Lapset eivät halua tulla isälleen
Ajatuksia siitä, mitä pitäisi tehdä kun kouluikäiset lapset eivät halua tulla isälleen?
Lapsia ottaisin niin paljon kuin lapset vain tulisi ja lasten äidille sopisi. Lapsia on kolme. Nuorin 7v tulee yleensä mielellään mutta isommat eivät. Tapaamiset sovittu niin että yksi arkiyö/viikko ja joka toinen viikonloppu.
Lapset eivät halua kuitenkaan nykyään tulla ja äiti ei heitä mielellään antaisikaan. Itse luulen että syy löytyy siitä että minun luona panostetaan yhteiseen aikaan ja ruutuaika on rajattu max 2h päivä. Äidin luona pelailevat vapaasti. Tämä aiheuttaa yleensä aina vääntöä. Kavereita täällä on naapureissa useampi kenen kanssa viihtyvät ja itse mielelläni olen lasten kanssa kun harvoin nähdään.
Mitä pitäisi tehdä? Onko parempi vain taipua äidin ja lasten tahtoon ja jättää tapaamiset?
Kommentit (5)
Meillä lapset saivat siirtyä päivätapaamisiin, kun eivät halunneet yöksi. Silloin sovittiin, että joka viikonloppu toinen päivä isällä, ei yöksi. Se toimi hyvin.
Tuossahan on jo kaksi syytä, miksi eivät halua tulla: Se rajattu ruutuaika, ja äidin asenne (ei mielellään päästäisi lapsiaan luoksesi).
Myös sillä voi olla merkitystä, mitä sinä teet/haluaisit tehdä heidän kanssaan. Niitä tekemisiä voisitte suunnitella vähän jo seuraavaa kertaa varten. Eli kysyt heiltä, mitä he haluaisivat tehdä sinun kanssasi seuraavalla kerralla, kun tulevat. Voit antaa muutamia eri tyyppisiä ehdotuksia. Toki niiden pitää olla sellaisia, mistä sinä ainakin jollain tasolla tykkäät. Ei se muuten ole lapsillekaan kivaa. Mutta oma intohimon kohteesi ei välttämättä kiinnosta heitä.
Lapset ja nuoret kestää kyllä yleensä rajatun ruutuajan tosi hyvin, jos heidän kanssaan sitten tekee jotain. Oman kokemukseni mukaan he jopa tykkäävät siitä. Omat lapseni toivovat usein, että laitetaan kännykät piiloon vuorokaudeksi. Mitä te teette yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret kestää kyllä yleensä rajatun ruutuajan tosi hyvin, jos heidän kanssaan sitten tekee jotain. Oman kokemukseni mukaan he jopa tykkäävät siitä. Omat lapseni toivovat usein, että laitetaan kännykät piiloon vuorokaudeksi. Mitä te teette yhdessä?
Lapset saavat valita että pelataanko pihalla jotain, ovatko kavereiden kanssa pihalla vai pelataanko sisällä lautapelejä, korttia yms. Joskus käydään luistelemassa. Ja osallistuvat myös kotihommiin. Eli vaihtoehtoja tarjonen riittävästi..
Kyllä se mahtaa olla tuo rajattu ruutuaika joka lapsia nyppii. Ikävä kyllä. Hienoa että joku todellakin rajaa ruutuaikaa, oli sitten äiti tai isä.