Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilta kontrolloivan ihmisen seurassa, vinkkejä selviytymiseen

Vierailija
31.12.2020 |

Olen vastoin parempaa tietoani suostunut illanviettoon manipuloivan ja kontrolloivan ihmisen kanssa. Tai syyt on helppo ymmärtää, kun tajuaa, että tämäkin suostumus on painostuksen ja manipuloinnin tulos.

Miten voisin pelastaa sen, mitä pelastettavissa on? Kyseinen ihminen ei tietenkään ole mitenkään kokonaan paha tai vailla hyviä ominaisuuksia. Haluan vaan pitää mahdollisimman suuren henkisen etäisyyden. Mieluiten en menisi ollenkaan, mutta ehkä tämän voi ottaa harjoituksensa vetää niitä omia rajoja. Ahdistaa tosin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kahdestaan vai onko paikalla muita?

Vierailija
2/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna peruisin jutun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuta se. Ota vastaan se paska minkä siitä saat, ja nauti vapaammasta vuodesta 2021.

Vierailija
4/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru. Nythän on helppo vedota vaikka kuumeiseen oloon.

Vierailija
5/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kahdestaan vai onko paikalla muita?

Kahdestaan plus lapset.

Vierailija
6/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen takia mieluummin en peruisi, odottaa iltaa.

Vierailija
7/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se kontrolloivuus ilmenee? Jos hän antaa sulle ohjrita/määräyksiä omaa elämääsi koskien niin voit esim kuunnella ja nyökytellä ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai voit todeta ettet sio toimia niin vaan näin ja vaihtaa puheenaihetta. Kerro lisää niin voidaan keksiä sulle strategioita!

Vierailija
8/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta itsesi ylemmälle tasolle. Hymyile ja ole ystävällinen, mutta älä päästä sitä ihmistä ihon alle. Olet parempi kuin hän, muista se.

Vierailija
9/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se kontrolloivuus ilmenee? Jos hän antaa sulle ohjrita/määräyksiä omaa elämääsi koskien niin voit esim kuunnella ja nyökytellä ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai voit todeta ettet sio toimia niin vaan näin ja vaihtaa puheenaihetta. Kerro lisää niin voidaan keksiä sulle strategioita!

Hän tekee tulkintoja ja analyysejä minusta ja muista ihmisistä, arvostelee muita, hänellä on pienen pieni kapea käsitys siitä, miten asiat pitäisi hoitaa ja elämää elää ja minä en sille tielle mahdu enkä halua sitä kulkea. Hän tekee sosionomin pätevyydellä ihmisten facepäivitysten perusteella diagnooseja, joihin sitten uskoo 100% näkemättä toiminnassaan mitään erikoista. En tiedä, paremmin osaan kertoa seuraukset: hänen seurassaan on oltava tietynlainen, on suojeltava itseään, ei voi olla oma itsensä ja jos näyttää heikkoutta, tulee revityksi rikki.

Vierailija
10/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Sanot vaan koko ajan joo, niin, just niin, niin niin, tietysti, okei, joo joo.

Vierailija
11/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harjoitellut iltaa varten mantraa: tuo oli aika henkilökohtainen kysymys, puhutaanko jostain muusta.

Vierailija
12/32 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä!!

Vierailija
13/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kertoa, miten kävi. Paha mieli taisi jäädä molemmille. Todella paljon todella henkilökohtaisia kysymyksiä ja vaikka en vastaillut niihin, kysymykset vaan yltyivät. Vähän yritettiin puhua asiasta, mutta emme päässeet samalle sivulle. Olisi ollut parempi olla menemättä kokonaan, mutta ainakin lapsilla oli kivaa.

Vierailija
14/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla on nyt syyllinen olo sen vuoksi, kun en viihtynyt sen ihmisen seurassa.

Vierailija
15/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen taktiikka on, kun ”observe so not absorb”. Eli eristää itsensä kuuntelijan ja tarkkailijan rooliin muttei anna tunteiden herätä. On vaikeaa ja raskasta toki. Minun jokapäiväistä elämää...

Vierailija
16/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen taktiikka on, kun ”observe so not absorb”. Eli eristää itsensä kuuntelijan ja tarkkailijan rooliin muttei anna tunteiden herätä. On vaikeaa ja raskasta toki. Minun jokapäiväistä elämää...

Joo eihän siinä ole mitään järkeä, että pitää elämässään ihmisiä, joiden seurassa pitää varoa. Musta tuntuu siltä, että houkutan oikein sellaisia ihmisiä ympärilleni, kai ne huomaavat, että olen hyvä kohde vallankäytölle. Sellaiset ihmiset, joilla on tiukemmat rajat, osaavat varmaan pitää ne kauempana tai kokonaan poissa.

Illalla käytiin keskustelu, joka meni suunnilleen näin: sua ahdistaa, vaikka minä en ole tehnyt mitään väärää.

Ensin tallotaan rajojen yli ja sitten käytetään sitä mua vastaan, kun reagoin.

Vierailija
17/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu mitään. Äläkä sano vastaan. Se on kamalaa antaa periksi mutta sä oot se fiksumpi! Nyökkää, olet vain joo joo.

Mulla on menestynyt, täysin normaali läheinen joka on kuitenkin täysin räjähdysaltis, siis pelkästään siitä että mainitsee jostain ruuasta tai jopa tiskiharjasta, saa valtavan kohtauksen aikaiseksi.

Puhelimessa hän on mukava, livenä on täysin erilainen. Äärimmäisen ahdistunut kun joutuu meidän muun perheen kanssa olla tekemisissä. Hän kilahtaa hetkessä ja romuttaa toisen ihmisen sekunneissa.

Pahin on että hän ei huuda, on hyvin rauhallinen mutta sen olemus muuttuu todella pelottavaksi. Kaikki, SIIS KAIKKI mitä olet, teet, sanot hän kääntää sua vastaan.

On oikein pelon ilmapiiri hänen kanssa kun pitää viettää päivän.

Vierailija
18/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeä harjoitus on opetella kieltäytymään tapaamisista manipuloijan kanssa. Häntä voi tavata sukujuhlissa tai muualla, missä on muitakin (edes vähän puheliaita) ihmisiä. Silloin voit keskustella muidenkin kanssa ja vaihtaa seuraa.

Älä hakeudu hänen kanssa kahdenkeskisiin tilanteisiin, manipulointi alkaa 120% todennäköisyydellä. Eli nyt harjoittelet sitä, ettet mene edes lasten kanssa näihin tilanteisiin, jossa on sinä vastaan hän. Hänellä on selvästi ylilyöntiasema. Kun omat rajasi vahvistuvat esim. puolen vuoden tai vuoden minimikontaktin seurauksena, voit lisätä manipulaattoria elämääsi pieninä annoksina, jos haluat. Minä en enää halua.

Joo joo, niin niin, vastaukset ovat vähän sellainen kaksiteräinen miekka. Oma manipulaattorini uskoo ne. Jos hän arvostelee elämääni ja sanon joo joo, tuhoaminen vain yltyy, koska minähän olin juuri samaa mieltä hänen kanssaan: joo joo, elämäni todella on huonoa kun en elä sitä hänen haluamallaan tavallaan. Itse en koskaan enää myönnyttele joojoo, aivan, niinpä -tyylisesti. Ainoat täytesanat voisivat olla en, ei, olen eri mieltä, ei käy, en ajattele noin, mielipiteesi ei kiinnosta minua.

Välimatkaa otettuasi manipulaattori ahdistuu. Hän muuttunee mukavaksi ja lipeväksi. Tunnista tämäkin, äläkä mene takaisin lähelle, koska se on osoittaa sinun olevan heikko ja hänen ohjaksissaan edelleen, vaikka vähän tempoiletkin. Eli välimatka, välimatka. Välimatka!

Vierailija
19/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tärkeä harjoitus on opetella kieltäytymään tapaamisista manipuloijan kanssa. Häntä voi tavata sukujuhlissa tai muualla, missä on muitakin (edes vähän puheliaita) ihmisiä. Silloin voit keskustella muidenkin kanssa ja vaihtaa seuraa.

Älä hakeudu hänen kanssa kahdenkeskisiin tilanteisiin, manipulointi alkaa 120% todennäköisyydellä. Eli nyt harjoittelet sitä, ettet mene edes lasten kanssa näihin tilanteisiin, jossa on sinä vastaan hän. Hänellä on selvästi ylilyöntiasema. Kun omat rajasi vahvistuvat esim. puolen vuoden tai vuoden minimikontaktin seurauksena, voit lisätä manipulaattoria elämääsi pieninä annoksina, jos haluat. Minä en enää halua.

Joo joo, niin niin, vastaukset ovat vähän sellainen kaksiteräinen miekka. Oma manipulaattorini uskoo ne. Jos hän arvostelee elämääni ja sanon joo joo, tuhoaminen vain yltyy, koska minähän olin juuri samaa mieltä hänen kanssaan: joo joo, elämäni todella on huonoa kun en elä sitä hänen haluamallaan tavallaan. Itse en koskaan enää myönnyttele joojoo, aivan, niinpä -tyylisesti. Ainoat täytesanat voisivat olla en, ei, olen eri mieltä, ei käy, en ajattele noin, mielipiteesi ei kiinnosta minua.

Välimatkaa otettuasi manipulaattori ahdistuu. Hän muuttunee mukavaksi ja lipeväksi. Tunnista tämäkin, äläkä mene takaisin lähelle, koska se on osoittaa sinun olevan heikko ja hänen ohjaksissaan edelleen, vaikka vähän tempoiletkin. Eli välimatka, välimatka. Välimatka!

Kiitos tästäkin viestistä.

Tuntuu siltä, että olen niin monta kertaa ollut tässä tilanteessa eri ihmisten kanssa. Joku haluaa käyttää muhun valtaa ja kun joko reagoin siihen tai haluan pois siitä tilanteesta, mua väitetään hulluksi tai ollaan 'huolissaan', että onkohan mulla kaikki kunnossa, kun en halua viettää aikaa ihmisen kanssa, joka mitätöi, kontrolloi ja manipuloi. Toistan: jos en halua olla tällä tavalla minua kohtaan käyttäytyvän ihmisen kanssa tekemisissä, minun mielenterveyttäni epäillään.

Olen epäillyt sitä joskus itsekin, syytökset menevät usein ihon alle. On kuitenkin toisenlainenkin totuus. Olen monen ihmisen paras ystävä, sataprosenttisen luotettu, tuki ja turva ja olen saanut kiitosta siitä, että mun kanssa on aina hyvä olla, saa olla rikkinäinen, tuen ja kannattelen aina.

Vierailija
20/32 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyräävät ihmiset on jyrääviä. Vaikka kuinka väistelee niin toinen haluaa jyrätä päälle. Mitä vaihtoehtoja siinä toiselle jää? Joko jyrätä vastaan tai paeta paeta paeta.