Mitä olen tehnyt elämässäni väärin, kun ei mulla ole mitään jatkuvia lomia?
Tuntuu, että jokainen tuntemani ihminen on tällä viikolla joululomalla. Samat tyypit ovat milloin myös syyslomalla ja talvilomalla ja millä lie-lomalla.
Mulla on vuodessa 5 viikkoa palkallista lomaa, joista 4 käytän yleensä kesällä ja yhden kevättalvella. Muutoin olen kaikki arkipäivät töissä.
Kommentit (33)
Jotkut tekevät ylitöitä ja pitävät liukumavapaita. Tai säästävät lomapäiviään tai pitävät niitä "etukäteen". Tai ottavat palkatonta. Tai vaihtavat lomarahoja vapaiksi (jos työnantajan puolesta tämä on mahdollista). Tai ovat töissä aloilla, joilla on käytössä ns. Pekkaspäivät. Tai ovat töissä aloilla, joilla lomapäiviä on enemmän.
Esim. itse pidin kaksi talvilomapäivää tuossa joulun alla, minulle jää varsinaiseksi talvilomaksi vain 3 arkipäivää (+ lauantai).
Meilläkin voisi pitää liukumavapaita. Vaan tällaisen välipäiväviikon liukumavapaat vaatisivat 32 sisään tehtyä tuntia. En saa yksinhuoltajana kerrytettyä oikein niin paljoa, kun usein tunteja menee johonkin lapsen juttuun (pitää lähteä aiemmin töistä tai käydä keskellä päivää asioilla jne.).
Tästä ympärivuotisesta ilosta saan käteen 2000e, kun 3000e:n palkastani menee veroihin ym.maksuihin yksi kolmasosa. Tällä varmaan mahdollistetaan muiden lomailut. Tarkoitan siis heitä, jotka eivät juuri töissä koskaan käy. Tasan ei mene täällä nallekarkit.
Ap
Ammatin/työpaikan valinta kysymys kai tuokin.
Ihan olen vaan sosiaalialalla kuntapuolella ja palkalla en juhli, esim.ap tuo sinun mainitsemasi/saamasi 3000€-verot ei tule toteutumaan lähimainkaan ikinä, olen palkkahuipussani nyt 16v työuran jälkeen enkä saa edes 2500€/kk bruttona.
Lomaa on se kuntapuolen maksimi eli 38pv/vuosi ja sen sain kun 15v alalla tuli täyteen. Pidän siitä 25-30pv kesällä ja loput muulloin+otan säänn 1-3pv palkattomat. Viime kesänä saimme ensimmäistä kertaa vaihtaa lomarahoista osan vapaaksi, toiv myös tulevalla kaudella samoin, mutta enpä usko.
Nyt olen lomalla 22.12- 7.1, siitä otin palkattomaksi 2pv.
Sullahan on ap ihan hyvä palkka, jos 3000 bruttona.
Itse lomailen loppiaiseen asti, säästin kesälomista. Lisäksi meidän alalla saa 2 lisävapaata vuodessa. Käytännössä tähän parin viikon sapattiin kuluu pyhäpäivien vuoksi vain 8 lomapäivää. 6 on kesälomasta ja 2 lisävapaasta.
Olen toki kiitollinen, että lomailu ylipäänsä on mahdollista. Edellisessä työpaikassa ei todellakaan saanut valita lomien ajankohtaa.
Oletko AP ihan laskenut että sama tuttavasi on yli 5vko lomalla vuodessa? Ettei vaan ole eri tuttava joka kerta ja sinua vain ahdistaa kun somessa aina näet jonkun lomalla?
Mitä nämä alat ovat jossa saa vaihtaa, liukua, palkatonta ja siirrellä? Kuka ne työt nyt esim joulun aikaan tekee?
Kaupan alalla ei liutella, siirrellä, vaihdella tai oteta palkattomia lomapäiviä. Tuskin hoitoalalla tai kuljetuksissakaan. Eli alemmat duunarialat venyy ja tekee. Neiti Näpsä alat lomailee, matkustelee ja tartuttelee.
Ap huhuuuu!
Ja btw, en viitsisi sinun palkallasi valittaa.
Sun olisi ap pitänyt hankkia korkeakoulutus ja nuorena hakeutua hyvään virkaan valtiolla sinnikkäästi ja pitää huoli urakehityksestä.
Nelikymppisenä olisi silloin hyvä palkka ja pitkät lomat, ehkä pystyisit vielä lomarahatkin vaihtamaan lomapäiviin.
Vaatii siis vain parin vuosikymmenen sitkeän työn jotta voi sitten nelikymppisenä elää suht huoletonta yh-arkea.
Mikset ap toiminut näin? Luotitko liikaa miehiin?
Tuttu on puolustusvoimissa töissä ja tuntuu olevan lomilla vähän väliä. Kesällä pari kuukautta, syksyllä viikon, jouluna pari viikkoa, kevättalvella pari viikkoa jne..
Vierailija kirjoitti:
Sun olisi ap pitänyt hankkia korkeakoulutus ja nuorena hakeutua hyvään virkaan valtiolla sinnikkäästi ja pitää huoli urakehityksestä.
Nelikymppisenä olisi silloin hyvä palkka ja pitkät lomat, ehkä pystyisit vielä lomarahatkin vaihtamaan lomapäiviin.
Vaatii siis vain parin vuosikymmenen sitkeän työn jotta voi sitten nelikymppisenä elää suht huoletonta yh-arkea.
Mikset ap toiminut näin? Luotitko liikaa miehiin?
No jos tutkinnolla ja sitkeällä työllä tulee näin vi**umaiseksi, ylenkatsovaksi näpäyttelijäksi niin en ihmettele enää virkanaisten viinitonkkamääriä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin voisi pitää liukumavapaita. Vaan tällaisen välipäiväviikon liukumavapaat vaatisivat 32 sisään tehtyä tuntia. En saa yksinhuoltajana kerrytettyä oikein niin paljoa, kun usein tunteja menee johonkin lapsen juttuun (pitää lähteä aiemmin töistä tai käydä keskellä päivää asioilla jne.).
Tästä ympärivuotisesta ilosta saan käteen 2000e, kun 3000e:n palkastani menee veroihin ym.maksuihin yksi kolmasosa. Tällä varmaan mahdollistetaan muiden lomailut. Tarkoitan siis heitä, jotka eivät juuri töissä koskaan käy. Tasan ei mene täällä nallekarkit.
Ap
Noh jaah. Olen niitä jotka varmasti ovat mielestäsi ”aina lomalla”. Totta, pidän kesälomat ja talvilomat, syksylläkin pidin nyt syyslomaa. Lomaa yht 6vkoa vuodessa. Olen virallisesti se toimistorotta, jonka työaika on ”8-16 ma-pe” mutta käytäntö tyystin toinen (eikä se näy ulospäin ulkopuolisille).
Tein esim nyt joulunpyhinä, siis pe-su joka päivä töitä 6-12h tämän ”joululoman” ohella, koska töissä pakottava tarve ja ennen joulua tein yhden 10h yön ylimääräistä normipäivän lisäksi (eli tein töitä vielä koko pe-la yön normiperjantain lisäksi. Taisi tulla 18h päivä). Näitä tällaisia tulee aina silloin tällöin toimenkuvani takia, mitkä ovat kaikki 100%extraa, joten tosiaankin pidän myös extra-lomia silloin tällöin kun mahdollista.
Työnantajalleni tämä ok, molemmat joustamme tarpeen mukaan. Olen 100% etätöissä ja voin pääsääntöisesti valita työaikani mikä useasti on vasta ilta-aikaan.
Ps. Tämän vuoden välipäivinä poikkeuksellisesti olen kuitenkin töissä kun työn deadline on 31.12.
Joten älä suotta kadehdi - olen esim nytkin henkilökohtaisesti yksin vastuussa siitä, että yrityksemme tuotanto jatkuu ensi vuonnakin normaalisti.
Ap karkasi kuin pieru Saharaan.
Miksiköhän...
26 vapaapäivää vuodessa. Ja työviikko on siis 7 päivää, ei viikonloppu vapaita. Kolme sunnuntaita saa vuodessa kuitenkin toivoa vapaaksi! T. Maatalousyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä alat ovat jossa saa vaihtaa, liukua, palkatonta ja siirrellä? Kuka ne työt nyt esim joulun aikaan tekee?
Kaupan alalla ei liutella, siirrellä, vaihdella tai oteta palkattomia lomapäiviä. Tuskin hoitoalalla tai kuljetuksissakaan. Eli alemmat duunarialat venyy ja tekee. Neiti Näpsä alat lomailee, matkustelee ja tartuttelee.
On paljon töitä, joissa on kausivaihtelua. Tai ihan kuukausittaista vaihtelua. Tai viikottaista vaihtelua. Minulla on joka kuun ensimmäinen viikko täyttä haipakkaa ja loppukuusta taas löysempää. Ja nyt joulun ja uuden vuoden välissä on hljaisempaa ja voisin ihan hyvin olla lomalla (jos olisi lomapäiviä). Samoin heinäkuussa on rauhallista, kun muutkin on lomalla. Esim. IT-alalla (jos ei ole missään ylläpidossa, jossa on ainakin jonkun oltava paikalla sovittuina aikoina) ja muissa toimistohommissa voi töitään ja aikataulujaan järjestellä tiettyyn rajaan asti.
Odotan sitä aikaa kun saan itsekin vihdoin 38 lomapäivää nykyisen 30 päivän sijaan. Sitten kun voin vielä vaihtaa lomarahat vapaaksi ja kerryttää muutaman vapaapäivän ihan vain juomalla kahvia iltiksen äärellä tunnin verran joka aamu kuten pari työkaveria tekee, niin elämä on kohta pelkkää lomaa, tai ainakin melkein.
Vierailija kirjoitti:
Käytä vähemmän lomaa kesällä.
Pikemminkin kannattaa mennä valtion tai kaupungin hommiin etenkin opettajaksi.
Kannattaa ryhtyä opettajaksi jos pitkät lomat kiinnostaa. Työ ja palkka on huonot, mutta lomat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja kuka lupasi, että tasan menevät?
Ensinnäkin, miksi olet yksinhuoltaja, puoliso olisi kannnattanut valita paremmin.
Minä opiskelin lukion opeksi ja lomaa on ihan mukavasti. Vaimo tekee tstotyötä, mutta ottaa lomarahat vapaana, tekee kaikki työnantajan pyytämät iltatyö ja pitää ne sitten vapaana ja ottaa palkatonta hiljaisempana, kuten joulu, aikoina. Jne.
Muut voivat pitää mm. lomarahavapaita, työajan lyhennysvapaita, ovat vaihtaneet TES:n mukaisen palvelusvuosilisän vapaaksi, pitävät ylityö/liukumavapaita jne.
Duunista ja työehtosopimuksesta kiinni paljonkin.