Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaako enää kukaan ommella vaattensa itse esim Burdan kaavoilla

Vierailija
23.05.2014 |

Otksikossa kysymys?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, osaan.

Opettelin, kun puuvillan maailmanmarkkinahinta nousi niin ylös, etten enää löytänyt yhtään mieleisiä vaatteita, joihin olisi varaa.

Vierailija
2/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeata? Seuraa ohjeita, kopioi kankaalle, leikkaa ja ompelee.

Olen tehnyt monet vaatteet vuosien varrella.

Siitä vaan ompelemaan, saa persoonallisia kokonaisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UPEAA!!!! Onneksi olkoon sinulle, olet ainutlaatuinen:

Vierailija
4/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nykyään kaavatkin itse. Vaatteiden ompelu on puhdasta matematiikkaa!

Vierailija
5/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutta en viitsi. Ja kankaatkin turhan kalliita.

Vierailija
6/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa. Se Burda on ihan vaan koristeena siellä lehtihyllyssä. :P

No osaan juu, mutta harvoin viitsin. Se on enemmän sellainen mukava harrastus, kuin että tarpeeseen tekisin. Toki on paljon vaatetta tullut tehtyä ihan käyttöönkin tässä vuosien varrella. 

Vierailija
7/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ommella, haluaisin kyllä osata.

Vierailija
8/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä osaisi jos vaan huolella tekisi, joskus aikanaan ompelin aika paljon itse muista vaatteista piirtämistäni kaavoista. Eipä tuo mitenkään ylitsepääsemättömästi aivoja vaatinut, suurempi haaste oli malttaa tehdä kunnolla ja huolellisesti hoppuilematta joka työvaihe, että tulee siistiä jälkeä. Ei se ole sen kummempaa, kuin koota joku ikea-hylly ohjeiden mukaan, kunhan ohjeita seuraa niin kyllä sen kasaan saa tumpelompikin.

Kivoja kankaita vaan on tosi vaikea löytää ja jo pelkät kankaat maksavat etenkin arkisiin perusvaatteisiin enemmän kuin valmisvaatteet, muista tarvikkeistakin tulee reilusti lisähintaa, niin en ole viime vuosina jaksanut enää innostua ompelemisesta.

Vierailija
9/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 18:08"]

Kai sitä osaisi jos vaan huolella tekisi, joskus aikanaan ompelin aika paljon itse muista vaatteista piirtämistäni kaavoista. Eipä tuo mitenkään ylitsepääsemättömästi aivoja vaatinut, suurempi haaste oli malttaa tehdä kunnolla ja huolellisesti hoppuilematta joka työvaihe, että tulee siistiä jälkeä. Ei se ole sen kummempaa, kuin koota joku ikea-hylly ohjeiden mukaan, kunhan ohjeita seuraa niin kyllä sen kasaan saa tumpelompikin.

Kivoja kankaita vaan on tosi vaikea löytää ja jo pelkät kankaat maksavat etenkin arkisiin perusvaatteisiin enemmän kuin valmisvaatteet, muista tarvikkeistakin tulee reilusti lisähintaa, niin en ole viime vuosina jaksanut enää innostua ompelemisesta.

[/quote]

Juuri näin. Ja lisäksi nuo kankaatkin on usein keinokuitusekoitteita. Puhdasta puuvillaa kun löytäisi hyvännäköisiä ja hyvälaatuisia kankaita niin vois viitsiäkin nähdä sen tekemisen vaivan kun kaupoista ei enää kunnon vaatteita saa rahallakaan. Lisäksi oon liian pitkä useimpiin vaatteisiin, itse tekemällä saisi kerrankin esim tarpeeksi pitkät hihat. Osaamisesta ei ole kiinni, äiti opetti pienenä ja aion itsekin opettaa tytöilleni perusjutut jos niitä yhtään kiinnostaa.

Vierailija
10/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin yläasteikäisenä yrityksen ja erehdyksen kautta. Vieläkin joitain vaatteita teen. Ei se vaikeaa ole, ainoa miinus että kankaat tosiaan maksavat aikalailla.

Vierailija
11/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan jopa tehdä kaavat omien mittojen mukaan ja miettiä itse, miten eri työvaiheet ommellaan ja millaiset yksityiskohdat haluan.

Ja vinkkinä, että suomalainen kaavalehti Ottobre womanin kaavat ja ohjeet ovat mielestäni parempia ja istuvampia kuin Burdan.

Vierailija
12/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa, osaa.

Vierailija
13/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilta joskus löytyy kankaita tai hehtaarivaatteita joista saa ommeltua itselle mukavia vaatteita. Ompelukonetta en omista

Vierailija
14/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan allekirjoita tuota kalleutta.  Nytkin sain vinonauharullan lopusta 25% alennusta kun sanoin voin ottaa kaiken.  Samalla reissulla kilotrikoota ja palakangasta.

Tarvikkeita on oltava muutenkin korjauksien varalta. 

Ottaisi päähän lähteä pitkän matkan takaa hakemaan vaikka yhtä vetoketjua, siksi on aina muutama farkkujen vetoketju ym.

Aloin laskea yleensä kaikkea rahanmenoa, luulen että 2/3 :lla selviäsi itse tehden kuluista, usein innostun siinä ajassa uudistamaan.

Vierailija
15/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aikaisemmin osannut ommella yhtään. Otti päähän kun en mistään löytänyt istuvia vaatteita, joten opiskelin ompelijaksi. Maailmankuva avartui kertaheitolla, kun opin, kuinka pienillä muutoksilla saa itselleen istuvia vaatteita.

Ostan vaatteeni kirpparilta, ja muokkaan ne sitten itselleni sopiviksi, tai tuunaan jotain kivaa yksityiskohtaa. Kankaat ja muut ompelutarvikkeetkin saa kirppareilta tai kierrätyskeskuksista, joten ei tule kalliiksi. :)

Vinkkinä, että pinterestissä on paljon helppoja ompelu ohjeita vasta-alkajille!

Vierailija
16/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutta laiskottaa. Lähinnä ompelen mun teinien kanssa cosplay-asuja. Kun esikoinen oli pieni, ompelin hänelle kaikki vaatteet toppapukua myöten. Itselleni tein housut, hameet, paitapuserot, takit ja mekot suunnilleen 35-vuotiaaksi asti, mutta nykyään tosi harvoin tulee itselle ommeltua.

Vierailija
17/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 18:41"]

En ihan allekirjoita tuota kalleutta.  Nytkin sain vinonauharullan lopusta 25% alennusta kun sanoin voin ottaa kaiken.  Samalla reissulla kilotrikoota ja palakangasta.

Tarvikkeita on oltava muutenkin korjauksien varalta. 

Ottaisi päähän lähteä pitkän matkan takaa hakemaan vaikka yhtä vetoketjua, siksi on aina muutama farkkujen vetoketju ym.

Aloin laskea yleensä kaikkea rahanmenoa, luulen että 2/3 :lla selviäsi itse tehden kuluista, usein innostun siinä ajassa uudistamaan.

[/quote]

Tarkoitin 3-4 vuoden tähtäimellä laskien ja merkiten ylös kaiken rahanmenon.

Vierailija
18/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, ja joskus muokkaan kaavaa mielekkäämmäksi. Tykkään käsitöistä, nähdä sen kun kangaskasasta/paloista, napeista, vetskareista, naruista ja helmistä ja langoista syntyy jotain uutta. Tuunaan myös mielelläni vanhoja vaatteita ja nyt aion opetella vaatteiden värjäämistä. :)

Tuntuu, että käsityöt eivät enää kiinnosta nuoria, olen 24, eikä kukaan tuttavapiirissäni harrasta lisäkseni käsitöitä. Äitini ja äidinäitini kumpikaan eivät tee käsitöitä kuin erittäin harvoin. Myöskään mieheni äiti ei kuulemma edes siedä käsitöitä, eikä viitsi edes lahkeitaan lyhentää itse, vaan pyytää minua tekemään sen puolestaan. Mielelläni teenkin! :)

Isänäiti minut opetti jo lapsesta tekemään kaikenlaista ja rakastin koulun käsityötunteja!

Vierailija
19/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa ommella edes tyynyliinaa kunnolla, enkä ole osannut ennenkään. 

Haluaisin, mutta en vaan opi, ei ole kädentaitoja.