Naapurien auttaminen
Olen ollut lomautettuna pari kuukautta ja talous tietysti sen takia tiukalla. Asun kerrostalossa ja aina tullut toimeen naapureiden kanssa. Jos törmätään ulkona niin jutustellaan hetki. Moni on siis tietoinen että olen lomautettuna. Ennen joulua oli muutaman kanssa puhetta että voisin auttaa heitä ns.ruokapalkalla. Tein joulusiivouksen eräälle pariskunnalle ja sain heiltä sellaisen herkkukassin jossa oli pari juustoa, keksejä, torttutaikinaa, hilloa, glögiä, pipareita, konvehtirasia jne. Ei oltu etukäteen sovittu mitä saan palkaksi vaan he sanoivat että voisivat antaa jouluherkkuja. Olin oikein tyytyväinen herkkupakettiin ja he siivoukseen.
Hoidin erään vanhemman pariskunnan kauppareissut muutaman kerran(eivät koronan takia käy kaupassa vaan tilaavat ostokset kotiin) ja he antoivat minulle pienen kinkun, sienisalaattia, lanttu- ja porkkanalaatikot.
Sukkia neuloin useammalle ja niistä sain rahaa (alle 100e). Tai yhdet sukat naapuri maksoi niin että hän korjasi tietokoneeni ja toisista sain parin kuukauden äänikirjalahjakortin. Sukkia ei pitänyt aluksi tehdä kuin parit mutta sana oli kiirinyt ja toisetkin halusivat että teen heille sukat.
Kerroin tästä kaverille joka alkoi saarnaamaan että tuo on niin väärin. Vien kuulema ihmisiltä töitä ja sukistakin olisi pitänyt maksaa verot. Tein muutamat hassut sukat ja sain niistä jokusen kympin. En siis tehtaile sukkia koko ajan ja tuo oli vaan sellainen jouluajan homma. Tiedän että joulusiivouksen olisi voinut tehdä joku yrittäjä mutta sekin oli sellainen yhden kerran homma. Ja kauppareissuja vanhemmalle pariskunnalle en tee koko ajan. Eilen kyllä hain heille pientä täydennystä mutta siitä en veloittanut mitään.
Ymmärrän kyllä kaveria mutta kun kyseessä oli vaan joulunaika. Harmittaa kun kyse oli ihan vaan siitä että naapurit halusivat auttaa minua ja minä heitä. Kaikille tuli hyvä mieli mutta näköjään tälläinen auttaminen puolin ja toisin on sitten ihan väärin.
Kommentit (3)
Verottajan näkökulmasta tuossa voi olla kyse verotettavasta ns. vaihtotyöstä. Jos kiinnostaa perehtyä, netistä löytyy lisätietoa.
Sinänsä se, että kaikille tulee hyvä mieli, ei ole verovapauden peruste, vaan näistä on pykälät olemassa.
Verotonta naapuriapua on vastikkeeton työ, ei tuollainen mitä ap tekee.
Ainoa virheesi oli kertoa asiasta noille "kavereillesi". Jatka vaan hyvällä linjalla. Verottaja voi vetää veen päähänsä.
Ei kannata jutella naapureiden kanssa mitään. Eikä ainakaan mitään henk. kohtasta.