Mitä tarkoittaa kognitiivinen hidastuminen
Voiko tämän tietävä antaa tästä esimerkin. En pysty tätä itse hahmottamaan.
Kommentit (8)
Sitä että miettii rauhassa mitä sanoo. Luetaan tänä päivänä sairaudeksi.
Järjen juoksun tahmaisuuden lisääntymistä.
Asioiden prosessointi vie enemmän aikaa. Yhtä hyvään lopputulokseen voi päästä kuin aiemmin, mutta se vie aikaa. Kognitiivista hidastumista tapahtuu luonnollisesti iän myötä, mutta myös aivosairauksien yhteydessä ja masennuksen ohessa.
Kiitos vastauksista.
Olen ollut masentunut pidemmän aikaa ja olen tähän termiin joutunut törmäämään. Olen aina miettinyt vastauksiani ehkä tavanomaista pidemmän aikaa muutoinkin. Huomaan, että vastaajalla numero yksi ei ole samanlaista ongelmaa. Kiitos vastaaja numero kaksi siitä, että annoit ajattelemisen aihetta. Kiitos numero kolme, samaistun tähän hyvin. Numero neljä, kiitos paljon.
Lisään vielä kysymyksen siltä varalta, että joku teistä on vielä tätä lukemassa. Onko tämä hidastuminen pysyvää luonteeltaan silloin, kun on kyse masennuksesta? Ymmärrän, että ymmärryksessäni on nyt tapahtunut muutoksia.
Kyllä siitä voi myös toipua, jos paranee masennuksesta ja muut kuormittavat tekijät vähenevät. Eli ei välttämättä ole pysyvää ja lopullista.
Tämä ei liity nyt suoraan tilanteeseesi, mutta Asperger-poikaani tutkittaessa löytyi joku "prosessointihitaus". Kyse ei siis hänellä ole muutoksesta vaan ominaisuudesta, mutta jotenkin näin vuosien päästä ajatellen tuolla jutulla ei ole ollut mitään merkitystä. Poika on kaikessa tekemisessään vähän hidas, mistä ei suoraan sanoen ole ollut juuri mitään haittaa. Ennemmin usein jopa hyötyä. Tällainen sivuhuomio.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei liity nyt suoraan tilanteeseesi, mutta Asperger-poikaani tutkittaessa löytyi joku "prosessointihitaus". Kyse ei siis hänellä ole muutoksesta vaan ominaisuudesta, mutta jotenkin näin vuosien päästä ajatellen tuolla jutulla ei ole ollut mitään merkitystä. Poika on kaikessa tekemisessään vähän hidas, mistä ei suoraan sanoen ole ollut juuri mitään haittaa. Ennemmin usein jopa hyötyä. Tällainen sivuhuomio.
Kiitos kommentistasi. Tämä omalla kohdallani oli jollain tapaa huojentava kommentti. Olen itsekin Asperger ihminen. Tämä kommenttisi saa minut miettimään sitä, onko tämän taustalla ehkä tämä tai molemmat diagnoosit. Kiitos tästä.
Tyhmenemistä.
Hyvin demonstroit, ap. Yläpeukku.