Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla, että lapsia on kuritettu vielä 2000 luvulla Suomessa?

Vierailija
26.12.2020 |

Mun kolkekymppinen serkku väitti, että se on saanut vanhemmiltaan fyysistä kuritusta vyöllä vielä 2000 luvulla! Vaikea uskoa, kun oltiin kuitenkin paljon tekemisissä niiden perheen kanssa ja sen äiti ja isä oli ihan kivoja ja tavallisia. Eikä serkkukin oli ihan tavallinen kiltti tyttö.Toisaalta miksi valehtelisi tuollaisesta. Eikös kuritus kielletty jo joskus 80-90-luvulla?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän pahaa siitä fyysisestä kurituksesta on seurannut. Siis sellaisesta "vanhemmallisesta" eli ei mitään liian vakavaa tietenkään. Tukkapölly jne. ihan ok. 

Monissa maissa tuo on edelleen ihan tavallista. Kyllähän esim. Saksassa tai Ranskassa lapsille on edelleen tiukempi kuri kuin mitä Suomessa. Jostain Espanjasta puhumattakaan. Ja näitä kuitenkin pidetään samaan kulttuuriin kuuluvina kuin Suomea. 

Vierailija
22/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että jotkut vieläkin käyttävät fyysistä kuritusta kasvatuskeinona. Käytättekö te omiin lapsiin, joita on lapsena kiristetty?

T. 80-luvulla kasvanut, muttei koskaan kuritettu. Eikä myöskään vapaan kasvatuksen hedelmä...

Kuritettu, ei kiristetty...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuritin viime viikolla.

Vierailija
24/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän pahaa siitä fyysisestä kurituksesta on seurannut. Siis sellaisesta "vanhemmallisesta" eli ei mitään liian vakavaa tietenkään. Tukkapölly jne. ihan ok. 

Monissa maissa tuo on edelleen ihan tavallista. Kyllähän esim. Saksassa tai Ranskassa lapsille on edelleen tiukempi kuri kuin mitä Suomessa. Jostain Espanjasta puhumattakaan. Ja näitä kuitenkin pidetään samaan kulttuuriin kuuluvina kuin Suomea. 

Eipä mitää pahaa. 

Päinvastoin nyt näemme kuritta kasvaneiden lasten hedelmiä. Mürhia, ryöstöjä yms. piisaa joka viikolle. Puhumattakaan levottomuudesta koulussa. On nuoria jotka eivät edes aio tehdä elämässään mitään muuta kuin maata laiskoina - tämä on ihan uusi ja todella huolestuttava ilmiö. 

Vierailija
25/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään ei saa nipistää korvasta ja sanoa, että nyt lopetat. Vaan pitää istuttaa tuolilla, eristää porukasta ja vaikka järjestelmällisesti tuhota lapsen psyyke, se on ihan ok. Mutta nipistää ei saa.

Niin, koska aikuisen kykyyn pitää vihantunteensa kurissa ei ilmeisesti voi luottaa, niin sitten niputetaan samaan nippuun nipistäminen ja se, että joku raivon vallassa lyö nahkaremmillä. Koska kaikki tietää jonkun vanhan änkyrän jostain vuosikymmenten takaa, joka antoi palaa ja vihansa leiskua, niin kaikki vanhemmat on vissiin sitten sellaisia?

Miten ne Ranskassa voi oikein elää itsensä kanssa, siellähän ei ruumiillista kuritusta ole vieläkään kielletty?

Vierailija
26/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin pienempänä puncfistattiin kun olin ollut tuhma.

Tarkoitit varmaan, että "punchfistattiin"?

Vierailija
27/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmiä vaan pakaroille niin piltti oppii olemaan

Vierailija
28/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään ei saa nipistää korvasta ja sanoa, että nyt lopetat. Vaan pitää istuttaa tuolilla, eristää porukasta ja vaikka järjestelmällisesti tuhota lapsen psyyke, se on ihan ok. Mutta nipistää ei saa.

Ei tuota eristämistäkään kai enää suositella. En tosin tiedä mikä se "oikea" tapa nykyään on, kun ei enää pieniä lapsia.

Oikea tapa on lyödä niin lujaa, että tuntuu vielä viikonkin jälkeen!

Vierailija
29/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmiä vaan pakaroille niin piltti oppii olemaan

Ja mieluiten solkipuolella.

Vierailija
30/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen havainnut tehokkaaksi nostaa kersoja kaulasta ylös kädet niinkuin kuristusotteessa. Kivasti sätkivät ilmassa ja tuntuu varmaan niinkuin tukehtuisivat.

Mitäs konsteja te muut käytätte?

Vierailija
31/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on todella mauton, kun tietää, miten Suomessakin lapsia kuritetaan.

Ei paljon nämä vitsit naurata, kun muistaa, miten Vilja Eerikan kävi, tai miten kävi niiden satojen lasten, joiden vanhemmat on tuomittu lastensa pahoinpitelyistä.

Vierailija
32/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla näitä omia lapsia on, jotka ovat ihan liiankin kilttejä, täytyy rohkaista välillä velmuilemaan, niin tuntuu ihmeelliseltä miten hommat voi mennä siihen pisteeseen että lapselle täytyy antaa piiskaa.

Usein kun vanhoilta ihmisiltä kysyy, onko piiskan antaminen oikein, ääni muuttuu itkua pidättäväksi ja käytös raivoisaksi, ja puolustetaan tätä fanaattisesti. Jo tämä paljastaa että jotain traumoja se ihmisessä saa aikaan.

Myös eräs uskovainen tapailukumppani sanoi että tätä tapahtui helluntaiperheessä, lähinnä isän rohkaisemana tai pikemminkin määräyksestä. Ei se kyllä mitään hyvää hänelle tuottanut. Tosi tunteeton ihminen.

Vierailija
33/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80-luvun lopussa syntynyt, ja kotiväkivalta oli lapsuudenkodissa arkipäivää. Äidillä ei tuntunut olevan mitään muita "keinoja" kasvatuksessa, kuin kimppuun käyminen fyysisesti ja henkisesti. Hiuksia revittiin, välillä sai avokämmenestä, joskus nyrkistä. Joskus lyötiin tai heitettiin jollain esineellä.

Ja joo, olen rikkinäinen ihminen, joka kuitenkin yrittää pärjätä kaikesta huolimatta.

Vierailija
34/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on todella mauton, kun tietää, miten Suomessakin lapsia kuritetaan.

Ei paljon nämä vitsit naurata, kun muistaa, miten Vilja Eerikan kävi, tai miten kävi niiden satojen lasten, joiden vanhemmat on tuomittu lastensa pahoinpitelyistä.

Eikös koko vauvapalsta ole mauton? Lastenvihaajat trollaa viestiketjuja.

Vierailija
35/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän lakanaa ympäri niin pysyy aloillaan... :)

Vierailija
36/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaan, että "punchfistattiin".

Vierailija
38/38 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa Persut vallassa niin lapsille voisi vapaasti antaa piiskaa vaikka keskellä pihaa. Siinä voi sitten punavihreät itkeä vapaasti, kun koivusta ja pajusta katkotaan oksia.