Kotivakuutus ja omavastuu... onko tuo omavastuu siis sama kaikissa vahinkotapauksissa?
Luin että kotivakuutus voi korvata esim. hajonneen puhelimen. Yleiseksi Omavastuukseni ilmoitetaan sopimuksessa 150 euroa. Tarkoittaako tuo että puhelimenkin tapauksessa minun pitäisi maksaa 150 euroa jos vaikka näyttö korjataan? Eli tuossa ei olisi mitään järkeä sitten.
Kommentit (12)
Olet itse halunnut tuon omavastuun. Niitä on omavastuuttomia vakuutuksiakin, mutta ovat sitten todella kalliita, vakuutusmaksuilla saisit pari uutta puhelinta vuodessa.
Sitä tuo juuri tarkoittaa. Toki voi olla erilaisia sopimuksia, mutta ainakin suurimmassa osassa tapauksista omavastuu on 150 euroa. Just poika hajotti noin 7 kk vanhan puhelimensa, järkevämpi ostaa siis vain suosiolla uusi kun ei puhelinkaan tuon kalliimpi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Niin, vakuutuksessa on itse siihen valittu omavastuu, joka on oli kyseessä talon palaminen tai kännykän larin rikkoutuminen. On siinä monelle ihmettä kerrakseen.
Juu mutta tuo 150 euroa on minimiomavastuu, sitä alemmaksi ei voi edes mennä. Eli tuo käytännössä tarkoittaa että tuota vakuutusta ei olisi järkeä käyttää kuin jonkin kalliin laitteen korjauttamiseen jos joutuu jopa 150 euroa maksamaan aina...
AP
Vierailija kirjoitti:
Sitä tuo juuri tarkoittaa. Toki voi olla erilaisia sopimuksia, mutta ainakin suurimmassa osassa tapauksista omavastuu on 150 euroa. Just poika hajotti noin 7 kk vanhan puhelimensa, järkevämpi ostaa siis vain suosiolla uusi kun ei puhelinkaan tuon kalliimpi ollut.
Noniin juuri tuota hain, eli ymmärsin siis oikein, kiitos.
AP
Hajosiko puhelin kotona? Jos matkalla, matkavakuutuksessa on usein pienempi omavastuu.
Laajemmat vakuutukset ovat vahinkotapauksissakin yleensä vain rahanhaaskausta, halvemmaksi olisi tullut vain se perusvakuutus. Ei minullakaan ole laajaa kotivakuutusta tai ajoneuvoissa täyskaskoa. Perus kotivakuutus ja osakasko kaikissa.
Onko ap niin vi tun tyhmä, että yrittää rikastua kotivakuutuksen avulla rikkomalla puhelimensa...?
Mulla on 1500 euron omavastuut kodin ja mökin vakuutuksissa.... tarkoitus korvata vain kiinteistön täystuho eikä mitään halpojen laitteiden lipeämistä kädestä. Vuosimaksun erotuksella ostaa jo pari puhelinta.
Kannattaa tarkastella myös ikävähennykset, esim kalliistakaan pyörästä ei muutaman vuoden jälkeen korvata juurikaan omavastuuta enempää :)
Vierailija kirjoitti:
Onko ap niin vi tun tyhmä, että yrittää rikastua kotivakuutuksen avulla rikkomalla puhelimensa...?
Taidat olla vähän yksinkertainen
Kotivakuutus on oikeastaan mitätön, ellet asu omistamassasi omakotitalossa. Sielläkin konkreettinen turva koskee jotakin täystuhoa, kuten esim. vesivahinko tai tulipalo. Kaiken irtaimen tai vaikka talotekniikan kohdalla omavastuu ja ikävähennykset tekevät korvaukset tyhjiksi muutamassa vuodessa.
Minulta meni kesällä ilmeisesti ukkosen vuoksi ilmanvaihtokoneesta molemmat puhallinmoottorit.
Valtuutetun huollon arvio oli 1300€
Omavastuu 400€ ja ikävähennys 40%
Eli käytännössä vakkuutusyhtiö olisi korvannut sen vajaan 400€ ja itse maksanut 900€
No, tilasin tuolta samalta tarjouksen antaneelta firmalta pelkät uudet puhallinmoottorit hintaan 600€ ja vaihdoin ne itse.
En ole koskaan aiemmin vaihtanut moisia moottoreita, mutta minulla meni siihen aikaa noin 45min. Moottoreiden sähkökytkentä on pistokkeilla joita ei voi kytkeä väärin. Moottorit ovat koneessa kiinni salvoilla jotka ovat lukittu kahdella ristipääruuvilla.
Väitän, että vaihtaisin tarvittaessa seuraavalla kerralla nuo moottorit alle 10 minuutissa.
Masentavaa tässä casessa oli taas se, että tässäkin kävi ilmi kuinka ihmisiä vedätetään joka suunasta, aina kun se on mahdollista. Mitään moraalia ei ole enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus on oikeastaan mitätön, ellet asu omistamassasi omakotitalossa. Sielläkin konkreettinen turva koskee jotakin täystuhoa, kuten esim. vesivahinko tai tulipalo. Kaiken irtaimen tai vaikka talotekniikan kohdalla omavastuu ja ikävähennykset tekevät korvaukset tyhjiksi muutamassa vuodessa.
Minulta meni kesällä ilmeisesti ukkosen vuoksi ilmanvaihtokoneesta molemmat puhallinmoottorit.
Valtuutetun huollon arvio oli 1300€
Omavastuu 400€ ja ikävähennys 40%
Eli käytännössä vakkuutusyhtiö olisi korvannut sen vajaan 400€ ja itse maksanut 900€No, tilasin tuolta samalta tarjouksen antaneelta firmalta pelkät uudet puhallinmoottorit hintaan 600€ ja vaihdoin ne itse.
En ole koskaan aiemmin vaihtanut moisia moottoreita, mutta minulla meni siihen aikaa noin 45min. Moottoreiden sähkökytkentä on pistokkeilla joita ei voi kytkeä väärin. Moottorit ovat koneessa kiinni salvoilla jotka ovat lukittu kahdella ristipääruuvilla.
Väitän, että vaihtaisin tarvittaessa seuraavalla kerralla nuo moottorit alle 10 minuutissa.
Masentavaa tässä casessa oli taas se, että tässäkin kävi ilmi kuinka ihmisiä vedätetään joka suunasta, aina kun se on mahdollista. Mitään moraalia ei ole enää missään.
Totta turiset. Ainut juttu on tietysti, että noissa paremmissa kotivakuutuksissa on ne matkatavaravakuutukset yms. mukaan jos matkustelee paljon. Ei tarvitse joka kerta hankkia uusia vakuutuksia niitä varten.
Niin, vakuutuksessa on itse siihen valittu omavastuu, joka on oli kyseessä talon palaminen tai kännykän larin rikkoutuminen. On siinä monelle ihmettä kerrakseen.