Saako 2,5 vuotiasta taaperoa enää nukkumaan päiväunia?
Toivotonta taitaa olla. Meidän taapero ei nuku päiväunia, silti on iltapäivästä sietämätön ku kiukuttelee väsyneenä.
Kommentit (19)
Eikö tuo ole aika yksilöllistä? Itse en nukkunut edes päiväkodissa 2 ikävuoden jälkeen, oma lapseni nukkui jopa kotona päiväunia 4-vuotiaana ja päiväkodissa 6-vuotiaaksi asti.
Meillä äiti lepää iltapäivällä, lapsi luulee, että niin kuuluu tehdä ja tulee vierelle nukkumaan.
Eivätkö ne lapset siellä päiväkodissa nuku päiväunia ihan loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti lepää iltapäivällä, lapsi luulee, että niin kuuluu tehdä ja tulee vierelle nukkumaan.
Onpa kiltti lapsi.
luin että 25 vuotias
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole päiväkodissa vaan perhepäivähoitajalla ja vain 4h/pvä. Ei nuku sielä päiväunia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu ihan lapsesta. Mun esikoinen olisi nukkunut päiväunet vielä eskarissakin (meillä on siis koulun eskari, jossa ei ole päiväunia), varmaan olis nukkunut vielä ekaluokallakin, kuopus taas lopetti 4-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki nuku, osa kuuntelee satua, tätä voi toteuttaa myös kotona, hetki rauhassa paikoillaan on hyväksi jokaiselle lapselle.
Meillä nukkuu päiväkodissa hyvin, kotona ei auta kun ottaa rattaat ja lenkille tai sitten autoon...Noissa nukahtaa heti, muuten ei.
Lapsi nukkuu, minkä tarvii, ellei mikään sitä estä; ihmistä ei voi saada nukkumaan päivällä, ellei hän sitä tarvitse. Voit vain lempeästi pyrkiä auttamaan nukahtamaan, tai ainakin lepäämään. Ehkä voit myös tunnustella suuremmalla herkkyydellä, onko nukahtamiselle otollisin ajankohta siirtynyt? Tai haluaisiko lapsi nukahtaa hieman eri olosuhteissa, kuin yleensä? Jos lapsi aistii, että tahdot hänestä nukkumisen nojalla vain eroon kuten ennenkin, hänen voi olla vaikeampi rentoutua ja nukahtaa. Keksikää uusia tapoja levätä, joko nukkuen tai muuten. Tanssita vaikka sylissä rauhallisen, molemmille miellyttävän musiikin (ei liian kovaa) avulla. Musiikki ilman sanoja ehkä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole päiväkodissa vaan perhepäivähoitajalla ja vain 4h/pvä. Ei nuku sielä päiväunia.
Mitä tekee sen 4 tunnin ajan? Onko yksin? Katsooko ohjelmia? Millaisessa seurassa viettää tuon ajan, vanhempia lapsia?
Ja ensimmäiset 20 min (tai mikä se sykli onkin) nukahtamisen jälkeen ei melua, jotta ehtii päästä syvempään uneen. Huonolaatuisesta unesta aivot ei tokene yhtä hyvin. ihmisissä on suuria eroja siinä, kuinka herkkiä ovat äänille aina "psykopaatista erityisherkkään".
Mun lapsella noita huonosti nukuttuja kausia tulee ja menee. Olen aina velvoittanut lapsen lepäämään, vaikka sitten itse viereen. Saa ottaa vaikka jonkun kirjan sänkyyn. Muutaman kuukauden välein tulee aina noin viikon jakso, jolloin ei nuku päiväunia. Nyt hän on reilu 3-vuotias ja pötköttelee siellä itsekseen ja lukee ja laulaa, jos ei nukuta, useimmiten kuitenkin nukkuu. Sanoisin, että kannattaa tarjota lepohetki, voihan se olla, että nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiltti lapsi.
Meillä on kaikki 3 lasta tehneet noin, lienevät siis kilttejä jokainen.
Riippuu taaperosta, omani nukkui vain tuon ikäisenä vain päiväkodissa päikkärit, kotona ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee sen 4 tunnin ajan? Onko yksin? Katsooko ohjelmia? Millaisessa seurassa viettää tuon ajan, vanhempia lapsia?
Telkkaria ei katsota sielä ollenkaan. Hoitaja lukee kerran päivässä kirjan ja seurustelee lasten kans, lapset leikkivät myös keskenään. Käyvät aamupäivällä ulkoileen. Toiset lapset ovat pari vuotta vanhempia.
Mulla nukkuu. On juuri 2,5v. Nukkuu kotona ja pph:lla semmoisen 1,5-2,5h/kerta. Illalla nukkumaan sadun myötä viimeistään klo 20.30 ja nukahtaa sinne itsekseen sitten ennen yhdeksää.
Rutiinit on paras tapa.
Päiväkodissa nukkuu varmaan, mutta tuskin kotona enää. Aikaisin illalla petiin sitten vaan.