Virkistystä masennusoireisiin?
Näyttää siltä että masennus nostaa taas päätään. Minulla on diagnosoitu toistuva (vakava) masennus parikymmentä vuotta sitten. Viimeksi oireita oli 6v sitten, nyt on n. viikon taas ajatukset menneet selkeästi alaspäin.
Olen ihan normaali työssäkäyvä nainen, ei perhettä (sattuneesta syystä).
Estolääkitys löytyy, terapiat käyty ja nyt maanantaiksi olen varannut ajan psykiatrille (yksityiselle omalla rahalla, en jää odottamaan jonossa kun tiedän mitä siitä pahimmillaan seuraa). Tunnen itseni hyvin ja osaan siksi reagoida oireisiin nopeasti.
Kysymys kuuluu: mikä auttaisi siihen asti? Mitä sinä teet kun olo on tosi kurja? Normaalisti menisin kuntosalille, mutta nyt en koronan aikana voi. Etsin jotain joka pitäisi ajatukset kasassa viikonlopun yli. Löytyisikö täältä jeesiä?
Kommentit (39)
Kuuntele äänikirjaa, lataa BookBeat ja kuuntele jotain kevyttä hömppää. Samalla voit maalata vesiväreillä, mennä kylpyyn, käydä kävelyllä, siivota, viikata pyykkiä, leipoa jne. Tai vaan maata peiton alla silmät kiinni.
Tsemppiä!
Ps. Sophie Kinsellan hömppäkirjat on parhaita 🙂
Kova liikunta eli painotreeni isoilla painoilla tai aerobinen niin kovilla sykkeillä että treenin jälkeen on täysin piipussa.
Vierailija kirjoitti:
Kova liikunta eli painotreeni isoilla painoilla tai aerobinen niin kovilla sykkeillä että treenin jälkeen on täysin piipussa.
Ap sanoi ettei kuntosalille voi nyt mennä? Muuten hyvä.
Kävely, tumma suklaa, saunahikoilu. Kavereiden tapaaminen.
YouTubesta löytyy paljon erityyppisiä ja eritasoisia liikuntatunteja, niitä olen itse käyttänyt paljon nyt kun oma sali kiinni.
Kiitos, hyviä vinkkejä tähän asti! Ihanaa, että tältäkin palstalta löytyy ystävällisyyttä ja tsemppiä.
-aloittaja, jolle vähän tuli tippa linssiin-
E- epaa omega kapseleita- auttaa masennukseen
Jos jollain tavalla saa fyysisesti väsytettyä itsensä se on parasta mitä mulle masentuneena tai vain alavireisenäkin tapahtuu. Kun fyysinen väsymys lyö yli mielen väymyksestä se vaan tuntuu hyvältä. Tämä on vaikeaa koska masennus itsessään aiheuttaa ettei yleensä jaksa lähteä väsyttämään itseään lisää. Mutta kun onnistuu niin se auttaa.
Selkeä todellisuuspakokin auttaa. Onnistuu uppoutumalla tv-sarjoihin. True Detective, The Fall, Vikings, Kill Eve, mikä nyt kenetkin imaisee mukaansa niin että unohtaa itsensä.
Ja vielä, jos on mahdollisuus, niin kylpy. Lämpimässä vedessä kelluminen auttaa.
Vierailija kirjoitti:
YouTubesta löytyy paljon erityyppisiä ja eritasoisia liikuntatunteja, niitä olen itse käyttänyt paljon nyt kun oma sali kiinni.
Juu nyt muistin. Hidas Pilates, siihen uppoutuminen, auttoi varsin paljon aikanaan. Oli 1 tietty suosikki, jos löydän sen esim. juuri em. youtubesta niin linkkaan.
Vierailija kirjoitti:
E- epaa omega kapseleita- auttaa masennukseen
Hyväksi todettu, mutta vaikutus on hitaanpuoleinen, ei ehkä toimi pika-apuna. Mutta toki kannattaa aloittaa heti, ei ole syytä odotella.
Mitä aiot kysy psykiatrilta tilanteesi helpottamiseksi?
Kirkasvalolamppu ja sen lisäksi vielä ulkoilua valoisaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi ettei kuntosalille voi nyt mennä? Muuten hyvä.
Kovaan aerobiseen tarvitsee lenkkarit. Kovaan painotreeniin tarvitsee tangon ja painoja.
Kumpaankaan ei tarvitse kuntosalia.
Tee punnerruksia niin että taju meinaa lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pari kertaa joutunut hoitoon hakeutumaan, siksi aloitan suoraan erikoislääkärin vastaanotolta, enkä esim työterveyshoitajalta tai psykologilta.
Aion kertoa tilanteeni ja kysyä mitä hän suosittelee. Ehkä voisi lääkitystä kokeilla siksi aikaa, että saan hyötyä keskusteluavusta. Koen että nyt täytyy käyttää kaikki keinot, ennenkuin menetän työkyvyn. Keskusteluapua haen sitten työterveydestä psykologilta. Tai miksen menisi psykiatrille useammankin kerran. En osaa vielä sanoa, pääasia on nyt aloittaa jostain ja saada ”pyörät pyörimään”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pari kertaa joutunut hoitoon hakeutumaan, siksi aloitan suoraan erikoislääkärin vastaanotolta, enkä esim työterveyshoitajalta tai psykologilta.
Aion kertoa tilanteeni ja kysyä mitä hän suosittelee. Ehkä voisi lääkitystä kokeilla siksi aikaa, että saan hyötyä keskusteluavusta. Koen että nyt täytyy käyttää kaikki keinot, ennenkuin menetän työkyvyn. Keskusteluapua haen sitten työterveydestä psykologilta. Tai miksen menisi psykiatrille useammankin kerran. En osaa vielä sanoa, pääasia on nyt aloittaa jostain ja saada ”pyörät pyörimään”.
Tämä siis aloittajalta.
Nosto