Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuroleptit ja lihominen

Vierailija
08.06.2014 |

Olen aloittanut risperidon nimisen lääkkeen syömisen. Yleinen sivuvaikutus on ilmeisesti lihominen. Onko kellään kokemusta neurolepteistä ja lihomisesta ? Syön lisäksi deprakine nimistä tasaavaa lääkettä, se on tuntunut lähinnä hillitsevän ruokahalua.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lempiaiheeni!

Kuulee usein sanottavan: "Ei ne lääkkeet sitä painoa nosta vaan se on kuule ihan itestä kiinni mitä sinne omaan suuhunsa laittaa." Mielestäni tämän lauseen sanominen pitäisi olla kiellettyä ihmisiltä, jotka eivät ole koskaan syöneet voimakkaasti lihottavaa lääkettä.

Lihoin Zyprexalla kuukaudessa 10 kiloa. Ongelmana ei ollut niinkään ruokahalun lisääntyminen, vaan se ettei kylläistä oloa tullut koskaan, ja syöminen oli ainut asia mitä pystyi ajattelemaan.

Kaikkein suurin epäkohta kuitenkin on se, että jos tavallisilla ihmisilläkin painonhallinta on vaikeaa, niin miten ihmeessä voi syyttää heikosta itsehillinnästä ihmistä, joka joutuu syömään vaikeisiin ongelmiin ruokahalun täysin sekoittavaa hermostolääkettä?

Siinä minun ajatukseni.

Vierailija
2/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Alku oli Zyprexassa kaikkein pahin, parin kuukauden käytön jälkeen ruokahalu palasi normaaliksi ja lääkityksestä huolimatta onnistuin laihduttamaan ylimääräiset pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan suurin osa meistä neuroleptejä popsivista lihoo, rankasti ja nopeasti. Ja syynä monilla juuri se, että sitä kylläisyyden tunnetta ei tule lainkaan. Nälkä aina vieraanamme...

Mä niin komppaan sua 9!

Mun lihominen alkoi risperdidonilla, ja se maitovuoto, arrggh. Muutenkin aiheutti huonoa oloa. Lääkäri päätti vaihtaa sen Abilifyyn. Mä luin, että moni on laihtunut aloitettuaan Abilifyn ja ajatttelin, että jee.

Toisin kävi. Mun huonoa tuuria. Paukkas 15 kg lisää entisten päälle. Tässä sitä nyt ollaan, paksuna vaan ei raskaana.

Vierailija
5/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapiiniin verrattuna ei lisännyt ruokahalua. Sen sijaan elintoiminnot muuten hidastuivat, vettä kertyi kroppaan ja tuntui, ettei aineenvaihdunnassa enää tapahdu yhtään mitään. Mutta sitä pohjatonta ruokahalua ja huutavan nälän tunnetta, joka oli mirtazapiinin kanssa joka hetki, ei tullut. Hidastuneeseen aineenvaihduntaan reagoiminen olisi silti vaatinut melkoisia ponnisteluja, joten lihoin jonkin verran. Ehkä sellaisella, jolla on jo valmiina hyvät arkiliikunnan rutiinit, auttaisi ihan vain sen liikunnan lisääminen. Itse en pystynyt lisäämään liikuntaa, kun muutenkin oli paska olo ja vielä väsyttävä ja pyörryttävä lääke siinä päällä.

Vierailija
6/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi hoidan itseäni muilla keinoilla.

Vierailija
7/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:26"]

Risperidoni on yleensä painoneutraali antipsykootti. Keskustelussa mainittu olantsapiini (Zyprexa) on se lääke joka taitaa eniten nostaa painoa.

[/quote]

Pikku tiedemies latoo hänen ulkoa opettelemiaan mantroja pöytään. Moikka lääkäri. Kyllä ne neuroleptiryhmän lääkkeet on enemmän tai vähemmän samaa paskaa erilaisilla nimillä varustetuissa laatikoissa.

Vierailija
8/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peratsin ei ole lihottanut minua, vanha mutta luotettava neurolepti. Suosittelen kokeilemaan, jos vaan vaihto mahdollinen.

Vierailija
9/29 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risperidonista mulla kans meni hormonit sekasin, näky verikokeissa. Ja ketipinorista joka on myös neurolepti, paino nousee jos en syö alle 1500kcal. Kummia lääkkeitä

Vierailija
10/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, lihoin 20kg kolmessa kuukaudessa kun söin zyprexaa, mutta annokset olivat aika isot 100mg päivässä.Deprakinen lopetettuani multa lähti ainakin 1/3 osa hiuksista päästä:(

Vierailija
11/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Todellakin.

Vierailija
12/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:04"]

On kokemusta, lihoin 20kg kolmessa kuukaudessa kun söin zyprexaa, mutta annokset olivat aika isot 100mg päivässä.Deprakinen lopetettuani multa lähti ainakin 1/3 osa hiuksista päästä:(

[/quote]

Aika hurjalta kuulostaa sivuvaikutukset ja vieroitusoireet. :( koitko silti, että lääke auttoi enemmän kuin haittavaikutukset haittasi ? 

Vierailija
13/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin vielä, että lisääntyikö ruokahalu vai kerääntyikö nestettä kehoon jos lihoit ? Eli voiko ruokailujaan tarkkailemalla vaikuttaa asiaan ? - ap ja 4 myös ap

Vierailija
14/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin lopettamaan Risperidonin, koska toinen puoli vartalostani alkoi puutua ja hormonitaso ei ollut ihan normaali; rinnat vuotivat maitoa jne.

En lihonut, mutta huomasin että ruokaa teki kyllä mieli tavallista enemmän.

Vierailija
15/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risperidoni on yleensä painoneutraali antipsykootti. Keskustelussa mainittu olantsapiini (Zyprexa) on se lääke joka taitaa eniten nostaa painoa.

Vierailija
16/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla neuroleptit lisäsivät ruokahalua julmetusti. Hoikasta nuoresta naisesta tuli läski katkeroitunut ämmä. Risperdalista tuli maitovuotoa, joten lihottamista jatkettiin sitten Ketipinorilla. Myötävaikuttavana tekijänä se, että hoitohenkilökunta painosti syömään, koska olin "liian laiha". Harmi, ettei silloin ollut AV:tä, josta olisin voinut lukea anorektikkointoilijoiden painosuosituksia. 

Vierailija
17/29 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke

Vierailija
18/29 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 1,5 vuodessa 30kg zyprexalla.

Vierailija
19/29 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neuroleptit lihottavat, ja niillä on tutkitusti muitakin haitallisia vaikutuksia.

Vierailija
20/29 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut risperidon nimisen lääkkeen syömisen. Yleinen sivuvaikutus on ilmeisesti lihominen. Onko kellään kokemusta neurolepteistä ja lihomisesta ? Syön lisäksi deprakine nimistä tasaavaa lääkettä, se on tuntunut lähinnä hillitsevän ruokahalua.

Mitkä kaikki lääkkeet ovat neurolepteja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan