Aihe vapaan "life hacks" eli elämää helpottavat vinkit
Tuossa oli pitkä keskustelu "metatyöstä" ja musta tuntuu, että voisimme helpottaa toistemme elämää kertomalla vinkkejä. Niitä elämää helpottavia ja yksinkertaistavia asioita, ja näin aikaa vapautuu metatyöstä ja "metatyöstä" ja elämä soljuu helpommin eteenpäin.
Kerro siis oma elämää helpottava vinkkisi tähän ketjuun. Minäkin kerron!
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas, onko menkkojenkin muistaminen metatyötä?
Niin, no tämä voi tuntua hassulta, mutta onhan se tavallaan. Mitä muuta se olisi? Jos menkkoihin lukeutuva "työ" on vaihtaa kuukautissuojaa, niin metatyö on kaikkea sen ulkopuolella. Muista ostaa kuukautissuojia (myös kuukuppi joidenkin vuosien välein ja siihen sopivaa puhdistusainetta), muista vaihtaa kuukautissuoja useamman kerran päivässä, muista ennakoida kuukautisten alku, jotta kuukautissuojia olisi saatavilla... Suurelle osalle meistä nämä asiat tulevat varmaan melko automaattisesti, mutta itse en ainakaan kuollaksenikaan muista, milloin kuukautisten pitäisi alkaa, ja lomalle tms. lähtiessä helposti unohdan koko asian. Kalenteriin kuukautiset merkkaamalla on helppo tarkastaa niiden seuraava alku, ja ylipäätään asia tulee paremmin mieleen vaikka juuri sinne lomalle lähtiessä.
Menkat tulisi kyllä takuulla aina yllätyksenä, ellen merkkaisi niitä ylös sovellukseen joka arvioi seuraavien menkkojen ajankohdan. Sen perusteella voi myös arvioida milloin on sitä seuraavat esim hotellilomaa varatessa. Pillereiden käyttäjälle tämmöisellä ei tietysti ole tarvetta, mutta minulle pillerit ei vaan sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua helpottaa kun ajattelen pikkuasiatkin oman kvartaalitalouden kautta. Esim. hammasharja pitäisi vaihtaa 3 kk välein, miten sellaisen muistaa?
Ratkaisu: sähköhammasharjan pää roskiin ja uusi tilalle aina kvartaalin ensimmäinen päivä, tammi/huhti/heinä/lokakuussa.
Itsellä on kalenterimuistutus asetettuna toistumaan kolmen kuukauden välein. Kaikesta mikä ylipäätään täytyy tehdä tietyn väliajan välein olen laittanut sähköisen kalenterimuistutuksen toistumaan esim. kerran kuussa tai kolmen kuukauden välein.
Tähän on helpompikin konsti eli ostaa sen harjan vasta sitten kun se näyttää huonolta. Omani kestää reilun vuoden, jopa kaksikin. Tuo 3 kk vaihtoväli on vain valmistajan suositus että saa myytyä enemmän :) Nythän pitää kaikessa ajatella ekologisesti.
Ei. Tässä asiassa mennään terveys edellä. Taidat provoilla, mutta joku voi vielä ottaa tosissaan. Itse vaihdan harjan kvartaaleittain, koska suun hygienia on minulle tärkeää. Suun kautta pääsee mm. bakteerit suoraan verenkiertoon, enkä halua sinne mitään vuoden muhineita mutaatioita..
Vaihdan harjan myös mikäli sairastan flunssan.
Sen hammasharjankin voi ihan pestä eli desinfioida kiehuvassa vedessä keittäen :D Ei tarvitse edes joka flunssan jälkeen vaihtaa harjaa. Uusavuton tietysti ostaa aina uuden kvartaaleittain mutta me vanhemmat ihmiset, ekologiset ennen kuin siitä tuli muotia, osaamme säästää rahaa, luontoa ja silti pitää terveydestä huolta.
Ukko38 kirjoitti:
Vähennä somettaminen minimiin.
Huomasin somessa olevan kauheana negatiivista energiaa, joka tuntui syövän energiaani vaikkei se suoranaisesti minuun kohdistunutkaan.
Henk.koht käyn vain muutamalla keskustelufoorumilla, muut sometilit olen lakkauttanut.
Tosi hyvä fiilis kun ei ympäröi itseään jatkuvalla valituksella ja wttuilulla!
Ukon vinkit toimivat naisilla vielä paremmin. Ihanaa kun saan pitää yksityisyyteni joka ei muille kuulu. Ihanaa että perheeni on samanlainen. Minun ei tarvitse varmistaa meikkejä koska tiedän ettei minua kuvata.
Some-tilit edustavat liikaa kiiltokuvaa. Kuka laittaa kuvia perheriidan jälkeen kun meikit on levinneet poskipäille ja olet itkenyt silmäsi turvoksiin? Sitten uskotellaan itselle että google voisi kertoa totuuden henkilöstä. Ehei, ei kerro eikä tule kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveä haloo tuosta vaatesovellusvinkistä. :D
Eikö ihmiset voi hyväksyä, että jos he eivät tarvitse tällaista sovellusta, niin hyvä, mutta jollekin vaateaddiktille se voi oikeasti olla silmiä avaava ja hyödyllinen juttu?
Kaikilla on erilainen lähtötilanne.
(En siis itse käytä mitään tuollaisia vaatesovelluksia, mutta ymmärrän, että joku voi niistäkin hyötyä.)
En ole ollut haloossa osallisena, mutta itse ajattelisin niin, että mitä vähemmän ostaa, sen parempi. Pitäisi siis enemmän tuoda esiin sitä näkökulmaa, että vaatteita mietitään vähemmän millään tavalla.
Life hack silleen, että ylikulutus on sellanen hiipivä korona, jos kaikki eivät vähennä tulee jossain vaiheessa isompia ongelmia.
Meillä lajitellaan jo pyykkikaappiin laittaessa. Löytyy kori urheiluvaatteille, valkoisille vaatteille, muun värisille, erikoispyykille ja pyyhkeille/lakanoille. Näin ei tarvitse käydä joka kerta pyykkiä pestessä läpi koko vaateläjää vaan sen kun kippaa yhden korin koneeseen. Siitä myös näkee yhdellä silmäyksellä, että mitä pitää/kannattaa pestä.
Vierailija kirjoitti:
Keksin hyvän konstin kahvinkeittimen putsaamiseen. Vien sen kierrätykseen ja ostan uuden.
Tämä on hyvä tapa myös mustekasettien vaihtamiseksi, varsinkin kun uusi kone on halvempi kuin muste.
ei kai siinä muutaku lopettaa kaiken tekemisen ja siirtyy minimiin.
aina pitäs miettiä mistä jää pois kun tekee ja tekee ja tekee
Vessapaperi- ja talouspaperipussin käyttäminen vessan roskiksen roskapussina. Säästää aikaa ja rahaa.
Kello kuuden jälkeen illalla en tee mitään kotihommia. Säästää hermoja ja antaa aivoille lepoa. Siihen asti huhkin, mutta sitten loppuu kaikki suorittaminen. Tämä oli käytössä myös lasten ollessa pieniä ja tietysti jouduin huolehtimaan heidän iltatoimensa ja sitä rataa, mutta kotitöitä en enää tehnyt kuuden jälkeen.
Mene naimisiin miehen kanssa jolla on lapsia. Ei tarvitse synnyttää eikä yövalvomisia. Olet silti bonusäiti ja tyydytät hoivaviettejäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tee tehtävälista jokaiselle päivälle. Muistisi kuormittuu vähemmän, kun siellä ei tarvitse käsitellä kaikkia pikkuasioita samanaikaisesti.
Päinvastoin. Elämä helpottuu, jos ei listaa kaikkea mahdollista. Jos jotain jää tekemättä, niin sitten jää. Ainostaan ne asiat, jotka uhkaavat omaa tai toisen henkeä ovat välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vielä viilata ruokaostoslistaa niin, että se toimisi esim. tietyssä kaupassa niin, että tuotteet olisivat siinä järjestyksessä missä ne ovat kaupassa kun etenee..
tämän voi tehdä ainakin foodien sovelluksessa.
S-ostoslistassa voi laittaa kategorioiden mukaan, ei vastaa ihan oman kaupan järjestystä mutta melkein. Kätevä appi ihan muutenkin, voi sanella ostokset.
Mun paras häkki on käteisen rahan käyttö. Sitä ei tule tuhlattua samalla tavalla kuin korttirahaa. Ihmiset ovat yleinsäkin harkitsevampia rahan käytössä, kun käyttävät käteistä. Silloin rahan käyttö on konkreettisempaa. Ja kyllä käteinen käy näin koronan aikaankin lähes normaalisti. Kannattaa kokeilla vaikkapa vaihtaa ruokarahat käteiseksi. Tätä vinkkiä käytetään usein niissä ohjelmissa, joissa on ylivelkaantuneita shoppaajia.
Pidä aina pientä muistikirjaa ja kynää mukana. Siihen on näppärä tallettaa mitä vain ja käyttöliittymä on puhelinta näppärämpi kun voi piirrellä myös kuvia vaivattomasti. Omasta muistikirjastani löytyy kirjasuosituksia, hyvän kasvorasvan merkki, keittiöremontti-ideoita sun muuta.
Parittomille sukille tulee loppu kun käyttää sukkapidikkeitä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vaatevaraston hallinnointia varten on olemassa lukuisia ohjelmia, esim. StyleBook kännykkään. Sinne kuvaat kerran KAIKKI vaatteet, merkitset värit, hinnat ym. Tämän jälkeen elämä on paljon helpompaa
- tiedät keskellä kesääkin montako talvitakkia sinulla on (ei turhia ostoksia)
- näet selvästi mikä muodostuu vaatteen käyttöhinnaksi (ohjelma laskee hinnan/käyttökerta) ja opit ostamaan oikeanlaisia vaatteita. Tilastot kertovat mitä käytät, mitä et
- voit luoda ja suunnitella asukokonaisuuksia, merkitä korjattavat/varastossa olevat/lahjoitettavat, voit listata puuttuvat ja mennä sen avulla kauppaan..
Kaiken kaikkiaan tämä ohjelma on auttanut entistä vaatehamsteria näkemään miten järjetöntä on omistaa liikaa vaatteita.
Tiedätkö miten valitsen päivän vaatteet? Aamulla otan eiliset sohvalla lojuvat vaatteet, nuuhkaisen niitä ja, jos vedet ei tirskahda silmiin, niin puen vaatteet päälle. Olen nelikymppinen, asiantuntijatehtävissä oleva nainen. Minulla on muutakin tekemistä kuin miettiä asukokonaisuuksia. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee tehtävälista jokaiselle päivälle. Muistisi kuormittuu vähemmän, kun siellä ei tarvitse käsitellä kaikkia pikkuasioita samanaikaisesti.
Päinvastoin. Elämä helpottuu, jos ei listaa kaikkea mahdollista. Jos jotain jää tekemättä, niin sitten jää. Ainostaan ne asiat, jotka uhkaavat omaa tai toisen henkeä ovat välttämättömiä.
Usein vaan on niin, että ne unohtuvat asiat ovat tärkeitä asioita. Unohdan uusia passin ennen matkaa, ostaa syntymälahjan ystävälle, ostaa olennaisen ruoka-aineen reseptistä jne. Ei minusta tehtävien asioiden unohtaminen/vältteleminen ole kovin fiksua, koska yleensä nuo on kuitenkin semmoisia asioita, jotka on joka tapauksessa tehtävä, joten parempi tehdä ajallaan kuin antaa tehtävien kasaantua tai joutua hoitamaan homma viime hetkellä hikihatussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vielä viilata ruokaostoslistaa niin, että se toimisi esim. tietyssä kaupassa niin, että tuotteet olisivat siinä järjestyksessä missä ne ovat kaupassa kun etenee..
Käyn tädille kaupassa nyt korona-aikana, ja hän on kirjoittanut listan juuri siinä järjestyksessä miten tavarat kaupasta löytyvät. Aloittaa hedelmistä, sitten vihannekset, juurekset, kala, liha, einekset, maitotuotteet jne, selkeä reitti kaupan hyllyjen mukaan. Käsittääkseni ihan ulkomuistista tuon tekee. Riskiryhmäläisellä selvästikin liikaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn tädille kaupassa nyt korona-aikana, ja hän on kirjoittanut listan juuri siinä järjestyksessä miten tavarat kaupasta löytyvät. Aloittaa hedelmistä, sitten vihannekset, juurekset, kala, liha, einekset, maitotuotteet jne, selkeä reitti kaupan hyllyjen mukaan. Käsittääkseni ihan ulkomuistista tuon tekee. Riskiryhmäläisellä selvästikin liikaa aikaa.
Mitä ihmettä? En ole riskiryhmäläinen, teen täyttä työviikkoa eikä ole yhtään liikaa aikaa. Silti lauantaiaamuisin kauppaan lähtiessä kirjoitan listan juuri tuohon järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? En ole riskiryhmäläinen, teen täyttä työviikkoa eikä ole yhtään liikaa aikaa. Silti lauantaiaamuisin kauppaan lähtiessä kirjoitan listan juuri tuohon järjestykseen.
Täällä vielä yksi joka kirjoittaa kauppalistan tuossa järjestyksessä. Olen tehnyt näin ainakin jo 20 vuotta. Olen sen ikäinen etten tarvitse appejä joka ikiseen asiaan vaan pärjään useimmiten maalaisjärjellä. En voisi kuvitellakaan että tuhlaisin aikaa valokuvaamalla joka ikisen vaatteeni ja pitäväni jotain kirjanpitoa joka vaatteen käytöistä, pesuista jne. Elämässäni on niin paljon muutakin tekemistä, jopa päiväunet koen tärkeämmäksi kuin kyseisen toiminnan. Ennen ihmisillä oli kalenterit jonne kirjoitettiin ylös kuukautiset ja kaikki tärkeät menot, nyt kaikki on kännykässä. Ja kun olet ulkomailla ja pudotat kännykän kivilattialle, tai jos se varastetaan, niin hyvästi kaikki tiedot. Mutta eipä mitään, kukin tyylillään...
Tuo on kyllä ihan tolkuton määrä lihaa ja ruokaa ylipäätään neljälle hengelle, mutta tietysti urheilevat teinit voi syödä paljon... Keskiverto aikuiselle 500g lihaa/vastaavaa on kyllä aivan liikaa.