Virkistystä masennusoireisiin?
Näyttää siltä että masennus nostaa taas päätään. Minulla on diagnosoitu toistuva (vakava) masennus parikymmentä vuotta sitten. Viimeksi oireita oli 6v sitten, nyt on n. viikon taas ajatukset menneet selkeästi alaspäin.
Olen ihan normaali työssäkäyvä nainen, ei perhettä (sattuneesta syystä).
Estolääkitys löytyy, terapiat käyty ja nyt maanantaiksi olen varannut ajan psykiatrille (yksityiselle omalla rahalla, en jää odottamaan jonossa kun tiedän mitä siitä pahimmillaan seuraa). Tunnen itseni hyvin ja osaan siksi reagoida oireisiin nopeasti.
Kysymys kuuluu: mikä auttaisi siihen asti? Mitä sinä teet kun olo on tosi kurja? Normaalisti menisin kuntosalille, mutta nyt en koronan aikana voi. Etsin jotain joka pitäisi ajatukset kasassa viikonlopun yli. Löytyisikö täältä jeesiä?
Kommentit (39)
Itselläni auttaa se, kun pakottaa itsensä vaihtamaan päälle kivat vaatteet ja meikkaa ja laittaa hiukset. Vaikuttaa koko olemukseen ja mielialaan. Hyvän musiikin kuuntelu on myös toimiva juttu. Ja ulkoilu. Itse olen 28v nainen ja kärsinyt masennuksesta/ahdistuneisuushäiriöstä jo vuosia. Lääkitys on ja terapeutti, mutta silti aina välillä masennusoireet nostaa päätään. Nuo on vaan sellaisia pieniä juttuja jotka vähän piristää. Tsemppiä ap ❤️
Vierailija kirjoitti:
Itselläni auttaa se, kun pakottaa itsensä vaihtamaan päälle kivat vaatteet ja meikkaa ja laittaa hiukset. Vaikuttaa koko olemukseen ja mielialaan. Hyvän musiikin kuuntelu on myös toimiva juttu. Ja ulkoilu. Itse olen 28v nainen ja kärsinyt masennuksesta/ahdistuneisuushäiriöstä jo vuosia. Lääkitys on ja terapeutti, mutta silti aina välillä masennusoireet nostaa päätään. Nuo on vaan sellaisia pieniä juttuja jotka vähän piristää. Tsemppiä ap ❤️
Työläs homma masentuneelle :Q
Kieltämättä, kun välillä ei jaksaisi edes sängystä nousta. Mutta se palkitsee, itse olen huomannut että pieni laittautuminen nostattaa ryhtiä kummasti jos siihen suinkin kykenee. Oletan, että tuota kohtaa tarkoitit kommentissasi.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä, kun välillä ei jaksaisi edes sängystä nousta. Mutta se palkitsee, itse olen huomannut että pieni laittautuminen nostattaa ryhtiä kummasti jos siihen suinkin kykenee. Oletan, että tuota kohtaa tarkoitit kommentissasi.
En sitten näimmä osannutkaan.. yritin lainata tuota kommentoijaa, joka kirjoitti että työläs homma masentuneelle.
Minä olen masentunut ja kun korona tuli, lopetin salilla käymisen. Kunto romahti pian lääkityksestä huolimatta sellaiseksi, että mietin itsemurhaa KOKO AJAN.
Sain parhaan mahdollisen neuvon ikinä ystävättäreltäni: hän kertoi paikallisesta kuntosalista joka on auki kellon ympäri 365 päivää vuodesta. Ovesta mennään lätkällä ja pin-koodilla. Otin jäsenyyden sinne ja käyn nykyään yöllä siellä :D
Vaikka olen aina yksin salilla, on silti mahdollista että saan koronan. Nuorena ja hyväkuntoisena se tuskin on minulle kuolemaksi - isompi riski on oikeasti tappaa itsensä masennuspäissään. Toivottavasti tästä oli apua jollekin <3
Näköjään elämäni ei ole elämisen arvoinen ilman liikuntaa. Muista myös ottaa vitamiinejä näin talvisin!
Minä katson youtubesta elukkavideoita, kissoja, papukaijoja, saukko(otter live), Juusokarhu. Just katoin sellasen missä papukaijoja kamalasti kiehtoi kissan hännät ja kissathan ei ihan hirmu riemuissaan moisesta ollut, sai hyvät naurut, vaikka oli ihan kurja joulu.
Muutakin hyvää huumoria netistä voisi löytää, en nyt vaan muista, bookissa on kai huumorisivuja kans.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen masentunut ja kun korona tuli, lopetin salilla käymisen. Kunto romahti pian lääkityksestä huolimatta sellaiseksi, että mietin itsemurhaa KOKO AJAN.
Sain parhaan mahdollisen neuvon ikinä ystävättäreltäni: hän kertoi paikallisesta kuntosalista joka on auki kellon ympäri 365 päivää vuodesta. Ovesta mennään lätkällä ja pin-koodilla. Otin jäsenyyden sinne ja käyn nykyään yöllä siellä :D
Vaikka olen aina yksin salilla, on silti mahdollista että saan koronan. Nuorena ja hyväkuntoisena se tuskin on minulle kuolemaksi - isompi riski on oikeasti tappaa itsensä masennuspäissään. Toivottavasti tästä oli apua jollekin <3
Näköjään elämäni ei ole elämisen arvoinen ilman liikuntaa. Muista myös ottaa vitamiinejä näin talvisin!
Minä osallistun online tanssi- ja joogatunneille.
Ulkoile, ulkoile ja ulkoile väsymykseen asti. Jos mahdollista ja lunta niin tee lumitöitä ja hiihdä valoisaan aikaan. Jos lunta ei ole niin lähde reippaalle kävelylenkille, luontopolulle, pururadalle. Ulkokuntosali tai liikuntapaikka jos löytyy niin sinne huhkimaan! Mitä tahansa muuta kuin että jäisit kotiin sohvalle.
Älä rehki vaan nauti - otan ihan iisisti ilman mitään paineita mistään. Franks Sinatran biisit ovat mitä parhainta lääkettä karkoittamaan pahan mielen ( joululaulut auttaa yleensä) ja lainaa tai osta isoja kuvakirjoja, joissa on jotain klassisia hienoja maalauksia, myös naivistisen taiteen katselu auttaa ja lempinojatuolissa, Sohvalla maaten, mukavissa kotikuteissa, mukavassa lämmössä ja vatsa täynnä riisipuuroa.... just enjoy, niin alakulot häviää
Syö ravintorikasta ruokaa. Paljon ja monipuolisesti kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja siemenistä, manteleista ja pähkinöistä.
Vältä sokeria ja vehnää.
Ulkoile valoisaan aikaan. Lue, tee käsitöitä, voimistele, jumppaa ja kuuntele musiikkia.
Toivottavasti saat muuta ajateltavaa masennuksen sijaan.
Voimia kovasti ap 💖
Asioilla on tapana järjestyä 💚
Olit juuri niin kekseliäs, että kirjoitit tänne.
Halauksia ja pärjäämistä eteenpäin masiksen ylittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kova liikunta eli painotreeni isoilla painoilla tai aerobinen niin kovilla sykkeillä että treenin jälkeen on täysin piipussa.
Voi hommata painoja kotiin!
Kannattaa lukea vaikka Psalmeja.