Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen asunto ja avioero

Vierailija
30.12.2020 |

Onko jotain syytä, miksi erossa pitäisi myydä yhteinen asunto? Vai voiko vaan jatkaa yhteisomistusta ja pitää vanhan lainan voimassa? Sopuero lähinnä taloudellisista syistä kun toinen ryssinyt raha-asiat täysin, toisen olisi mahdollista maksaa laina yksin muttei todennäköisesti saa koko loppulainaa omiin nimiin. Mietin vaan, voiko esim. pankki vaatia lainan siirtoa kokonaan toisen nimiin? Tai voiko tällaisesta järjestelystä tulle muuten ongelmia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä ajattelit avioeron pelastavan sinut puolisosi raha-asioiden sotkulta? Sen logiikka ei tässä auennut minulle lainkaan.

Vierailija
22/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on raha-asiat totaalisesti ryssitty niin se on vain ajan kysymys, milloin vouti laittaa asunnon pakkomyyntiin. Jotta et itse kärsi huomattavaa tappiota, on parempi hoitaa ositus itse, eikä siis odottaa voudin toimenpiteitä.

Heti varaamaan aika pankin lainaneuvotteluun, sittenhän kuulet saisitko lisälainaa puolison osuuden lunastamiseksi vai et.

Eikä todellakaan kannata tuudittautua siihen luuloon, että tänään sopuisalta näyttävä ero olisi sitä vielä huomenna. Tilanteet muuttuu, mieli muuttuu. Lopulta sinä, asiasi hointanut, olet riistäjä ja hyväksikäyttäjä. 

Ainahan sitä voi kysyä, mutta olen kyllä lähes 100% varma ettei lainaa tipu. Tulot on melko hyvät mutta vakuudet olemattomat ja laina olisi liki 300 000. Tiedän, ettei sopuisan eron varaan voi oikein laskea. En vaan millään haluaisi muuttaa pois, joten erilaiset hankalat ja kaukaa haetutkin ratkaisut alkaa tuntumaan houkuttelevilta.

Talo on siis vasta ostettu, jos siinä ei itsessään ole riittävästi vakuuksia?

Ja miten ihmeessä maksat yksin 300 tonnin lainan ja vielä yksin kaikki talon kulut siihen päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mahdollista tehdä keskinäinen sitova kirjallinen sopimus siitä, että laina olisi yksin toisen osapuolen vastuulla, mutta olla sotkematta pankkia tähän?[/quote

Ei onnistu, lue lainaehdot.

Vierailija
24/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on raha-asiat totaalisesti ryssitty niin se on vain ajan kysymys, milloin vouti laittaa asunnon pakkomyyntiin. Jotta et itse kärsi huomattavaa tappiota, on parempi hoitaa ositus itse, eikä siis odottaa voudin toimenpiteitä.

Heti varaamaan aika pankin lainaneuvotteluun, sittenhän kuulet saisitko lisälainaa puolison osuuden lunastamiseksi vai et.

Eikä todellakaan kannata tuudittautua siihen luuloon, että tänään sopuisalta näyttävä ero olisi sitä vielä huomenna. Tilanteet muuttuu, mieli muuttuu. Lopulta sinä, asiasi hointanut, olet riistäjä ja hyväksikäyttäjä. 

Ainahan sitä voi kysyä, mutta olen kyllä lähes 100% varma ettei lainaa tipu. Tulot on melko hyvät mutta vakuudet olemattomat ja laina olisi liki 300 000. Tiedän, ettei sopuisan eron varaan voi oikein laskea. En vaan millään haluaisi muuttaa pois, joten erilaiset hankalat ja kaukaa haetutkin ratkaisut alkaa tuntumaan houkuttelevilta.

Ja miten ihmeessä maksat yksin 300 tonnin lainan ja vielä yksin kaikki talon kulut siihen päälle?

Vuositulot n. 100 000.

Vierailija
25/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osituksessa voi ilman veroja siirtää omaisuutta miten haluaa.

Paitsi, että luin jostain että velkojilla voi olla tähän sanomista, jos näyttää siltä että on tarkoituksella siirretty omaisuutta velkojien ulottumattomiin.

Kyllä.

Tosin mietin, että jääkö velkojille sanomista, jos ositus tehdään niin että talo jää minulle ja puoliso saa oman osuutensa talon nettoarvosta. Mutta pankilla taas voi olla sanomista siihen, että omistussuhteet muuttuu.

Pankki ei yksinkertaisesti hyväksy ositusta, jossa miehelle jää lainan puolikas mutta jossa hän luovuttaa talon puolikkaansa sinulle. Hänenkin lainan puolikkaallaan kun tulee olla vakuus - jos hän ei enää omista talosta osuutta, ei hänellä voi olla siihen asuntolainaakaan. Talon lainhuudatus-dokumentit ovat pankilla lainan vakuutena eikä niitä sieltä saa pois tuohon järjestelyyn jotta omistusoikeuden voisi muuttaa suunnittelemasi mukaisesti.

Tietysti miehellekin tuo järjestely, jos teoriassa järjestyisi, olisi todella iso riski. Hänen nimissään olisi 150 tonnia lainaa jonka sä vain olet luvannut maksaa. Eli onneksi tuo ei ole mahdollista.

Vierailija
26/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuositulot n. 100 000.

Ja miksi vakuuksia/säästöjä ei sitten ole enempää? Pankit myyvät maksullisia lainavakuutuksia, jolloin todennäköisesti riittää että omarahoitusosuutta on 10-15%. Kai taloa on sen verran pitkään jo maksettu, jos siihen noin olet kiintynyt.

Vierailija
27/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mahdollista tehdä keskinäinen sitova kirjallinen sopimus siitä, että laina olisi yksin toisen osapuolen vastuulla, mutta olla sotkematta pankkia tähän?[/quote

No voi p, tätä pelkäsinkin. Eli jos haluan jatkaa tässä asumista, niin ainut vaihtoehto on pysyä yhdessä perheen talouden sotkeneen tontun kanssa ja lahjoittaa hänelle ja ulosotolle 600 euroa joka kuukausi. Voihan v****.

Vierailija
28/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan saatte sopia eroon liittyvät asiat kuin tahdotte.

Itse on ottanut mitään kun tuli ero, eli ei tehty mitään ositusta, eikä mikään taho perään kysellyt.

Jomman kumman kuollessa on perinnön jako pikkusen helpompi jos ositus on tehty.

Vierailija
29/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi p, tätä pelkäsinkin. Eli jos haluan jatkaa tässä asumista, niin ainut vaihtoehto on pysyä yhdessä perheen talouden sotkeneen tontun kanssa ja lahjoittaa hänelle ja ulosotolle 600 euroa joka kuukausi. Voihan v****.

No käy nyt edes kysymässä useammasta pankista sitä lainavaihtoehtoa 🙄.

Vierailija
30/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osituksessa voi ilman veroja siirtää omaisuutta miten haluaa.

Kyllä. Minulle jäi kaikki, velaton talo, autonromu, irtaimisto ja tärkeimmät eli lapset.

Mies otti vaatteensa ja meni. Teimme osituskirjan jolle hain lainhuudonkin, tästä on aikaa kolmekymmentä vuotta. Veroseuraamuksia ei tullut.

Miksi kaikki sulle? Kuulostaa väärältä miestä kohtaan, etenkin jos menetti lapsensa.

Vierailija
31/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää lahjoittaa rahaa puolisollesi, jos olette naimisissa? Jos tarkoitat sitä, että lyhennät puolisosi osuutta talolainasta, niin voitte tehdä keskinäisen velkakirjan näistä rahoista. Lopuksi sitten voitte kuitata velat sillä, että saat puolisosi osuuden talosta (tästä menee tosin varainsiirtovero).

Vierailija
32/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuositulot n. 100 000.

Ja miksi vakuuksia/säästöjä ei sitten ole enempää? Pankit myyvät maksullisia lainavakuutuksia, jolloin todennäköisesti riittää että omarahoitusosuutta on 10-15%. Kai taloa on sen verran pitkään jo maksettu, jos siihen noin olet kiintynyt.

Maksettu 3 vuotta joista kaksi äitiyslomalla, joten on melkein pelkkää velkaa. Ei ole kyse pelkästä tähän taloon kiintymisestä, vaan siitä etten todennäköisesti saa lainaa minkäänlaiseen perheasuntoon pk-seudun hintatasolla. Vuokralle taas en halua, se on sama kuin heittäisi joka kuukausi rahaa roskiin. Minulla on kyllä hieman muitakin vakuuksia, mutta epäilen ettei ne riitä. Kokeilin netissä jonkun pankin laskuria ja se antoi maksimilainamääräksi 160 000. Muutama vuosi sitten sain yksin max 150 000, tosin silloin minulla oli vastavalmistuneena vakuudet nolla. Joka tapauksessa näyttäisi siltä, että pankit ovat äärimmäisen nihkeitä antamaan yhdelle ihmiselle isompaa lainaa vaikka tulot olisi miten hyvät.

Vierailija
33/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi tämä tonttu ei ole töissä ja maksa itse?!

Vierailija
34/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käy nyt edes kysymässä useammasta pankista sitä lainavaihtoehtoa 🙄.

Joo olet oikeassa, ilman muuta käyn. Ja lakimiehellä myös selvittämässä niitä muita vaihtoehtoja.

Vierailija
35/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se tonttu edes hyödynsi tämän juuri menneen sesongin?

Vierailija
36/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonttu on töissä, mutta tontun palkka menee nykyisin lähes kokonaan velkakierteen tekohengittämiseen joten yhteiset kulut menee minun pussista. On äärimmäisen ärsyttävä tilanne ja siksi pohdinkin mitä tehdä, ettei tarvitsisi loppuja työssäkäyntivuosia lapioida puolta palkkaa tontun pikavippiharrastuksen rahoittamiseen.

Vierailija
37/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää lahjoittaa rahaa puolisollesi, jos olette naimisissa? Jos tarkoitat sitä, että lyhennät puolisosi osuutta talolainasta, niin voitte tehdä keskinäisen velkakirjan näistä rahoista. Lopuksi sitten voitte kuitata velat sillä, että saat puolisosi osuuden talosta (tästä menee tosin varainsiirtovero).

Joo juuri tuota tarkoitin, että minä maksan lainaa yksin mutta omistus on 50-50. Joku tuollainen systeemi olikin yhtenä vaihtoehtona mielessä, että lainanlyhennykset olisi osana kauppahintaa. Mutta en tiedä vaatiiko tämäkin pankin suostumuksen.

Vierailija
38/38 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä ajattelit avioeron pelastavan sinut puolisosi raha-asioiden sotkulta? Sen logiikka ei tässä auennut minulle lainkaan.

Avioliitto vaikeuttaa puolison pääsyä velkajärjestelyyn, koska minä tienaan liikaa. Puolisolla on vapaaehtoinen eläkevakuutus jonka saa realisoitua vain tietyssä poikkeustilanteissa ml. avioero. Tällä hetkellä puoliso osallistuu yhteisiin kuluihin huomattavasti minimielareitakin pienemmällä summalla. Tuossa nyt muutamia syitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän