsikka ei maistu yhtään samalta. Olen myös itse syönyt "orvokinmakuisia" karkkeja, mutta suuresti epäilen että orvokin kukinto maistuisi samalta.

"kirsikkaesanssi" matkii maultaan maraschinokirsikkaa. Ihan eri makuinen kuin perus syöntikirsikka. Kaverisi ei siis ollut väärässä, vaan vertasi makua maraschinoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia ei kasva missään.

Anis on salmiakin korvike.

Ja aitoa salmiakkia ei voi valmistaa ilman lakritsaa.

Aito salmiakki on ammoniakin ja kloorin kemiallinen yhdiste. Ammoniumkloridi nimeltään.

.

Sinne karamelliosioon voi sitten laittaa ananasta, päärynää tai sitä lakritsaa...

Voisiko luonnosta löytyä jostain ammoniumkloridia, edes teoriassa?

Vierailija
24/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani ihminen söi ensimmäistä kertaa elämässään aikuisena kirsikan, ja sanoi että hei, ei maistu yhtään kirsikalta. Niin, se kirsikkaesanssikarkki ja oikea kirsikka ei maistu yhtään samalta. Olen myös itse syönyt "orvokinmakuisia" karkkeja, mutta suuresti epäilen että orvokin kukinto maistuisi samalta.

Ei kyllä mansikkaesanssikaan maistu mansikalta tai banaani banaanilta. Joku esitti joskus teorian, että mahtaako banaaniesanssi maistua enemmän siltä kadonneelta banaanilajikkeelta, joka oli ennen ”se oikea” banaani ja kuulemma maistui paremmalta kuin nykybanaanit?

Vierailija
25/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisessä Coca-Colassa oli kokapensaan lehtiä.

Vierailija
26/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mansikkaesanssikaan maistu mansikalta tai banaani banaanilta. Joku esitti joskus teorian, että mahtaako banaaniesanssi maistua enemmän siltä kadonneelta banaanilajikkeelta, joka oli ennen ”se oikea” banaani ja kuulemma maistui paremmalta kuin nykybanaanit?

Ei ole kadonnut, vaikka tuotanto on pientä. 

Vierailija
27/32 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uusi maustetulokas Umami taitaa olla ihmisen kehittämä maku mikä ei tule luonnosta. Lisäksi monet maku sekoitukset ovat ihmisen kehitelmiä.

Vierailija
28/32 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia ei kasva missään.

Anis on salmiakin korvike.

Ja aitoa salmiakkia ei voi valmistaa ilman lakritsaa.

Aito salmiakki on ammoniakin ja kloorin kemiallinen yhdiste. Ammoniumkloridi nimeltään.

.

Sinne karamelliosioon voi sitten laittaa ananasta, päärynää tai sitä lakritsaa...

Voisiko luonnosta löytyä jostain ammoniumkloridia, edes teoriassa?

On löytynyt ja nimikin juontuu tuosta löydöstä: Muinaiset kreikkalaiset löysivät Ammonin temppelin läheltä ammoniumkloridia, jota alkoivat kutsua nimellä ammōniakos. Roomalaiset antoivat yhdisteelle nimeksi sal ammoniacus, "Ammonin suola", mistä on johdettu sanat salmiakki ja ammoniakki.[

Vierailija
29/32 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salmiakrkia ei kasva missään.

Kasvaahan maasta. Siwan oaasilla. Amonin temppelilla. Siksi tunnetaankin salmiakkia. Amonin suola. Sal-Amon.

Vierailija
30/32 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin muuten ihmisen luomia makuja on paljonkin. Kuten kaikki keitetyt ruoat ihan noin aluksi. päälle muut valmistustavat tai käsittelyt jotka muuttavat ruoan maku ja maku a-k sitoumusta tai muita ominaisuuksia.

Vierailija
31/32 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäisessä Coca-Colassa oli kokapensaan lehtiä.

Ja cola pähkinöitä. Tosin tämä ei ollut se alkuperäinen. Alkuperäinen oli espanjalainen juoma jonka amerikkalaiset varastivat.

Vierailija
32/32 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko "kanaa tikka masala"-annoksessa siis kahta eri lintua? En oo koskaan edes nähnyt tikka masalaa luonnossa, pesiikö ne vain Kirkkonummella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme