Miksi nykyään ei osata enää puhutella ihmisiä kieliopillisesti oikein?
Tarkoitan nyt kirjallista ilmaisua.
Nykyään näkee ihan mediassakin toimittajien ja muiden vastaavien sisällöntuottajien kirjoittavan näin: "Mitä kuuluu Marja-Leena?" Vaikka kieliopillisesti oikein olisi kirjoittaa näin: "Mitä kuuluu, Marja-Leena?".
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota tähän?
Kommentit (28)
Mua on kans aina ottanut päähän noiden possessivisuffeksien korvaaminen persoonapronomin akkusatiivilla. Ei silti, datiivikin olisi ihan ok, mutta että noin rankasti. Niin ehkä ei kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mua on kans aina ottanut päähän noiden possessivisuffeksien korvaaminen persoonapronomin akkusatiivilla. Ei silti, datiivikin olisi ihan ok, mutta että noin rankasti. Niin ehkä ei kuitenkin.
Koska kielinatsi.
Itse asiassa... Ap:n esimerkissä pilkun saa jättää pois, jos niin haluaa. Kyseessä on lyhyt virke, johon pilkkua ei ole välttämätöntä laittaa.
T. Meidän ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieli on siitä erikoinen, että puhekieli eroaa suuresti kirjakielestä, en henkilökohtaisesti tunne ketään joka puhuisi puhdasta kirjakieltä. Kerran törmäsin tällaiseen ihmiseen ja oli kyllä häiritsevän virallisen kuuloista
Eihän tässä ollutkaan kyse puhekielestä/kirjakielestä vaan kirjallisesta ilmaisusta.
-ap
Et ilmaise itseäsi selkeästi; kirjoitat puhuttelusta viitaten kirjoitettuun kieleen. Kukaan ei sano: mitä kuuluu pilkku Marja-Leena.
Kommentoin samalla sen henkilön kommenttia, joka kertoi kirjakielen käytön puheessa olevan harvinaista. Halla-aho puhuu kiitettävän hyvin kirjakielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Muilla on elämä eikä tarvi tuijottaa pilkkujen paikkoja.
Ai että elämän puutteeseen liittyy :)
-ap
*Ai, että elämän puutteeseen liittyy :)
SAATANAN ROBOTIT PAINUKAA HELVETTIIN IHMISTEN JOUKOSTA SKYNET ON JO TÄÄLLÄ
Pilkkusäännön joustot ovat pientä kielen yleiseen pahoinpitelyyn verrattuna.
Esim. tuo otsikko, jossa tuumattiin joulukirkkojen sytyttelyn vähentyneen.
"Vaimoni on nainen ketä tykkää nahkahousuista koska sexyt"
Ketä tykkää nahkahousuista? KUKA KUKA KUKA. Oi miksi tuo ketä, oi miksi?