Saako kaupunki todella toimia näin? Henkilökohtaisen avustajan palkasta
Olen henkilökohtainen avustaja. Tässähän homma menee niin, että työsuhde on avustajan ja avustettavan välinen, mutta palkan maksaa kaupunki. Kaupunki ei siis ole työnantajani, se maksaa vain palkkani. Taas kerran jäi palkka palkkapäivänä saamatta. Syyksi ilmoittavat, että tuntilistat ovat tulleet myöhässä, no eivät ole koska avustettava lähettää ne aina hyvissä ajoin. Hän on erittäin tarkka tällaisista asioista. Olen itsekin usein näitä listoja vammaiapalvelulle toimittanut ja tiedän, että avustettavasta tämä ei johdu, hän toimittaa listat ajoissa. Jos tämä olisi ensimmäinen kerta kun tätä tapahtuu, niin uskoisin sen johtuvan siitä, että postin kulku on nyt poikkeustilanteessa ollut normaalia hitaampaa. Tätä on kuitenkin tapahtunut vuosien varrella usein, jo ennen mitään poikkeustilanteita. En ole myöskään ainoa avustaja jolle on käynyt tässä kaupungissa näin.
Laillista tämä ilmeisesti kuitenkin on, koska kaupungilta voidaan aina vedota siihen, että listat ovat myöhässä. Törkeältä silti tuntuu, että koskaan ei voi tietää, saako palkkapäivänä palkkaa vai ei. Kympin tuntipalkkaa saavana rahat ovat jokseenkin lopussa aina vähän ennen seuraavaa palkkapäivää, joten tämä on todella turvatonta kun ei voi luottaa siihen, että palkka tulee ajallaan.
Kommentit (20)
Vaan kun ne listat lähetetään ihan oikeasti hyvissä ajoin. Ihan hirveän paljon aiemmin niitä ei voi edes lähettää, koska eihän sen ajan työvuorojakaan ole sitten vielä tehty. Ei minusta ole kohtuullista, että kaupunki pyörittää niitä vaikka kuinka kauan itsellään ennen kuin ne menevät palkanmaksuun. Jostain syystä joissakin toisissa kaupungeissa homma toimii. Täällä ei.
Eikö niitä voi muka lähettää sähköpostilla?
Ja siis täällähän listat toimitetaan vammaispalveluihin josta ne menevät eteenpäin palkanmaksun hoitavalle firmalle. Vaikka ne lähettäisi kuinka hyvissä ajoin sinne vammaispalveluun niin siihenhän ei enää voi itse vaikuttaa kuinka kauan ne siellä lojuvat. Ja sähköistä lähetystä on yritetty, ei mene läpi. Samaa ongelmaa on muillakin henkilökohtaisen avun asiakkailla, sähköinen lähetys ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
No jospa sen avustettavan pitäisi lähettää ne listat vielä aikaisemmin? Palkanlaskenta on hyvin tarkkaan aikataulutettua, ja jos aineisto ei ole perillä tiettyyn päivään mennessä, niin silloin palkansaajan palkka jää pois sen kuukauden palkka-ajosta.
Ainakin meilläpäin esim. alkukuun listat pitää lähettää aikavälillä 15-18.päivä. Eli jos 15.sattuu olemaan vaikka perjantai tai lauantai niin postin välityksellä ei ole mitenkään mahdollista edes saada listaa ajoissa perille.
Siellä on luultavasti välissä sosiaalitoimen työntekijä jolla palkkalistat käy muodollisesti ja palautuvat päivän myöhässä palkanlaskentaan. Tai joku vastaava taho jolla ne kierrätetään.
Käy jatkossa kuskaamassa ne itse suoraan käsittelevälle työntekijälle, niin eivät myöhästy. Jossain organisaatiossa ei ole ymmärretty, että palkat kuuluu maksaa ajallaan vaikka varmaan itse havahtuisivat jos noin kävisi omalle kohdalle.
Otsikon kysymykseen, ei saa. Palkat on maksettava sopimuksen mukaan tai jos ei ole sopimusta, viimeistään palkanmaksukauden päättyessä.
Asiaa käsittelevällä henkilöllä taitaa työtehtäviinsä olla löperö ote. Jos palkkalistoja ei ole tullut ajoissa, hänen kuuluisi kysyä niiden perään ja selvittää mitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on luultavasti välissä sosiaalitoimen työntekijä jolla palkkalistat käy muodollisesti ja palautuvat päivän myöhässä palkanlaskentaan. Tai joku vastaava taho jolla ne kierrätetään.
Käy jatkossa kuskaamassa ne itse suoraan käsittelevälle työntekijälle, niin eivät myöhästy. Jossain organisaatiossa ei ole ymmärretty, että palkat kuuluu maksaa ajallaan vaikka varmaan itse havahtuisivat jos noin kävisi omalle kohdalle.
Siellä on välissä se vammaispalvelu. Sieltä ne menevät palkanmaksuun, johon niitä ei voi itse toimittaa vaan ne pitää viedä vammaispalveluihin. Tämä kierrätys niitä todellakin myöhästyttää.
Mitäköhän vammaispalvelujen työntekijät tosiaan itse tykkäisivät jos heille aina välillä sanottaisiin, että nyt ei tulekaan palkkaa?
Ota yhteys vammaispalveluiden esimieheen ja valita. Ilmeisesti vammaispalvelujen työntekijä ei hoida listoja eteenpäin tarpeeksi nopeasti. Ja jos et kuulu ammattiliittoon, niin liity. Sen jälkeen voit pyytää luottamusmiestä tai sen puuttuessa liiton työntekijää selvittämään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ne listat lähetetään ihan oikeasti hyvissä ajoin. Ihan hirveän paljon aiemmin niitä ei voi edes lähettää, koska eihän sen ajan työvuorojakaan ole sitten vielä tehty. Ei minusta ole kohtuullista, että kaupunki pyörittää niitä vaikka kuinka kauan itsellään ennen kuin ne menevät palkanmaksuun. Jostain syystä joissakin toisissa kaupungeissa homma toimii. Täällä ei.
Muistan saman "hässäkän" kun piti aina ehtiä ajoissa toimittaa käsinkirjatut tuntilistat (työntekijänä) työnantajalle, jotta sai palkan ajallaan. Sittemmin meillä siirrytty sähköiseen järjestelmään ja se toimii hyvin, palkat ja tunnit aina ajan tasalla.
(Olen avustajana yksityisessä yrityksessä.)
Kurja juttu, ap, ymmärrän sua.
Koita ottaa puheeksi palkkaturva, se on yleensä termi millä palkan saa nopeasti, jos maksaja on sählännyt itse maksun ajallaan.
Ja tsemppiä töihin muutenkin, tämä korona-aika vaatii tavallista enemmän myös meiltä avustajilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on välissä se vammaispalvelu. Sieltä ne menevät palkanmaksuun, johon niitä ei voi itse toimittaa vaan ne pitää viedä vammaispalveluihin. Tämä kierrätys niitä todellakin myöhästyttää.
Mitäköhän vammaispalvelujen työntekijät tosiaan itse tykkäisivät jos heille aina välillä sanottaisiin, että nyt ei tulekaan palkkaa?
Jos noin on käynyt ja ne on todella toimitettava ensin vammaispalveluun, selvitä jatkoa varten suoraan tilityksen hoitavan sähköposti. Toimita samalla kun lähetät vammaispalveluun tuntilistat suoraan sille joka palkat maksaa.
Ei ainakaan palkanmaksaja voi syyttää listojen myöhästymisestä. Jos hyväksytyt listat myöhästyisikin, se olisi palkanmaksajan velvollisuus selvittää missä ne viipyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin on käynyt ja ne on todella toimitettava ensin vammaispalveluun, selvitä jatkoa varten suoraan tilityksen hoitavan sähköposti. Toimita samalla kun lähetät vammaispalveluun tuntilistat suoraan sille joka palkat maksaa.
Ei ainakaan palkanmaksaja voi syyttää listojen myöhästymisestä. Jos hyväksytyt listat myöhästyisikin, se olisi palkanmaksajan velvollisuus selvittää missä ne viipyvät.
Tätä voisi kokeilla. Kaikissa kaupungeissahan ei ilmeisesti tätä vammaispalvelun kautta kierrätystä ole vaan listat laitetaan suoraan palkanlaskentaan. Täällä ei mikään toimi, ei näitä katsota niin tärkeiksi asioiksi. Ylipäänsä koko henkilökohtainen apu on täällä erittäin huonosti järjestetty, siis myös avustettavan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan saman "hässäkän" kun piti aina ehtiä ajoissa toimittaa käsinkirjatut tuntilistat (työntekijänä) työnantajalle, jotta sai palkan ajallaan. Sittemmin meillä siirrytty sähköiseen järjestelmään ja se toimii hyvin, palkat ja tunnit aina ajan tasalla.
Koita ottaa puheeksi palkkaturva, se on yleensä termi millä palkan saa nopeasti, jos maksaja on sählännyt itse maksun ajallaan.
Ja tsemppiä töihin muutenkin, tämä korona-aika vaatii tavallista enemmän myös meiltä avustajilta <3
Kiitos. Juu, täällä ei tuo sähköinen lähetys oikein toimi. On siis tehty sellainen palvelu, mutta se ei toimi. Suurin osa täällä lähettää listat postissa tai vie suoraan vammaispalvelujen toimistoon juuri siksi, että sähköinen lähetys takkuaa.
Kaupunginhan on muutenkin helppo vetäytyä monesta vastuusta henkilökohtaisessa avussa, koska työsuhde on tosiaan avustajan ja avustettavan välinen. Kaupungin työntekijöiden kohdalla tämmöinen ei varmasti kävisi laatuun, mutta avustajathan eivät ole kaupungille työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tsemppiä töihin muutenkin, tämä korona-aika vaatii tavallista enemmän myös meiltä avustajilta <3Kiitos. Juu, täällä ei tuo sähköinen lähetys oikein toimi. On siis tehty sellainen palvelu, mutta se ei toimi. Suurin osa täällä lähettää listat postissa tai vie suoraan vammaispalvelujen toimistoon juuri siksi, että sähköinen lähetys takkuaa.
Kaupunginhan on muutenkin helppo vetäytyä monesta vastuusta henkilökohtaisessa avussa, koska työsuhde on tosiaan avustajan ja avustettavan välinen. Kaupungin työntekijöiden kohdalla tämmöinen ei varmasti kävisi laatuun, mutta avustajathan eivät ole kaupungille työsuhteessa.
Taitaa olla enemmän siitä kiinni, että jos noin kävisi kaupungin työntekijöillä, takana olisi niin monta ammattiliittoa, että se oikenisi kyllä äkkiä.
Vammaispalvelut ei ole palkanmaksuorganisaatiossa, joten vika on luultavimmin juuri heidän työotteessaan. Sinne riittävän vahvaa noottia luottamusmiesten kautta, niin luulisi siellä esimiesten laittavan työntekijät ruotuun.
Valitettavasti liitto ja palkkaturva eivät auta, koska juridinen työnantaja on vammainen henkilö. Olisin yhteydessä toimiston esimieheen sähköpostilla. Kirjaa ylös milloin listat toimitettu, kuinka paljon palkanmaksu myöhästyi. Mielellään kaikki tapaukset mustaa valkoisella ja sitten kysyt miten aikovat ilmitullesseen ongelmaan reagoida. Pyydä myös ohjeet miten jatkossa tulee toimia, jotta palkat tulevat ajallaan. Laita asiallinen ja selkeä viesti. Pyydä vastaus kirjallisesti. Muista, että viranomaisella on vastaamisvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti liitto ja palkkaturva eivät auta, koska juridinen työnantaja on vammainen henkilö. Olisin yhteydessä toimiston esimieheen sähköpostilla. Kirjaa ylös milloin listat toimitettu, kuinka paljon palkanmaksu myöhästyi. Mielellään kaikki tapaukset mustaa valkoisella ja sitten kysyt miten aikovat ilmitullesseen ongelmaan reagoida. Pyydä myös ohjeet miten jatkossa tulee toimia, jotta palkat tulevat ajallaan. Laita asiallinen ja selkeä viesti. Pyydä vastaus kirjallisesti. Muista, että viranomaisella on vastaamisvelvollisuus.
Tämähän se juuri on, että kaupunki voi kuitata asian sillä, että listat ovat myöhässä, ei voi mitään.
Asiat seisovat kaupungin työntekijöiden pöydillä, ovat lomilla, sijaisjärjestelmä ei toimi ja tosiaan loppuviimeksi pitävät näitä juttuja toissijaisina. Tärkeintä kunnan virkamiehille on, että ei tarvitse tehdä mitään mitä ei kuulu, palkat nousee tasaisesti ja lomista ei tingitä. Koskee siis itseä, ei muita. Yksityisen yrityksen kanssa noiden kanssa toimiminen on lannistava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin liitto ei voi reagoida? Tottakai ammattiliitto nimenomaan on se jolla on voimaa reagoida, sitä varten järjestäytyminen on.
Vaikka kuinka juridinen työnantaja on vammainen, on palkanmaksajalla velvollisuus pitää kiinni sopimuksesta ja lain palkanmaksuajoista. Juuri siihen liitto voi puuttua ja aika koviakin keinoja liitoilla on ihan oikeudesta lähtien. Laissa on mm säädetty myöhästymisistä eikä kuvatussa tilanteessa vammainen ole se joka vastaa, vaan juuri palkanmaksaja.
En jatkaisi työssä,jossa palkka ei tule ajoissa. En todellakaan. Aina löytyy muuta työtä.
Lain mukaan palkan on oltava työntekijän käytettävissä sen erääntymispäivänä. Käytännössä palkan on tällöin oltava työntekijän tilillä. Mikäli työntekijä ei saa palkkaa käyttöönsä sen erääntymispäivänä, kyseessä on palkanmaksun viivästyminen.
Lähtökohtaisesti palkanmaksun viivästyminen on aina työnantajan vastuulla. Viivästymisestä voi siis aiheutua seuraamuksia riippumatta siitä, onko työnantaja toiminut tahallaan tai huolimattomasti. Poikkeuksena tästä on ns. ylivoimainen este tai mahdottomuus.
Palkanmaksun viivästyminen voi johtua myös työnantajan maksukyvyttömyydestä. Tällöin työntekijällä voi olla oikeus palkkaturvaan.
viivästyskorko
Tavallisin palkanmaksun viivästymisen seuraamus on viivästyskorko. Työntekijällä on oikeus korkolain mukaiseen viivästyskorkoon palkan erääntymispäivää seuraavasta päivästä alkaen. Viivästyskoron määrä ja maksamisperuste voi joissain tapauksissa perustua myös työsuhteeseen sovellettavan työehtosopimuksen määräyksiin (katso esim. TT:1981-144).
https://laki24.fi/palkanmaksun-viivastyminen/
No jospa sen avustettavan pitäisi lähettää ne listat vielä aikaisemmin? Palkanlaskenta on hyvin tarkkaan aikataulutettua, ja jos aineisto ei ole perillä tiettyyn päivään mennessä, niin silloin palkansaajan palkka jää pois sen kuukauden palkka-ajosta.