Kuinka nopeasti raskaaksi uudelleen
Heippa.
Synnytin maaliskuun lopussa, ja toiveissamme olisi toinen lapsi pienellä ikäerolla. Emme yrittämällä yritä, vaan "tulee jos on tullakseen" meiningillä mennään ainakin toistaseks. Pahemmin ei olla sekstailtu synnytyksen jälkeen, ja käytetään keskeytettyä yhdyntää "ehkäisynä". Mies siis saattaa vetää ulos hieman liian myöhässä, ja ehtiä laukeamaan hieman sisällekin. Näin on nyt muutaman kerran tapahtunut, ja mietin, mikä todennäköisyys olisi tulla näin uudestaan raskaaksi. En imetä, menkat eivät ole vielä alkaneet.
Tahtoisin myös kuulla, kuinka nopeasti muut ovat raskautuneet synnytyksen jälkeen ja yritettiinkö uutta raskautta todenteolla ..
Kommentit (8)
Mulla 5kk synnytyksestä, ekat kuukautiset tulleet jo täysimetyksestä huolimatta. Miehen kanssa haluttais melko pian toinen, mutta annetaan mun kropan vielä hetki toipua ekasta raskaudestakin.
Elän semmosessa käsityksessä, että synnytyksen jälkeen tulee helpommin raskaaksi, että keskeytetty yhdyntä lienee aika onneton "ehkäisy". Pian varmaan kuukautisesi alkavatkin, jos et kerran imetä, että eiköhän mahikset raskautua uudelleen pian ole aika isot.
Meillä vauva syntyi 1.8 ja imetin alusta alkaen osittain, suurimmaksi osaksi sai korviketta. Jälkivuotoni loppui ja monesti yhdynnän seurauksena alkoi uudestaan. Lokakuun 11. päivä kävin vuodon takia lääkärissä. Takana oli taas pari päivää kestänyt vuoto, joka kuitenkin oli edellispäivänä loppunut kuin seinään. Ultrassa selvisi, että kohtuun oli jäänyt ns. vanhaa verta, ja yhdyntä vähän niin kuin provosoi sitä tyhjenemään. Tutkiva lääkäri antoi ymmärtää, että minussa on niin paljon hormonaalista vikaa, että tämä elokuussa syntynyt lapsi olisi minun viimeiseni...
No me jatkoimme mieheni kanssa kuitenkin ilman ehkäisyä. Muistan vielä kuinka mieheni erään kerran kysyi, että mitä jos tulet raskaaksi. Nauroin, että ei sinne mikään ota kiinni, kun kohtu on täynnä ns. vanhaa verta eikä se ole enää edes vuotanut pois sieltä. Isänpäivää edeltävänä iltana tein positiivisen raskaustestin enkä meinannut silmiäni uskoa:)!!! Olin hetken jo miettinyt kummallista oloani, mutta koska edellisestä synnytyksestä oli vasta hetki, niin laitoin monta oiretta sen piikkiin. Nyt mennään raskausviikolla 34 ja laskettu aika on heinäkuun puolen välin paikkeilla, eli hiukan vajaa vuosi tulee lapsille ikäeroa:)!
Miksi keskeytetty yhdyntä jos kerran lasta yritätte? Päättäkää ny haluatteko lasta vai ette. Ihme perseilyä.
Ohis, mutta miksi haluatte toisen lapsen ihan heti? Minä halusin antaa keholleni aikaa toipua, meille aikaa opetella perhe-elämää ja uudenlaisia rooleja kaikessa rauhassa ja ennen kaikkea esikoiselle aikaa olla pieni kaikessa rauhassa. Lapsilla ikäeroa 2,5v. Kuukautiskierto ehti palautua imetyksen jälkeen normaaliksi ja ekasta yrityskierrosta tärppäsi. Koen jaksavani nyt uuden vauva-ajan paremmin, kui heti toisen perään.
Itse tulin raskaaksi melkein heti imetyksen lopetettuani ja ikäeroksi tuli 1v4kk. Pieni ikäero ollut vain hyvä asia: ei mustasukkaisuutta ja lapset ovat kuin paita ja peppu. En tietenkään suosittele tekemään toista heti putkeen, jos on väsynyt jo yhden lapsen kanssa.
No, en koe tarpeelliseksi pahemmin selitellä miksi haluamme toisen lapsen lähes heti. Esikoisemme on tähän asti ainakin ollut erittäin tyytyväinen ja helppo vauva, että toistaiseksi emme ole väsyneitä. En tahtoisi aloittaa vauva-arkea alusta monen vuoden päästä, vaan "hoitaa homman kerralla pois alta".
Ja 5, kuten sanoin, emme yrittämällä yritä. Toinen saa tulla jos on tullakseen, joten emme varsinaisesti ehkäisekään. Ehkä syksyllä alamme oikeasti yrittää, jos en sitä ennen raskaudu.
Lääkäri sanoi mulle, että pari vuotta lasten välillä on naisen fysiikan ja syntyvän lapsen kannalta parasta. Ehtii kroppa kerätä kaikki hivenaineet yms. ja pienempi keskenmenoriski...
Jos ei imetä niin oma kk kierto käynnistyy kolme kk sisään todennäköisesti. Voi tulla raskaaksi ennen ekoja menkkoja. Itsellä menkat alkoi vasta yli vuoden kuluttua synnytyksestä kun imetin. Sittenkin tuli epäsäännöllisenä vielä vuoden. Toista ei yritetty.