Onko tämä Aspergerille tyypillistä kehitystä?
Ennen kuin olin 2v osasin muutamia sanoja jotka katos sitten.
2,5v ikäsenä puhuin lausepuhetta ja opin lukemaan 2v 10kk ikäsenä.
Kommentit (11)
Ei yksistään tuon perusteella voi arvioida, onko kyseessä mahdollisesti asperger. Jotkut ovat jo hyvin pienenä keskivertoa selvästi lahjakkaampia verbaalisesti ja sitä ruokkii vielä lisää se, jos lapselle puhutaan selkeästi normaalia puhekieltä käyttäen ja luetaan paljon. Samalla tavalla jotkut oppivat mm. uimaan ja pyöräilemään nopeammin kuin toiset. Normaaleja yksilöiden välisiä eroavaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksistään tuon perusteella voi arvioida, onko kyseessä mahdollisesti asperger. Jotkut ovat jo hyvin pienenä keskivertoa selvästi lahjakkaampia verbaalisesti ja sitä ruokkii vielä lisää se, jos lapselle puhutaan selkeästi normaalia puhekieltä käyttäen ja luetaan paljon. Samalla tavalla jotkut oppivat mm. uimaan ja pyöräilemään nopeammin kuin toiset. Normaaleja yksilöiden välisiä eroavaisuuksia.
Mulla on diagnosoitu Asperger. Kysyn vaan -Ap
Mun pojalle kävi just noin, paitsi lukemaan oppi oisko ollu 5 vuotiaana. Itse opin 4. Puhumisesta en tiedä.
Poika n s. lievä as- ja varmaan mäkin :) vaikka yritän olla olematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sitä ei aloituksestasi selvinnyt. Mutta silti tuota ominaisuutta ei voi mennä yleistämään, että olisi nimenomaan aspergereille tyypillistä, koska keskimääräistä nopeampaa puhumaan ja lukemaan oppimista esiintyy myös neurotyypillisillä lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sitä ei aloituksestasi selvinnyt. Mutta silti tuota ominaisuutta ei voi mennä yleistämään, että olisi nimenomaan aspergereille tyypillistä, koska keskimääräistä nopeampaa puhumaan ja lukemaan oppimista esiintyy myös neurotyypillisillä lapsilla.
Opin puhumaan _hitaammin_ kuin keskiverto.
Tuo alle 6-v. lukemaan oppiminen liittyy vain siihen, että joku on jaksanut opettaa kirjaimet ja lukemisen. Vanhempien kunniaksi sen voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo alle 6-v. lukemaan oppiminen liittyy vain siihen, että joku on jaksanut opettaa kirjaimet ja lukemisen. Vanhempien kunniaksi sen voi laittaa.
Kukaan ei ole opettanut mua :D kateellinen siellä
Vierailija kirjoitti:
Njoo, voi olla, vaikka ei tietenkään yksittäisenä tietona kerro vielä mistään.
Asilloin asperger oli vielä omana diagnoosikategorianaan, eikä autismikirjon håiriöitä vielä oltuyhdistetty, yksi kriteeri aspegerin erottamiseksi HFA-sta tai lapsuusiän autismista oli, että asperger osasi puhua ennen 3-vuotissyntymäpäiväänsä, mutta HFA tai lapsuusiän autismi ei osannut.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Meillä tytär oppi lukemaan 4-vuotiaana ihan opettamatta. Katseli aina tarkkaan kun hänelle luettiin satuja. Itsekseen yhdisteli sen perusteella kirjaimet äänteisiin ja yllätti kaikki lukutaidolla. Ei ollut siis puhunut mitään että osaa kirjaimia tai opettelee lukemista, ja yhtäkkiä löytyi lukemasta romaania ja pyydettäessä osasi lukea siitä ääneen sujuvasti. Sen nimenomaisen kirjan lukeminen loppui kyllä siihen, kun laittaessani ruokaa kuului söpöltä lapsen äänellä kysymys: ”äiti, mitä tarkoittaa fallos tanassa! Täällä sanotaan että mies tuli luolaan fallos tanassa!” 😅
Njoo, voi olla, vaikka ei tietenkään yksittäisenä tietona kerro vielä mistään.
Asilloin asperger oli vielä omana diagnoosikategorianaan, eikä autismikirjon håiriöitä vielä oltuyhdistetty, yksi kriteeri aspegerin erottamiseksi HFA-sta tai lapsuusiän autismista oli, että asperger osasi puhua ennen 3-vuotissyntymäpäiväänsä, mutta HFA tai lapsuusiän autismi ei osannut.