Domus-keittiöiden surkea asiakaspalvelu
Ollaan tekemässä keittiöremonttia (kaikki kaapit ja koneet uusiksi, n. 9 seinämetriä kaapistoa/koneita). Olen pyytänyt useammasta paikasta tarjouksen mutta jonkun nettikeskustelun suosituksesta päädyin pyytämään vielä Domuksesta hiukan kiireellisellä aikataululla. Kävin siellä paikan päällä viemässä piirustukset ja mitat ja yhdessä valittiin materiaalit ja kaappi/laatikostotyypit. Olen siis päättänyt jo millaiset kaapit ja systeemit keittiöön tulee.
Koko tämän suunnittelun ajan kalustemyyjä koitti saada minua muutamaan mieltäni eri jutuista, esim. ettei tulisikaan korkeaa kaappia vaan tilalle työtasoa, ei laitettaisikaan erääseen vähän hankalaan kulmaan kaappia vaan annettaisiin olla tyhjänä jne. Kuten jo sanoin niin olen jo aiemmin päättänyt millaisen keittiön haluan ja koitin tätä useaan kertaan myyjälle sanoa. En siis halunnut mitään ideiointia ja suunnittelua vaan tarjouksen haluamalleni kokonaisuudelle.
No, saimme asian hoidettua ja kysyin koska saan tarjouksen. Se pitäisi kuulemma tulla paikan päälle kuuntelemaan. Sovin sitten tälle viikolle vielä päivän vaikka en oikeastaan ehtisi siellä sitä varten enää käydä ellei ole ihan pakko (ts. hinta olisi sopiva). Miehenkin olisi kuulemma oltava mukana.
Tänään myyjä sitten soitti kysyäkseen josko sen yhden kulmakaapiston voisi kuitenkin jättää pois. Ei käy, sanoin. No voisiko sitten edes liesituuttimen vaihtaa maustekaappimallista huuvaksi. Ei käy, sanoin. Kun olisi niin paljon nätimpi ja avarampi hänen tavallaan. Kerroin taas että olen sen jo päättänyt millaisen haluan, siellä on nykyiset kaapitkin samalla tavalla ja ihan nätti se minun mielestäni on.
Samalla sanoin että emme sittenkään millään ehtisi tällä viikolla tarjousta kuulemaan mutta koska asialla on kiire niin voisimmeko saada sen sähköisesti ja voisimme sitten tarpeen tullen sopia jonkun tarkemman suunnitteluajan jos tarjouksen hyväksymme. Tästä myyjä kilahti ja alkoi paasaamaan miten emme arvosta hänen työtään kun emme vaivaudu edes paikalle tarjousta kuuntelemaan ja että hän tekee sitten turhaa työtä 4-5t jos emme edes tule sitä tarjousta kuulemaan/katsomaan. Koitin selittää että kyllä me sitten tullaan jos tarjous on sopiva mutta ei käy. Kerrassaan kohtuutonta on olettaa että hän tosiaan tekee 4-5t työtä MEIDÄN keittiön parissa ja sitten emme edes tule.
Ihmettelen vähän tuota kun olen pyytänyt nyt ajan puutteen vuoksi sähköpostitarjouksen (ihan ilman ensimmäistäkään käyntiä) kahdesta muustakin paikasta ilman mitään ongelmaa. Lisäksi tuo 4-5T valmiiksi suunnitellun kaapiston piirtämiseen tuntuu vähän pitkältä ajalta kun muistakin paikoista olen saanut tyyliin odottaessa sen piirroksen ja tarjouksen. Ikean ohjelmalla tein itsekin suunnitelman ja laskin hinnan alle tunnissa vaikka oli ongelmia saada ohjelma toimimaan. Olin siis kertonut kaapistojen koot, kuinka monta hyllyä/laatikkoa/onko vetolaatikoita vai tavallisia hyllyjä yms. kaikki mahdollisen, ei siis tarvinnut kuin napsutella ko. hyllyt paikoilleen tietokone-ohjelmalla. Vai käsinkö hän suunnitelman piirsi?
Tuo puhelu päättyi sitten siihen että loputtoman jankkaamisen jälkeen sanoin että ei sitten tarvitse tehdä sitä jos kerran on hänen mielestään turhaa työtä eikä onnistu, kiitos hei.
Olin varmaan todella kohtuuton ja ihmeellinen asiakas mutta outoa kyllä ettei yli 10000€:n tilausta tehdessä yhtään joustoa löydy..
Mutta eipä ole onneksi ainoa keittiömyyjä :)
Kommentit (25)
Asiakkaaksi et voi itseäsi kutsua, koska olit vain tarjousten kärttäjä, rasittava sellainen.
Asiakaspalvelu on siitä hassua, että asiakas saa juuri sellaista palvelua, mitä omalla käytöksellään ansaitsee.
Asiakas on aina oikeassa on suurin harha ikänä : )
Domuksen myymälöitä on 17 ja asiakaspalvelijoita yli 30. Se, että saa muutamalta huonoa palvelua ei tarkoita, että kaikki eivät osaa hommiaan. Domuksen tuote on loistava ja kestää päivänvalon milloin tahansa. Asiakaspalvelijan täytyy olla aina parhaimmillaan tai niin ainakin asiakkaat toivovat ja olettavat. Itse myyntihenkilönä haluan todeta, että jokainen meistä on erilainen. Domuksella on valtavasti "myyjiä" ja osa näkee asian esim. sisustussuunnittelijan näkökulmasta. Näissä kahdessa on eroa. Varmasti saat asiantuntevampaa apua sisustussuunnittelijalta kuin pelkältä myyjältä. Tuotteen kyllä oppii, mutta jos siitä ei ole suuremmin kokemusta niin ei voi sanoa olevansa alan ammattilainen. Tämä pätee muihinkin, kuin keittiömyyjiin/keittiöliikkeisiin. Fakta on se, että IHAN JOKAISESSA keittiöliikkeessä on hyviä ja keskinkertaisia myyjiä. Toisilla on sydän pelissä ja toiset tekevät sitä vain ja ainoastaan rahan takia. Kyllä ihmisestä huomaa onko hän aidosti kiinnostunut sinusta ja projektistasi. Ei ole ollenkaan tyhmää kilpailuttaa liikkeeitä, sillä juuri sillä tavoin löydät parhaan kumppanin. Ihmiset lukevat ja kysyvät kokemuksia kavereilta ja muilta ihmisiltä esim. keittiöliikkeistä ja keittiöprojekteista. Toiselle Puustelli voi olla täydellinen kumppani ja toinen taas pitää Puustellia ylimielisenä ja kalliina. Kiinnittäkää huomiota myyjän persoonaan ja olemukseen. Mikäli hän on täysillä mukana ja kuuntelee asiakasta, kannattaa hänen kanssaan jatkaa.
Domus<3 kirjoitti:
Domuksen myymälöitä on 17 ja asiakaspalvelijoita yli 30. Se, että saa muutamalta huonoa palvelua ei tarkoita, että kaikki eivät osaa hommiaan. Domuksen tuote on loistava ja kestää päivänvalon milloin tahansa. Asiakaspalvelijan täytyy olla aina parhaimmillaan tai niin ainakin asiakkaat toivovat ja olettavat. Itse myyntihenkilönä haluan todeta, että jokainen meistä on erilainen. Domuksella on valtavasti "myyjiä" ja osa näkee asian esim. sisustussuunnittelijan näkökulmasta. Näissä kahdessa on eroa. Varmasti saat asiantuntevampaa apua sisustussuunnittelijalta kuin pelkältä myyjältä. Tuotteen kyllä oppii, mutta jos siitä ei ole suuremmin kokemusta niin ei voi sanoa olevansa alan ammattilainen. Tämä pätee muihinkin, kuin keittiömyyjiin/keittiöliikkeisiin. Fakta on se, että IHAN JOKAISESSA keittiöliikkeessä on hyviä ja keskinkertaisia myyjiä. Toisilla on sydän pelissä ja toiset tekevät sitä vain ja ainoastaan rahan takia. Kyllä ihmisestä huomaa onko hän aidosti kiinnostunut sinusta ja projektistasi. Ei ole ollenkaan tyhmää kilpailuttaa liikkeeitä, sillä juuri sillä tavoin löydät parhaan kumppanin. Ihmiset lukevat ja kysyvät kokemuksia kavereilta ja muilta ihmisiltä esim. keittiöliikkeistä ja keittiöprojekteista. Toiselle Puustelli voi olla täydellinen kumppani ja toinen taas pitää Puustellia ylimielisenä ja kalliina. Kiinnittäkää huomiota myyjän persoonaan ja olemukseen. Mikäli hän on täysillä mukana ja kuuntelee asiakasta, kannattaa hänen kanssaan jatkaa.
Mä luulen, että tunnen sut. Ostettiin sulta keittiösaareke n. 15v sitten. Juuri mitään kauppaa en kadu niin pajon, enkä ole sen jälkeen astunut jalallani yhteenkään Novartia myyvään myymälään. Tässä muutama makupala miksi:
- 4 alakaapin, yhden yläkaapin ja tason toimitus kesti 6 viikkoa (+ 2 viikkoa, kun toimitus ei tullutkaan kuten oli sovittu)
- myit väärän yläkaapin, myit seinään kiinnitettävän vaikka nimenomaan koko ajan oli puhetta saarekkeesta
- ostettiin toimituksella, no sehän tarkoitti että kuski kippasi kamat keskelle katua ja kaasutti pois. Mä olin 8kk raskaana ja kantelin sit niitä kamoja sisään vesisateessa 15m, kun ei sitä lavaa siihen kadullekkaan voinut jättää. Pahin oli se 2mx1m massiivipuutaso.
- ostettiin asennuksella, asentaja saatiin 2kk odottelun jälkeen kun uhkasin kaupan purulla.
Rakennettin sitten okt ja otin keittiön Ikeasta, kamat & asentajat tuli minuutilleen silloin kun oli sovittu, tasan se mitä oli sovittu ja hyvin on 12v kestänyt.
Paras minkä itse tiedän on paikka Lappeenrannasta 14 tarjousta samasta keittiöstä. Kyllä tällä saadaan myyjäliike kyllästymään pelkkiä tarjouksia tekemään. Vaatii ammattitaitoa vertailla samasta keittiöstä tehtyjä tarhauksia. Vertailuunkin tarvitaan ammattiapua . Jos suunnitelma ja tarjous tehdään huolella menee siihen myyjän aikaa keskimäärin 3-6 h jokainen voi laskea mitä se maksaa?? Koittakaa asiakkaat teetättää pihasta suunnitelmia ilmaiseksi ( taitaa suunnitelma maksaa 1-3 tuhatta per tekijä) Olen samaa mieltä jos ei asiakas viitsi vaivautua myymälään katsomaan suunnitelmaa on turhaa työtä tehdä suunnitelima. Keittiö useammin ostetaan suomessa 5-15 vuodeksi. Ottakaamme raha jokainen suunnitelia loppuu juokseminen useammassa liikkeessä ( ja kuvat vasta matkaan tilausvaiheessa ) turha antaa kuvaa jos ei osta kyseisestä myymälästä.
Niin, tässä tuhannen tarjouksen pyytämisessä ei ole mitään järkeä.
Vähän sama juttu kuin se , että hääpukua sovitetaan kotimaisessa myymälässä, ja päädytään tilaamaan kiinalaisilta verkkosivuilta vähän sinnepäin ja mitä sattuu. :)