Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Domus-keittiöiden surkea asiakaspalvelu

Vierailija
27.05.2014 |

Ollaan tekemässä keittiöremonttia (kaikki kaapit ja koneet uusiksi, n. 9 seinämetriä kaapistoa/koneita). Olen pyytänyt useammasta paikasta tarjouksen mutta jonkun nettikeskustelun suosituksesta päädyin pyytämään vielä Domuksesta hiukan kiireellisellä aikataululla. Kävin siellä paikan päällä viemässä piirustukset ja mitat ja yhdessä valittiin materiaalit ja kaappi/laatikostotyypit. Olen siis päättänyt jo millaiset kaapit ja systeemit keittiöön tulee.

Koko tämän suunnittelun ajan kalustemyyjä koitti saada minua muutamaan mieltäni eri jutuista, esim. ettei tulisikaan korkeaa kaappia vaan tilalle työtasoa, ei laitettaisikaan erääseen vähän hankalaan kulmaan kaappia vaan annettaisiin olla tyhjänä jne. Kuten jo sanoin niin olen jo aiemmin päättänyt millaisen keittiön haluan ja koitin tätä useaan kertaan myyjälle sanoa. En siis halunnut mitään ideiointia ja suunnittelua vaan tarjouksen haluamalleni kokonaisuudelle.

No, saimme asian hoidettua ja kysyin koska saan tarjouksen. Se pitäisi kuulemma tulla paikan päälle kuuntelemaan. Sovin sitten tälle viikolle vielä päivän vaikka en oikeastaan ehtisi siellä sitä varten enää käydä ellei ole ihan pakko (ts. hinta olisi sopiva). Miehenkin olisi kuulemma oltava mukana.

Tänään myyjä sitten soitti kysyäkseen josko sen yhden kulmakaapiston voisi kuitenkin jättää pois. Ei käy, sanoin. No voisiko sitten edes liesituuttimen vaihtaa maustekaappimallista huuvaksi. Ei käy, sanoin. Kun olisi niin paljon nätimpi ja avarampi hänen tavallaan. Kerroin taas että olen sen jo päättänyt millaisen haluan, siellä on nykyiset kaapitkin samalla tavalla ja ihan nätti se minun mielestäni on.

Samalla sanoin että emme sittenkään millään ehtisi tällä viikolla tarjousta kuulemaan mutta koska asialla on kiire niin voisimmeko saada sen sähköisesti ja voisimme sitten tarpeen tullen sopia jonkun tarkemman suunnitteluajan jos tarjouksen hyväksymme. Tästä myyjä kilahti ja alkoi paasaamaan miten emme arvosta hänen työtään kun emme vaivaudu edes paikalle tarjousta kuuntelemaan ja että hän tekee sitten turhaa työtä 4-5t jos emme edes tule sitä tarjousta kuulemaan/katsomaan. Koitin selittää että kyllä me sitten tullaan jos tarjous on sopiva mutta ei käy. Kerrassaan kohtuutonta on olettaa että hän tosiaan tekee 4-5t työtä MEIDÄN keittiön parissa ja sitten emme edes tule.

Ihmettelen vähän tuota kun olen pyytänyt nyt ajan puutteen vuoksi sähköpostitarjouksen (ihan ilman ensimmäistäkään käyntiä) kahdesta muustakin paikasta ilman mitään ongelmaa. Lisäksi tuo 4-5T valmiiksi suunnitellun kaapiston piirtämiseen tuntuu vähän pitkältä ajalta kun muistakin paikoista olen saanut tyyliin odottaessa sen piirroksen ja tarjouksen. Ikean ohjelmalla tein itsekin suunnitelman ja laskin hinnan alle tunnissa vaikka oli ongelmia saada ohjelma toimimaan. Olin siis kertonut kaapistojen koot, kuinka monta hyllyä/laatikkoa/onko vetolaatikoita vai tavallisia hyllyjä yms. kaikki mahdollisen, ei siis tarvinnut kuin napsutella ko. hyllyt paikoilleen tietokone-ohjelmalla. Vai käsinkö hän suunnitelman piirsi?

Tuo puhelu päättyi sitten siihen että loputtoman jankkaamisen jälkeen sanoin että ei sitten tarvitse tehdä sitä jos kerran on hänen mielestään turhaa työtä eikä onnistu, kiitos hei.

Olin varmaan todella kohtuuton ja ihmeellinen asiakas mutta outoa kyllä ettei yli 10000€:n tilausta tehdessä yhtään joustoa löydy..

Mutta eipä ole onneksi ainoa keittiömyyjä :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas ei saisi pyytää tarjouksia, mitä v***ua :D? Tottakai se olisi myyjän etu jos asiakas vain arpoisi yhden liikkeen ja ostaisi keittiön sieltä.. mutta ostajalle siinä ei olisi mitään järkeä. Kannattaisi ehkä vaihtaa alaa jos yksi työn peruselementeistä (tarjouksen tekeminen) tuntuu niin kovin työläältä. Sama kuin että kiinteistönvälittäjä valittaisi kuinka ihmiset ramppaa katsomassa useampaa asuntoa eivätkä heti osta ensimmäistä :D!

Vierailija
2/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:49"]

Asiakas ei saisi pyytää tarjouksia, mitä v***ua :D? Tottakai se olisi myyjän etu jos asiakas vain arpoisi yhden liikkeen ja ostaisi keittiön sieltä.. mutta ostajalle siinä ei olisi mitään järkeä. Kannattaisi ehkä vaihtaa alaa jos yksi työn peruselementeistä (tarjouksen tekeminen) tuntuu niin kovin työläältä. Sama kuin että kiinteistönvälittäjä valittaisi kuinka ihmiset ramppaa katsomassa useampaa asuntoa eivätkä heti osta ensimmäistä :D!

[/quote]

No onhan se nyt naurettavaa pyytää tarjous kymmenestä liikkeestä, jos liikkeiden laatuhaarukka on puustellista vaneri ja saha oy:n keittiöihin. Järkevää olisi pyytää samantasoisilta valmistajilta tarkalleen samansisältöinen tarjous. Pelkkä viivan alla oleva loppuhinta kun ei ole se järkevin päätösperuste.

Koneet ja mahdolliset asennus- ja muut työt eri sarakkeisiin, ei pelkkää kokonaishintaa.

Saathan sä juosta mun puolesta vaikka puoli vuotta myymälästä toiseen, ei siinä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: Missä ap sanoi kysyneensä tarjouksen kymmenestä liikkeestä :o ? "Useasta" voi tarkoittaa esimerkiksi kolmea tai neljää... Missä muutes on listattu eri liikkeiden taso, olisi kiva tietää ettei vahingossa itse hairahdu vääräntasoisiin liikkeisiin? Luulisin tietäväni että ikea on "halpa" ja puustelli "kallis", mutta muista ei ole kyllä mitään tietoa. Todella harvoilla liikkeillä on myöskään mitään hintatietoja julkisina, joten mistään ei sitä eri liikkeiden "tasoa" voi etukäteen päätellä.

Vierailija
4/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:00"]

14: Missä ap sanoi kysyneensä tarjouksen kymmenestä liikkeestä :o ? "Useasta" voi tarkoittaa esimerkiksi kolmea tai neljää... Missä muutes on listattu eri liikkeiden taso, olisi kiva tietää ettei vahingossa itse hairahdu vääräntasoisiin liikkeisiin? Luulisin tietäväni että ikea on "halpa" ja puustelli "kallis", mutta muista ei ole kyllä mitään tietoa. Todella harvoilla liikkeillä on myöskään mitään hintatietoja julkisina, joten mistään ei sitä eri liikkeiden "tasoa" voi etukäteen päätellä.

[/quote]

Just. Kyllä noi aika pienellä googletuksellakin selviää. Ikean kalusteiden ja italialaisten keittiöiden (jopa yli 200.000e) skaalaan mahtuu aika monta valmistajaa. Mutta autoakin valitset käytetyn micran ja rolssin väliltä, ja päädyt halvimpaan?

Järki käteen.

Jos haluaa vertailtavissa olevat tarjoukset, pysyy samanlaatuluokan tuotteissa, ja samansisältöisellä paketilla.

Kuten jo kirjoitin. Mutta sulla ei vissiin ole hajuakaan keittiön ostamisesta.

Vierailija
5/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:49"]

[/quote]

Vertailetko sä asuntoja Jakomäestä Ullanlinnaan?

Ostatko euroshopperin käsirasvaa vai Diorin voidetta?

Jos tietää mitä haluaa ja mihin rahkeet riittää, pysyy siinä hintaluokassa ja tasossa sitten.

Ei niin että pyydät tarjoksen käsinkaiverretuista ranskalaiskeittiöistä ja sen jälkeen suunnittelet saman kokonaisuuden kotikutoisella ikean ohjelmalla.

Ymmärrätkö eron?

Vierailija
6/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:00"]

[/quote]

Jos pyytää tarjouksen neljästäkin eri liikkeestä , niin silloin on vain sen halvimman hinnan perässä.

Eli voi sitten painella sinne kierrätyskeskukseen hakemaan kivoja kaappeja.

Vierailija
7/25 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Se tarjousten pyytäminen aina tarkoita halvimman hinnan perässä juoksemista. Uskoisi, että useimmat ihmiset osaavat tehdä vertailua hinta-laatu suhteessa.
ja toisaalta, kaikki tässä ketjussa mainitut keittiömyymälät ovat ns. Keskihintaisia ja kyllä niiden toimitussisältöjä ja hintaa on syytä verrata toisiinsa.
Toisaalta myös kilpailuttamalla saa hyvää pohjaa tinkimiselle.
Meillä ainakin keittiön hinta laski 4000€ vain ja ainoastaan tinkimällä. Ja kyseessä ihan tavallinen keittiö, josta siis yksi tässä ketjussa mainittu myymälä pyysi mielestäni ylihintaa. Kysyin siis tarjousta toiseltakin toimittajalta ja marssin sitten uudelleen alkuperäiseen liikkeeseen tinkimään, viisaampana. Eihän Se ole tyhmä joka pyytää, vaan Se joka selvittämättä ja tinkimättä maksaa.

Vierailija
8/25 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin viime kesänä keittiötä uudisrakennukseen. Menin Tammistoon Vantaalle. Tarvitsin siis keittiön, ilman tasoja ja kodinkoneita. Kvik-keittiöliikkeessä ei edes palveltu, olisi pitänyt varata aika. Liikkeessä ei muita asiakkaita näkynyt yli puoleen tuntiin.

Puustellin nainen tuputti omaa näkemystään kuuntelematta minua ollenkaan. Lopullinen keittiösuunnitelma sisälsi kodinkoneet ja tasot, eikä niitä olisi voinut jättää pois oikein mitenkään. Mitä hittoa olisin tehnyt kaksilla kodinkoneilla?? Tarjousta kuunnellessa sain myös kuulla, miten minun valintani esimerkiksi lavuaarista ja hanasta olivat auttamattomasti vanhanaikaiset. 

HTH-keittiöforumista sain hyvää palvelua. He kuuntelivat mitä halusin. Kun menin kuuntelemaan tarjouksen viikkoa myöhemmin, sain tehdä piirrustuksiin muutoksia ja vielä viikkoa myöhemmin pystyin muuttamaan yhden kaapin kokoa ilman minkäänlaisia ongelmia.

Uskomattoman ylimielistä palvelua joissakin firmoissa. Luulisi, että jokainen ansaittu roponen olisi tarpeen tässä taloustilanteessa....

Vierailija
9/25 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Seinäjoella minä vierailin viidessä keittiöliikkeessä (olen siis tarjoushaukka) Puustelli, Domus, Keittiömaailma, Karelia ja  keittiökalustetukku. Oma kokemukseni kierroksesta:

Puustellissa palvelu ylimielistä, mutta tuote laadukkaan oloinen, tosin hinta kierroksen kallein.

Domuksessa sain ystävällisen ja asiantuntevan palvelun ja tuote vaikutti ihan yhtä laadukkaalta, kuin Puustellin vastaava. Toiseksi kallein hinta kierroksellani

Keittiömaailmassa myyjä oli ystävällinen, mutta asiantuntemus uupui tyystin. Näyttelykeittiöt tuntuivat aika heppoisilta, tai sitten ne oli huonosti koottuja.

Kareliassa kauppias oli yrmeä, eikä kuunnellut toiveita. Tuote vaikutti tosi hyvältä, mutta monet ratkaisut olivat vanhahtavia.

Lakeuden keittiökalustetukussa palvelu oli, kuin käytettyjen autojen osastolta. Valmistusmaata ei useista kysymyksistä huolimatta suostuttu kertomaan. Tarjousarvio kaikkein edukkain, mutta näyteovet olivat selvästi ohuempia, kuin muissa liikkeissä.

Kauppaa ei olla vielä tehty, mutta Domukselle se tulee kallistumaan. Kaikissa liikkeissä pyrin saman sisältöiseen pakettiin, joten hinta ei ollut todellakaan ainoa tekijä. Laatu, kotimaisuus, asiakaspalvelu ja hinta olivat tässä tapauksessa se marssijärjestys ja ketjun aloituksesta poiketen Domus tarjosi parhaan palvelun.

Vierailija
10/25 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlaisia kokemuksia Domuksen suunnittelusta ja toimituksesta. Meillä oli vanha keittiösuunnitelma johon halusimme tarjouksen uusista kaapeista. Suunnittelija kävi paikan päällä ja kuvittelin (tyhmä minä) että hän todellakin tarjoaa meille ainoastaan uudet kaapit eikä yritä muuttaa jo hyväksi havaittua suunnitelmaa, mutta toisin kävi. Kun sitten tein reklamaation niin sitä ei otettu vakavasti vaan seliteltiin ja seliteltiin. Kaapit tilattiin Vantaan yhdestä myymälästä mutta kun olen lukenut mitä muut kertovat Domuksesta niin palvelu taitaa olla yhtä surkea kaikissa myymälöissä. En siis suosittele Domusta kenellekään

Vierailija
11/25 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin ikuisiin tarjousten pyytäjiin nämä kyökkikauppiaat ovat vain ilmeisesti kyllästyneet. Pyytävät joka paikasta tarjouksia ja menevät kuitenkin Ikeasta hakemaan.

Kehuskelevat sitten kuinka halvalla sai Ikeasta ja kuinka hirveet hinnat on näissä muissa.

Ikean keittiöt on muuten ihan hyviä.

Vierailija
12/25 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:48"]

Näihin ikuisiin tarjousten pyytäjiin nämä kyökkikauppiaat ovat vain ilmeisesti kyllästyneet. Pyytävät joka paikasta tarjouksia ja menevät kuitenkin Ikeasta hakemaan.

Kehuskelevat sitten kuinka halvalla sai Ikeasta ja kuinka hirveet hinnat on näissä muissa.

[/quote]

Pitäisikö tarjous siis pyytää vain yhdestä paikasta ja ostaa sitten sieltä oli se millainen tahansa ettei vain tarjouksen tekijä joudu tekemään turhaa työtä? Mistä tietää mihin liikkeeseen mennä pyytämään tätä yhtä ainoaa tarjousta?

p.s. Ikean kalusteita ei osteta koska sieltä ei saa sellaisia kuin halutaan, laadusta en tiedä kun ei ole kokemusta.

Vierailija
13/25 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten suunniteltiin uudistaloomme keittiötä. Pyysimme tarjoukset neljältä eri toimittajalta (ei Ikeasta). Domuksella kävimme aloituspalaverissa, jonka pohjalta piti suunnitelma tehdä. Tämän jälkeen Domukselta kerran soitettiin ja kysyttiin tarkennuksia suunnitelman tekoon. Lopullista suunnitelmaa ei koskaa tullut. En kyllä soittanut peräänkään, kun muualla hommat toimivat.

Toinen mikä oli pettymys, niin Puustelli. Sieltä olisimme varmaan ottaneetkin keittiön, mutta myyjä katosi taivaan tuuliin, emmekä saaneet kiireessä enää yhteyttä häneen.

Vierailija
14/25 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosen viestiin tarkennus, että Puustellin myyjä katosi ihan siinä vaiheessa, kun olisimme hyväksyneet tarjouksen. Ei vastannut sähköpostiin, eikä puhelimeen.

Vierailija
15/25 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosen viestiin tarkennus, että Puustellin myyjä katosi ihan siinä vaiheessa, kun olisimme hyväksyneet tarjouksen. Ei vastannut sähköpostiin, eikä puhelimeen.

Vierailija
16/25 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:34"]

Entisenä keittiösuunnittelijana karsastin asiakkaita, jotka tarkkaan tiesivät, mitä halusivat. Usein asiakkaan ratkaisut eivät olleet ergonomisia tai muuten järkeviä. Toki, jos asiakas niin haluasi, laskin hinnan hänen omalle suunnitelmalle.

Ikean suunnitteluohjelma ei ole ammattilaisohjelma. Niitä ei voi verrata keskenään. 

Ja en ole entinen Domuksen myyjä ja lopetin keittiöhommat muuttaessani ulkomaille, en siksi ettei kauppa käynyt.

[/quote]

Miksi se on sinulle ongelma, jos asiakas tietää mitä haluaa? Toki voi antaa vihjeitä esim. sen ergonomisuuden puolesta. Mutta naurettavaa pyrkiä lähtemään muuttamaan koko keittiötä vain suunnittelijan oman maun mukaan. Pitäisi oikeasti pystyä perustelemaan, miksi myyjä haluaa ehdottaa toista vaihtoehtoa. Sen jälkeen asiakas päättää ihan itse miten toimitaan.

Ap:n kohdalla tuli sellainen olo, että suunnittelija olisi saanut enemmän rahaa, jos olisi päässyt itse suunnittelemaan, eikä hyväksymään valmiiksi pureskeltua.

Ja kyllä, kun pyydetään tarjouksia, niin siiloin yleensä mietitään hinta-laatu -suhdetta, eikä haeta vain sitä halvinta vaihtoehtoa.

Vierailija
17/25 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia Domuksen asiakaspalvelusta, huonoa!

Vierailija
18/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myöskin samanlaisia kokemuksia Domuksen asiakaspalvelusta, erittäin huonoa.

No, päädyimme kuitenkin ottamaan Domuksen keittiön, koska KUVITTELIMME, että koska tuote on kotimainen, se olisi myöskin laadukas.

Olemme nyt asentaneet keittiön ja täytyy myöntää että tällä kokemuksella valitsisin ihan minkä tahansa muun keittiövalmistajan.

Ensinnäkin, toimitus tuli ajallaan, mutta osa tuotteista puuttui. Näiden puuttuvien tuotteiden perään olenkin sitten joutunut soittelemaan useamman kerran. Nyt vihdoinkin, noin 10 viikon ruinaamisen jälkeen meillä on vihdoin kaikki puuttuvat osat.

Toisekseen, olen joutunut vaihdatuttamaan osan Domuksen toimittamisesta tavaroista, koska ne ovat olleet viallisia. Laadunvalvonta ei ole toiminut siis lainkaan.

Kolmanneksi, Domuksen tarjoamat hidastin ja yliäkaappien "sarana" ratkaisut ovat 80-luvulta. Lähdemme juuri kauppaan hakemaan niihin nykyaikaisemmat ja toimivat ratkaisut. Tämä tietää tietenkin lisäkustannuksia meille, mutta jos näin saamme toimivamman keittiön, niin teen sen mielelläni.

Neljänneksi, keittiön valmistuttua tajusin, kuinka järjettömiä ratkaisuja "keittiösuunnittelija" oli sinne tehnyt. Itse en valitettavasti näitä tajunnut riittävän ajoissa, koska itselläni ei ole kokemusta tällaisesta suunnittelusta. Ajattelin, että kun suunnittelun antaa "ammattilaisen" käsiin, niin saisi toimivia ja nykyaikaisia ratkaisuja. Yhtenä tyhmimpänä ratkaisuna pidän sitä, että jätevaunu on sijoitettu alalaatikkoon. Eli joka kerta kun laitat jätteitä pois (jota tapahtuu kymmeniä kertoja päivässä), joudut kumartumaan. Tämä on toki hyvää selkäjumppaa :), mutta ei kovinkaan ergonomista. Edellisessä keittiössäni oli aivan ihana jätevaunusysteemi ja yritin kertoa suunnittelijalle, että haluaisin samanlaisen nykyiseenkin. No, toivottavasti sitten siihen seuraavaan saan haluamani.

Viidenneksi, siitä Domuksen paljon mainostamasta "mittojen mukaan" tehdystä keittiöstä. Meillä Domuksen omat ihmiset kävivät oikein laserin kanssa paikanpäällä mittaamassa tilat ja silti toimituksessa esim. keittiötasot olivat väärän mittaisia - ja valitettavasti liian lyhyitä, jolloin virheelle ei voinut enää tehdä mitään.

Tällä valitettavalla kokemuksella rikastuneena voin suositella, että hanki keittiösuunnittelu kokemusta, laadunvalvonta kokemusta ja tarkkaa tietoa nykyisistä vaihtoehdoista, mikäli mielit hyvän uuden keittiön. Ja harkitse, ostatko kotimaista vai panostaisitko sen sijaan LAATUUN.

Vierailija
19/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä keittiösuunnittelijana karsastin asiakkaita, jotka tarkkaan tiesivät, mitä halusivat. Usein asiakkaan ratkaisut eivät olleet ergonomisia tai muuten järkeviä. Toki, jos asiakas niin haluasi, laskin hinnan hänen omalle suunnitelmalle.

Ikean suunnitteluohjelma ei ole ammattilaisohjelma. Niitä ei voi verrata keskenään. 

Ja en ole entinen Domuksen myyjä ja lopetin keittiöhommat muuttaessani ulkomaille, en siksi ettei kauppa käynyt.

Vierailija
20/25 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:48"]

[/quote]

Tämä on niin totta. Todelliset asiakkaat ja nämä sata tarjousta pyytävät kyllä erottaa helposti toisistaan.

Eipä siinä hirveästi kiinnosta laskeskella ja tehdä suunnitelmaa, kun tietää että tarjous on pyydetty  useasta eri liikkeestä,

laadukkaimmista heikompilaatuisiin : )

entinen keiitiömyyjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi