Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, aina rohtuneet huulet?

Vierailija
01.01.2021 |

Vuodenajasta riippumatta huuleni ovat aina rohtuneet (tai lähinnä alahuuli). Olen kokeillut eri huilirasvoja ja olen myös kokeillut olla kokonaan ilman. Muistelisin, että tämä vaiva on minulla ollut jo ihan pienestä lähtien.
Onko kellään jotain toimivaa konstia, jolla saisi huulet kuntoon?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa lipomasta sitä alahuulta ja lakkaa käyttämästä huulirasvaa.

Vierailija
2/6 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Kokeile b-ryhmän vitamiinilisää ja huulten kevyttä kuorimista sokerilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi parhaiten se, että lakkasin pureskelemasta huuliani ja lopetin rasvaamisen. Huulirasvat usein rohduttavat huulia, hullua kylläkin.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002869717.html

(Jutussa on haastateltu Allergia- ja astmaliiton asiantuntijalääkäriä Timo Vantoa)

"Huulten kuivuminen voi johtaa siihen, että huulia tulee nuoltua. Se rohduttaa huulia entisestään, jolloin kierre on valmis.

Kuinka rohtuneita huulia pitäisi hoitaa?

HUULIA ei kannata ainakaan kuoria, sillä se voi ohentaa huulten ihoa ja lisätä rohtumista entisestään, Vanto sanoo.

Myös vääränlainen huulirasva voi pahentaa asiaa. Rasvoissa voi olla hajuste- tai säilöntäaineita, jotka ärsyttävät huulten ihoa. Muutamissa tutkimuksissa on saatu tuloksia, joiden mukaan myös risiiniöljyn (castor oil) johdoksia sisältävät huulirasvat saattavat ärsyttää huulia niin, että voidetta on pakko lisätä koko ajan.

”Tilanne rauhoittuu vasta, kun tällaisen huulirasvan käytöstä luovutaan. Tilalle voi ottaa puhdistetun vaseliinin, jota voidellaan huuliin 1–2 kertaa päivässä”, Vanto sanoo.

UV-suojaa sisältäviä huulirasvoja Vanto käyttäisi vain silloin, kun on olemassa riski, että huulet palavat.

”Varsinkaan lapsille en suosittele UV-suojaa sisältäviä huulirasvoja, sillä osa niistä imeytyy ohuen ihon läpi herkemmin. Parasta on suojata iho muutoin”, Vanto sanoo.

Entä auttaisiko vitamiinien popsiminen rohtuneisiin huuliin?

Vanton mukaan vitamiini- ja ravintoainepuutokset ovat erittäin harvinainen syy huulten rohtumiselle.

”Aiemmin ajateltiin, että rohtumisen syynä on D- tai C-vitamiinin puutos, mutta viimeisen vuosisadan aikana tämä ei ole ollut enää todennäköinen selitys.”

Vierailija
4/6 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toiminut blistexin lip relief cream. Se ei muodosta kalvoa huuliin, niinkuin muut kokeilemani tuotteet, vaan oikeesti imeytyy ja kosteuttaa huulia. Mulla myös huulet rohtuu helposti, pahin on ylähuulen yläreuna, joka on usein punainen ja kirvelevä.

Vierailija
5/6 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huulipunat tai rasva voi ärsyttää, pidä parin viikon tauko.

Vierailija
6/6 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina kuivat huulet. Huulet ei siis rohdu reunoilta, vaan huulten keskiosaan muodostuu kuivan ihon laatta. Ilman huulirasvaa laatta kovettuu ja iho repeytyy verille. Huulirasvalla laatan saa pehmenemään ja irtoamaan, ja hetken huulet ovat ok. Huulirasva myös estää laatan muodostumisen, koska huulet pysyvät kosteutettuina ja pehmeinä, mutta öisin kun rasvaa ei lisäile, laatta alkaa taas muodostua. Mulla onkin kyllä tosi hankala iho muutenkin, rasvainen ja aknelle herkkä (vaikka olen jo nelikymppinen), mutta paikoitellen taas atooppinen ja hilseilevän kuiva. Joku lääkäri sanoi että atoopikolle on ihan tavallista kuivat huulet, ja huulirasvan käytössä ei ole mitään ongelmaa.