Mihin asti aiotte pitää ns.kausivaloja eli ulkovaloja?
Kommentit (23)
En tiedä mitä kausivaloja nyt tarkoitat, eli tarkoitatko näitä jouluhimmeleitä vai oikeita valoja, mutta minä laitan yhden ulkovaloni päälle silloin kun siirrytään taviaikaan ja se saa olla päällä putkeen maaliskuun loppuun saakka siis niin, että se palaa 24/7.
Mitää joululuhimmeleitä minulla ei ole.
Meillä jouluvalot pois nuutinpäivän aikoihin.
Tuijassa valot pääsiäiseen, et on illat valoisat. Ikkunakyntteliköt tammikuun loppuun. Sisällä piirongin päällä kynttelikkö käytösssä läpi vuoden!
Yleensä ollut maaliskuuhun. Otan pois sitten kun on valoisampaa ja jaksan.
maalla asuva kirjoitti:
En tiedä mitä kausivaloja nyt tarkoitat, eli tarkoitatko näitä jouluhimmeleitä vai oikeita valoja, mutta minä laitan yhden ulkovaloni päälle silloin kun siirrytään taviaikaan ja se saa olla päällä putkeen maaliskuun loppuun saakka siis niin, että se palaa 24/7.
Miksi et laita lampulle ajastinta, ettei se räkötä turhaa keskellä kirkasta päivää?
Maaliskuun loppuun on ollut tapana pitää.
Kunnes kyllästyn. Yleensä ennen pääsiäistä.
Meillä on hämäräkytkin koko ajan päällä. Se laittaa valot sopivaan aikaan päälle, koko vuoden.
Loppiaisena kaikki pois, ettei jää roikkuun : D
No mulla on noi valot ihan tohon portille asti.
Minulla on led-valosarja tungettuna vanhaan öljylamppuun. Viritys on roikkunut ikkunassa jo vuosia. Töpseli vaan irti, niin siinä on sitten vaan koristelamppu.
Vierailija kirjoitti:
maalla asuva kirjoitti:
Miksi et laita lampulle ajastinta, ettei se räkötä turhaa keskellä kirkasta päivää?
Koska olisin kasvanut horsmaa jo paljon ennen kuin se ajastin olisi maksanut itsensä takaisin. Se ulkovalo on siis katkasijalla suoraan sähköverkkoon kytketty, ei siis mikään töpselivalo. Siihen kellokytkin maksaa helposti viiskymppiä ja siihen asennus päälle, koska kyseinen kiinteä asennus vaatii alan ammattilaisen asentamaan, eli alle satasella ei siitä selviäisi mitenkään.
Tuon 6,5 watin ledilampun polttaminen putkeen sen 5 kuukautta maksaa noin 2,5 euroa. Jos sen valosan ajan saisi säästettyä, niin se summa saattaisi pudota eurolla 1,5 euroon. Eli euron säästö vuodessa ja siis kustannukset kellokytkimestä asennuksineen minimissään sen sata euroa, eli takaisinmaksuaika vähintään sen 100 vuotta.
Kynttiliköt lähtee ikkunoista loppiaisena. Pihapensaiden valot on niin kauan kunnes klo 16:30-17 alkaa olla vielä valoisaa.
Toukokuun loppuun. Kesäksi otan pois, että aurinko ei syö johtoja.
Maaliskuun puolen välin jälkeen olen yleensä ottanut pois. Takaisin laitan lokakuussa.
Varmaan johonkin maalis-huhtikuulle, siihen asti että illatkin on jo valoisia.