Ei ikinä varaa omaan kesämökkiin.
Ollaan nelikymppinen pariskunta eikä meillä tule ikinä olemaan varaa kesämökkiin. Harmittaa mutta tällaista on köyhyys.
Kommentit (23)
En kykene samaistumaan, enkä ymmärtämään. Meillä oli 25-v:nä 100 000 asuntolaina ja 25 000 kesämökki-laina. Nyt 10-v myöhemmin on mökki jo oma, asunto myyty voitolla, jolla ostettiin omakoti-talo, josta lainaa n.20 000.
Pitää osata suunnitella sitä talouttaan - me emme ole suurituloisia - korkeintaan keskituloisia.
Minusta pelkkä kesämökin puute ei ole merkki köyhyydestä. Voihan mökin vuokratakin, mikäs sen estää?
Kerkeet vielä lukea ittes lääkäriks ja tienatakkin kivasti ennen eläke ikää.
Kerkeet vielä lukea ittes lääkäriks ja tienatakkin kivasti ennen eläke ikää.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:44"]
Perintö?
[/quote]
Ei sellaisia ole tulossa ja äästeliäästi on eletty ja taloutta parhaamme mukaan suunniteltu silti on vain näin käynyt.
Oma mökki on vaan työleiri. Minä en edes haluais omaa, mieluummin vuokrataan. Muutaman satasen maksaa yksi viikko ja sitten saa vaan keskittyä olennaiseen eli rentoutumiseen. Säästyvän rahan voi käyttää muuhun mukavaan :)
Sulla alkaa viikon päästä työt. Teet tosi ahkerasti, niin sut vakinaistetaan. Puhelinmyynnissä voi ahkeruudella tienata erittäin hyvin, kokemuksesta tiedän. Kun teitä on kaksi tienaajaa, saatte jossain vaiheessa sen mökinkin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:53"]
Oma mökki on vaan työleiri. Minä en edes haluais omaa, mieluummin vuokrataan. Muutaman satasen maksaa yksi viikko ja sitten saa vaan keskittyä olennaiseen eli rentoutumiseen. Säästyvän rahan voi käyttää muuhun mukavaan :)
[/quote]
Aivan. Mökin hinnalla voi esim. matkustella pitkin maailmaa. Saa valita, minkä maanosan hyönteiset syö.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:55"]
Sulla alkaa viikon päästä työt. Teet tosi ahkerasti, niin sut vakinaistetaan. Puhelinmyynnissä voi ahkeruudella tienata erittäin hyvin, kokemuksesta tiedän. Kun teitä on kaksi tienaajaa, saatte jossain vaiheessa sen mökinkin.
[/quote]
Ei ala se firma meni konkurssiin ja joudun lapsen kanssa lomailemaan koko kesän.
Älä sen mökin perään haikaile, hirvee rahareikä se on! Ajattele paljonko lainan lisäksi joutuisit maksamaan kun on kaiken maailman jätemaksut, tien huolto, sähkö, polttopuut, kiinteistövero jne jne. Ja paljonko mökin kunnossapidossa on työtä... Verrattuna siihen kuinka paljon mökillä vietetään aikaa vuoden aikana. Halvemmalla ja helpommalla pääset kun vuokraat mökin vaikka muutamana kesäviikkona ja keskityt tuon ajan rentoutumaan ja nauttimaan! Loppuaikaa et sitten olekaan sidottu mökille vaan saat vietää viikonloppusi juuri niin kuin haluat.
Mä tulen perimään kesämökin, mutta jos en perisi, niin ostaisin asunnon, joka olisi mulle myös se kesämökki. Eli jostain maalta, ehkä järven rannalta, jonkun kivan pikkutalon. Se olisi sekä kesämökki että asunto. Nyt kun meillä on erikseen oma omakotitalo ja se mökki, jonka tulen perimään, jota siis perheemme nytkin kesäisin käyttää, niin on vaikeaa jakaa kaikkea kahteen huusholliin. Kummassakin on omat kesäkukkasavotat, puutyöt, pihahommat, grillaukset, nuotiot, katon korjaukset... on siinäkin hommaa. Jos saisin valita, niin mulla olisi vain yksi paikka; se kesämökki, jossa asuisin aina.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:45"]
En kykene samaistumaan, enkä ymmärtämään. Meillä oli 25-v:nä 100 000 asuntolaina ja 25 000 kesämökki-laina. Nyt 10-v myöhemmin on mökki jo oma, asunto myyty voitolla, jolla ostettiin omakoti-talo, josta lainaa n.20 000.
Pitää osata suunnitella sitä talouttaan - me emme ole suurituloisia - korkeintaan keskituloisia.
[/quote]
Sehän on siitä kiinni missä asuu. 100 000e Etelä-Suomesta ei saa yhtikäs mitään. Meillä Etelä-Suomessa 50km Helsingistä tavallinen 10v vanha rivitalon pätkä, joka maksoi 240 000e, lainaa jouduttiin ottamaan 200 000e (se 40 000e säästettiin ensin, jotta edes saatiin asuntolainaa). Siihen päälle vielä autolaina, koska toinen meistä ei pääse yleisillä työpaikalleen. Siihen päälle ei enää hirveästi kesämökkejä osteta. Joku 125 - 145 000e laina sisältäen mökin kuulosta aika pieneltä. Mutta pakko asua siellä, missä töitä on molemmille. Omakotitalosta ei edes haaveilla, vanhatkin maksaa sen 300 000e, uudesta en viitsi edes puhua. Joten turha tulla viisastelemaan talouden suunnittelusta...
Mina en edes halua kesamokkia. Kuka hullu menee tyoleirille alkeellisiin oloihin hyttysten syotavaksi? Itse olen valinnut etelaisen Euroopan, asun jo liki kymmenetta vuotta ja nautin auringosta ja halvoista hinnoista ja merenrannasta!
mitä välii, mä en haluiskaan...
miksi luontoakin pitää omistaa...
kyllä se on mulla nautittavissa tässä, vaikken omistakaan. En omista edes asuntoa, ei ahdista enkä koe itseäni köyhäksi. Niin on meitä monex
Mulla on yksi tuollainen työkaveri joka aina marisee kun ei ole varaa omaan kesämökkiin ja vanhempien ja appivanhempien mökillä on sitä ja tätä vikaa, oikeasti mä en ymmärrä miksi pikkutarkka 3 pienen lapsen äiti vielä haluaisi lomallaan ja vapaa-ajallaan huoltaa mökkiä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:45"]En kykene samaistumaan, enkä ymmärtämään. Meillä oli 25-v:nä 100 000 asuntolaina ja 25 000 kesämökki-laina. Nyt 10-v myöhemmin on mökki jo oma, asunto myyty voitolla, jolla ostettiin omakoti-talo, josta lainaa n.20 000.
[/quote]
mistäs ne loput rahat tuli? Ei noilla lainoilla osteta mökkiä eikä taloa. Iso perintö? Kaikilla ei ole.
No, ei ole meilläkään. Eikä ole sukulaistenkaan mökkejä käytettävissä.
Asuntolainaa pk-seudulla 80 000e jäljellä, muksut murkkuja, minä 37v ja mies 44v.