Moka töissä :(
Tein tosi tyhmästi töissä ja siitä kärsii nyt koko työyhteisö. Hävettää ja harmittaa. Ajattelemattomuuteni aiheuttaa hirveästi harmia nyt muillekin. Hävettää niin, että melkein hyperventiloin.
En tietenkään voi kertoa mokaani tässä, mutta saisiko teiltä myötätuntoa... Eikö ihminen ole aika erehtyväinen...?
Kommentit (12)
Kiitos! Helpottaa. Virheeni ei ole miljoonavahinkoja aiheuttava, taloudellista tappiota ei tule juuri ollenkaan. Aiheuttaa vaan työyhteisölle päänvaivaa ja suurimmaksi osaksi ihan puhdasta vitutusta. Toisaalta se juuri hävettääkin, tiedän että minusta puhutaan selän takana ja luottamus on mennyt ainakin vähäksi aikaa, koska tuollainen virhe kuuluisi vaan (todella) tyhmälle aloittelijalle.
ap
Et ollut ensimmäinen mokaaja etkä kyllä viimeinenkään
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:40"]
Kiitos! Helpottaa. Virheeni ei ole miljoonavahinkoja aiheuttava, taloudellista tappiota ei tule juuri ollenkaan. Aiheuttaa vaan työyhteisölle päänvaivaa ja suurimmaksi osaksi ihan puhdasta vitutusta. Toisaalta se juuri hävettääkin, tiedän että minusta puhutaan selän takana ja luottamus on mennyt ainakin vähäksi aikaa, koska tuollainen virhe kuuluisi vaan (todella) tyhmälle aloittelijalle.
ap
[/quote]
Ihmiset aina puhuu. Itse teen vaativaa asiantuntijatyötä, ja täällä ainakin monella on jatkuvasti epävarmuus siitä mikä on oma asema työyhteisössä ja arvostus, ja siksi osa ihmisistä nostaa omaa arvoaan sillä että oikein etsii toisten tekemiä virheitä ja juoruaa niistä urakalla kun löytää. Kyllä he itsekin tekevät virheitä joskus, mutta ilmeisesti jotenkin uskovat, että omat virheet on pienempiä kun korostaa pomolle ja työkavereille niitä muiden virheitä...
Minä olen jo kokenut keski-ikäinen enkä jaksa tuollaisesta välittää. Puhukoot mitä puhuvat, ei se minua haittaa. Minä olen täällä vain tekemässä työtäni enkä yrittämässä päästä kenenkään suosioon tai samaan keltään arvostusta.
t. 2
Minäkin olen tehnyt virheitä. Olen korjannut työkavereiden virheitä. Näitä sattuu, ei niitä jaksa myöhemmin muistella. Ihmisiä tässä ollaan.
Kiitos edelleen. Ehkä mulla on tässä henkisen kasvun paikka, varmaan minä itse eniten olen tässä vaatimassa itseltäni täydellisyyttä. Ja varmaan itse ruoskin itseäni eniten tästä asiasta.
Oppia ikä kaikki, muistanpahan tämän tulevaisuudessa sitten, koska tämä virhe nyt tuottaa monelle harmia, vaikkei ehkä ihan hirveästi juuri minulle.
ap
Jos kyse ei ole ollut kenenkään hengestä tai terveydestä, niin ole sitten ihan rauhallisin mielin. Kurjaa toki, kun tulee mokia, mutta jotain suhteellisuuden tajua nyt kuitenkin peliin. Jos kukaan ei kuollut eikä menettänyt toista kättään, niin ei se nyt NIIIN iso juttu ole, ajattele siihen suuntaan.
Usein myös työpaikoilla nostetaan kamala kohu jutuista, jotka ei ole kuitenkaan mitään niin isoja. Esim. mulle yksi työnantaja suuttui ihan kamalasti, kun olin 15 minuuttia myöhässä eräästä tilanteesta. Syy ei edes´ollut minun, koska minulle ei ollut toimitettu päivän aikataulua, siitä oli vaan puhuttu joskus pari kuukautta takaperin sovittu, että työnantaja antaa kirjallisena aikataulun. Koko tilaisuus pääsi minulta unohtumaan.
Pääsin kuitenkin paikalle 15 minuutissa (ja siellä oli kaksi muuta työntekijää meiltä, joten asiakas ei ollut mitenkään heitteillä - kumma, kun näille työntekijöille oli ne kirjalliset aikataulut toimitettu....) Asiakas oli vaan, että näitähän sattuu ja mihinkäs tässä nyt kolmatta henkilöä tarvittiin?
Pomo taas oli hiilenä. Heidän isoin asiakas!!! Joo kyseessä oli joku 4000 euron kauppa, kun tuo summa paljastui, niin aloin kyllä ihmetellä, että millä höökällä se firma oikein toimii, jos tuo kauppa oli vuoden isoin...
Vastaavasti pomo teki virheen. Viikonloppuna piti tehdä yksi homma ja sinne piti vuokrata työkalu, jolla se työ tehdään. Sitten paljastuu sunnuntaiaamuna klo 9, että työkalua ei olekaan vuokrattu ja ilman sitä ei voi työtä tehdä - ja asiakkaalle se hetki oli se ainoa, jona työ olisi pitänyt tehdä eli ei voinut siirtää. Minä sain asiakkaalta kurat niskaan. Kun maanantaina tilitin asiaa pomolle, hän vaan nauroi, että sattuuhan sitä virheitä (tämä oli siis ennen sitä minun myöhästymistäni), minkäs sille voi.
Noiden kokemusten jälkeen aloin katselle uutta paikkaa.
Huh, kiitos, alan saamaan vähän hyvää mieltäni takaisin... Kenenkään terveys (ehkä joidenkin mielenterveys?) tai henki ei tosiaan ole tässä vaakalaudalla, enemmän vaan työskentelymukavuus.
ap
Tekevälle sattuu. Jos ei mitään tee, ei mitään satukkaan. Kukaan maailmassa ei ole virheitä tekemätön ihminen ja sentään kukaan ei ole kuollut, pää pystyyn ja usko itseesi tästä edespäinkin. :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:50"]
Jos kyse ei ole ollut kenenkään hengestä tai terveydestä, niin ole sitten ihan rauhallisin mielin.
[/quote]
Jotkut työt on sen luontoisia että kyse on hengestä tai terveydestä kun tekee virheen. Eivätkä myöskään näiden töiden tekijät ole erehtymättömiä. Pitää vaan oppia elämään senkin asian kanssa, että vaikka virhe olisi johtanut toisen terveyden tai hengen menetykseen, silti pitää vaan jatkaa, olla armollinen itselleen koska ihminen on erehtyväinen olento. Vain jos on tahallisesti ollut huolimaton tai välinpitämätön, tai esim. krapulassa töissä, on syytä todella syyttää itseään, mutta tahattoman virheen märehtiminen loputtomiin ei johda mihinkään hyvään.
Kuka enää uskaltaa lähteä töihin, jos ei saa tehdä virheitä? Siis vahinkoja tulee, mutta se sit on eri juttu, jos toistuvasti tekee samoja virheitä tai kyse on huolimattomuudesta tai piittaamattomuudesta..
Mun mielestä parasta olis vaan reilusti ottaa virhe haltuun. jos koitat vähätellä tai selitellä mokaa, saa juoruilijat vaan lisää puhtia touhuunsa.
Jokainen tekee virheitä, jos yleensä jotain tekee. Itse olen niitä tehnyt työuralla ainakin useita, pahimmat ovat johtaneet suureen vaivaan joukolle ihmisiä ja eräs mm. miljoonaluokan korvaustarpeeseen reklamaation jälkeen työnantajalleni...
Ei noista stressata kannata. Kukaan ei voi muuta kuin tehdä parhaansa. Joskus silti tulee virhe. Siitäkään ei yleensä kannata syyttää VAIN itseään. Vakavissa asioissa pitäisi olla prosessi sellainen, että laadunvarmistus on osa sitä eikä riipu vain yhdestä ihmisestä. Jos laadunvarmistusprosessi ei ole kunnossa ja virhe pääsee läpi, on syyllinen myös prosessi eikä pelkästään virheen tekijä.