Tiesitkö että traktoreita ei enää ohjata traktorin omasta ohjaamosta vaan tietokoneohjelma ohjaa traktoria etänä (ihminen istuu traktorissa vahtimassa toimintaa=selaa vauvaa, katsoo elokuvaa)?
Nyt myös metsäkoneisiin on kovalla vauhdilla tulossa automaatio ja etäohjaus. Suurkaupunkien metrot on jo pitkään ollut etäohjattuja ja käytännössä junat kin mutta nykyään siis pääsee suomalaiseen metsään tai pellolle työskentelemään koneen valvomamossa kun laitetta etäohjataan jostain kaukaa ja tietokone laskee optimaalisen harvunnuskuvion tai pellon kylvötiheyden.
Kiva työ vaan aamulla tulla pellon laitaan ja hypätä traktoriin ja siellä istuskella ja valvoa työtä. Tai tuollainen metsäkonevalvoja niin saa katsella metsää ja näkee erämaita ja metsän eläimiä ja elämää!
Varsinaista unelmatyötä!
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://yrityksill…
Onko maanviljelijän pakko istua traktorin ohjaamossa? 5G-teknologian myötä voisi yhä hyvin kysyä, onko isännän aurattava peltonsa hevosella.
Ei tietenkään, osoittaa Elisan ja Valtran yhdessä toteuttama maailman ensimmäinen 5G:n ja 360-asteisen kameran avulla etäohjattava traktori.
”Traktoria on ajettu radio-ohjauksella jo kymmenen vuotta, mutta se on edellyttänyt ohjaamista näköyhteyden päästä. 5G:n tuoma muutos on mullistava, sillä nyt traktoria voidaan ajaa etänä mistä vain”, Valtran myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Lehikoinen sanoo.
Etäohjaus voi mahdollistaa esimerkiksi aiempaa tehokkaamman työn suurilla peltotiloilla. Viljeltävillä pelloilla sarat voivat olla kilometrien pituisia. Ensimmäiset todelliset käyttökohteet tullaan kuitenkin näkemään suljetuissa ympäristöissä, esimerkiksi lentokentillä.
”Jo nyt traktorit ajavat automaattisesti viljelykarttojen mukaan, mutta kuljettajan on oltava ohjaamossa mukana. Kun pellot voisi ajaa etänä, maatilojen logistiikka muuttuisi huomattavan paljon tehokkaammaksi.”
Ajatella. Helsingissä on ollut koekäytössä bussi, jossa ei ole kuljettajaa. Siellä se ajelee liikenteen seassa.