Pidätkö ihmistä automaattisesti vastenmielisenä, jos hän sanoo olevansa sossu?
Uusperheellisenä kävin joskus uusi onni -nimisellä palstalla, eikä siitä en enempää, en viihtynyt.
Yhdessä keskustelussa moni toi esille, kuinka itsensä mainitseminen sossuksi (sosiaalitt tai sosionomi) saa karvat pystyyn: Automaattisesti idioottihirviö tai vastenmielinen kukkahattutäti. Joka tapauksessa siis täysi turn off sosiaalisessa mielessä.
Jaatko saman mielipiteen? Kokemuksesta vai ilman sitä?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:14"]
Tunnen pari sossuntätiä ja ovat ihan mukavia ihmisiä ainakin siviilissä. Toisaalta en kyllä haluaisi tutustua sosiaalityöntekijöihin ammatinharjoittamisen merkeissä.
[/quote]
Mikset? Voisivat auttaa sinua, lastasi tai perhettäsi...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 14:14"]
Tunnen pari sossuntätiä ja ovat ihan mukavia ihmisiä ainakin siviilissä. Toisaalta en kyllä haluaisi tutustua sosiaalityöntekijöihin ammatinharjoittamisen merkeissä.
[/quote]
Mikset? Voisivat auttaa sinua, lastasi tai perhettäsi...
[/quote]
En mäkään haluaisi, olen sossu itse. Ei johdu niistä sossuista vaan siitä, että olen itse rajoittunut ;D
En tietenkään. Mulla on monta tuttua sosiaalialalla töissä. Kun itse tarvitsimme "sossun" eli lastenvalvojan apua, vastassamme oli ammattitaitoinen, mukava ihminen. Oli selvästi nähnyt paljon ja ihan 100% tilanteen tasalla.
Jotkut nyt vaan eivät erota työtehtävää ja ihmisen persoonaa toisistaan. Vähän sama kuin joku salkkarien hahmon näyttelijä saa vihat päälleen kun on näytellyt jotain mulkvistia. Luulen että nämä ihmiset ovat samoja, eivät ajattele paljoakaan.
En toki. Tulee mieleen tällaisista yhtä ammattiryhmää jopa henkilökohtaisella tasolla inhoavista, että ovat varmaan olleet ihan syystä ikävissä tekemisissä sossujen kanssa.
Ei todellakaan, ne kaksi alan ihmistä jotka olen tavannut, toinen poliisin sos.työntekijä ja toinen sosionomi tms, ovat molemnat olleet todella miellyttäviä ihmisiä. En arvota ihmisiä heidän työnsä kautta....no, ehkä stripparit, prostitituoidut ja ammattirikolliset voisi olla vaikea hyväksyä kaveripiiriin.
Palstalla on aika paljon lastensuojelua arvostelevaa tekstiä, keskusteluun osallistuvat "tietävät" kuinka lasun sossut haluavat poimia itselleen vain helpot asiakkuudet ja jättävät mieluiten puuttumatta sitten oikeasti vaikeisiin tapauksiin. Pitkäaikaiset asiakkaat sitten ovat sellaisia kilttejä väärinymmärrettyjä.
Kyllä. Siitä tulee ensisijaisesti mieleen kaikentietävä ja päällepäsmäröivä, vallastaan huumaantunut tantta, ei mikään auttaja. Pikemminkin (sosiaali)natsi kuin tukija. Pikkusieluinen keskiluokkainen, jonka elämän suurin riemu on normiriemu. Tarkistaa, onko pölyt pyyhitty listojen päältä.
En ole ollut kuitenkaan juuri tekemisissä ylipäätään, mutta yksityiselämässä ovat vaikuttaneet hieman itserakkailta tapauksilta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 12:48"]Mä taas *vaistoan* sosionomin kaukaa. Yleensä mulla ei mene kemiat yhtään yksiin kyseisen ammatin omistajien kanssa. Lisäksi toki välillä nämä yksilöt tulevat ihan kysymättä jakamaan elämänohjeitansa ja tietoutta jota ilmeisesti ovat luekeneet koulussa tyyliin tämän ja tämän tyyppinen ihmisen on sellainen ja tällainen ja toimii niin ja näin ja heille ja heitä kohdellaan näin sekä näin. yleensä ottaen kun sosionomista on kyse he ovat sekaantuvia, heillä on ne kliseiset sosionomin ajatukset ja mielipiteet. Ylimielisyyttä esiintyy taajaan. Mikäli olet yhtään harmaasta massasta erottuva persoona (minä olen sellainen enkä edes leuhki) nämä aktivoituvat ympärillä ja alkaa se muotiin survonta ja neuvonta sekä sekaantuminen toisen elämään. Sosutantta ymmärtää vain tietyt ihmistyypin ihmiset ihmisiksi. loput ovat tapauksia ja projekteja joita kuuluu neuvoa ja hoitaa ja oikaista että he muuttuisivat taas ns. ihmisiksi. On vain muutama poikkeus sääntöön tullut vastaan , he ei niin yllättäen ovat töissä muualla kuin koulutuksensa vastaavilla työpaikoilla ja heillä on joku muukin ammatti.
[/quote]
Sosionomi ei ole sossu. Sossu on sosiaalityöntekijä, ja sosiaalityöntekijä on yhteiskunta/valtiotieteiden maisteri. Sosionomi on amk tasoinen koulutus.
Nykyään vähän. Tosin ihmiset on ihmisiä, ei pelkästään ammattinimikkeittään.
En ole vastaavaan törmännyt. Laaja sosiaalinen verkosto löytyy vaikka sossu olenkin. Eiköhän tuo ole aika kapeakatseinen näkemys? Perustuu huonoihin kokemuksiin sossuista virantoimituksessa?
Entinen anoppini oli "sossuntäti", ihana ja rakastettava persoona, jäi ihanat muistot hänestä.
Uskon että ne joilla on epäluuloja sossuntädeistä, ovat niitä joilla on heidän kanssaan ollut ongelmia (lapsien tarkkailuja + "ei anna rahaa")
Tunnen monta "sossua", mukavia ihmisiä :)
Osalla ei muistaakseni ollut mitään omaa kokemusta sossuista, sanoivat vain jotain kokemuksia, että "kerran juhlissa vierustoveri sanoi olevansa lastensuojelun sossu ja sen jälkeen en voinut enää keskustella henkilön kanssa sanaakaan". Ihmettelin vähän, mutta kun ihmettelin niin paljon kaikkea muutakin ko palstalla, niin lähdin pois.
Ap
En ole ainakaan huomannut. Olen "sossu" vankilassa, ja työni herättää usein paljon mielenkiintoa ja kysymyksiä, ei ollenkaan ärtymystä.
En tunne ketään sossua, mutta enpä usko, että automaattisesti mitään negaa ajattelisin...
No, mulle vaan yleensä heitetään sama vanha "no mäpäs pistän sulle hakemuksen tulemaan höhö" vitsin. Thats it.
Mä taas *vaistoan* sosionomin kaukaa. Yleensä mulla ei mene kemiat yhtään yksiin kyseisen ammatin omistajien kanssa. Lisäksi toki välillä nämä yksilöt tulevat ihan kysymättä jakamaan elämänohjeitansa ja tietoutta jota ilmeisesti ovat luekeneet koulussa tyyliin tämän ja tämän tyyppinen ihmisen on sellainen ja tällainen ja toimii niin ja näin ja heille ja heitä kohdellaan näin sekä näin. yleensä ottaen kun sosionomista on kyse he ovat sekaantuvia, heillä on ne kliseiset sosionomin ajatukset ja mielipiteet. Ylimielisyyttä esiintyy taajaan. Mikäli olet yhtään harmaasta massasta erottuva persoona (minä olen sellainen enkä edes leuhki) nämä aktivoituvat ympärillä ja alkaa se muotiin survonta ja neuvonta sekä sekaantuminen toisen elämään. Sosutantta ymmärtää vain tietyt ihmistyypin ihmiset ihmisiksi. loput ovat tapauksia ja projekteja joita kuuluu neuvoa ja hoitaa ja oikaista että he muuttuisivat taas ns. ihmisiksi. On vain muutama poikkeus sääntöön tullut vastaan , he ei niin yllättäen ovat töissä muualla kuin koulutuksensa vastaavilla työpaikoilla ja heillä on joku muukin ammatti.