Ero, kumpikaan ei suostu muuttamaan, miten asiat etenevät?
Kertokaahan viisaammat, mitä tapahtuu tällaisessa todella surullisessa ja hankalassa tapauksessa.
Olen hakemassa eroa yksin kymmenen vuoden avioliiton jälkeen. Kolme alakouluikäistä lasta. Mies ei suostu edes puhumaan erosta, saati käytännön järjestelyistä, ei mistään. Yritetty on yli vuoden verran.
Mitä minun pitää tehdä ensin? Eropaperit ilmeisesti täytän. Jos haluaisin jättää nykyisen kotimme lasten kanssa, tilanne olisi erilainen/helpompi. Haluan kuitenkin jäädä (sukumme perintötilalle) asumaan ja ostaa miehen ulos. Minä jään lasten lähivanhemmaksi. Mies ei ole tästäkään halunnut keskustella, mutta lapset ovat ilmaisseet kantansa selvästi ja on asioita, jotka tukevat tätä päätöstä. Viime kädessä en tietenkään päätä asiaa, mutta tosiaan se on hyvin todennäköistä, vaikka joutuisimme menemään oikeuteen saakka. Mitä en toivo todellakaan!
Mitä, jos mies ei suostu puhumaan tai toimimaan? JAtkaa vain itsepintaisestai vanhaa elämäänsä, vaikkei puheyhteyttä ole emmekä tee mitään yhdessä tai nuku yhdessä. Onko kukaan muu ollut näin mahdottomassa tilanteessa? Voisin tietysti muuttaa lasten kanssa tilapäisesti pois, mutta en halua heitäkään riepotella eestaas.
Kommentit (12)
Sovitteluun vaan. Jos herra on kykenemätön sielläkin/siihenkin niin oikeuteen.
Ei ole kokemusta, mutta joku voi toki oikaista jos oon väärässä.
Ei hänellä ole oikeutta sinun perintöösi. Yhteiseen omaisuuteen vain.
Asianajalta lähestymiskielto ja heipat.
Henkistä väkivaltaa. Onko myös fyysisesti?
Selvitä ensimmäiseksi mahdollinen oikeutesi ilmaiseen oikeusapuun.
Paperit sisään. Laki määrää osituksen tehtäväksi ja lastenvalvojan kanssa sovitaan huoltajuudet.
Onko tila sinun perintöäsi? Ostat miehen ulos siitä.
Tuomioistuimelta voi hakea välipäätöstä asumisesta ja lähivanhemmuudesta jo ennen varsinaista erokäsittelyä. Ennen välipäätöstä ei miehelläsi tietenkään ole pakko muuttaa kotoaan yhtään sen enempää kuin sinullakaan.
Käräjäoikeudelle avioerohakemuksen ohessa pyyntö yhteiselämän lopettamisesta. Oikeus päättää kumpi jää. Sitten voi häätään toisen pois.
Yhteisasumisen lopettaminen. Oikeus sitten päättää kumpi sitä kotia enemmän tarvii ja toinen sitten joutuu lähtemään. Todennäköisesti oikeus suosii sinua, onhan tila sukutilasi ja lapset jäänevät myös sinulle. Mies toki saa osuutensa pois.
Jos perinnön on saanut avioliiton aikana, eikä ole ehtoja, silloin yhteistä jaettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hänellä ole oikeutta sinun perintöösi. Yhteiseen omaisuuteen vain.
Asianajalta lähestymiskielto ja heipat.
Henkistä väkivaltaa. Onko myös fyysisesti?
Ilman avioehtoa on oikeus myös perintöön. Mikään lähestymiskielto ei tässä auta, pitää hakea yhteiselämän lopettamista ja sen jälkeen häätöä. Älä neuvo jos sulla ei ole hajuakaan miten asiat menee.
Oot kusessa.