Millaiset lautaset/lasit teillä on joulupöydässä? Samat kuin arkenakin vai onko erillistä juhla-astiastoa?
Meillä on vanha Arabian astiasto juhla-astiastona. Sellainen sinireunainen missä kullanvärinen koriste. Lähinnä jouluna tulee käytettyä kun on käsinpestävä. Laseina ihan perus Iittalan essenceä yms, mitä arkenakin käytetään.
Kommentit (12)
Käytetään joko vanhempieni v1960 häälahjaksi saamia Arabian lautasia tai anoppilasta tuotuja perintölautasia. Laseina viinilasit, sekä muita fiinimpiä laseja joita ei yleensä käytetä. Aterimet samat.
Mulla kanssa arabian vanha astiasto omassa kotijoulussa käytössä-nyt menen aikuisen poikani luo niin siellä sitten hänellä omat astiat.
Meillä on samat arkena ja juhlana. Tykkään ja lasit on kauniit, jalalliset.
Täytyykin keskustella tästä mieheni kanssa, mitä astioita laitetaan. Ei olla vielä mietitty tätä yhtään.
Arabian Arktica, Iittalan viinilasit, Hackminnan aterimet. Kankaiset jouluservetit ja Myrnan iki-ihana kahviastiasto kera edelleen Iittalan konjakkikasien.
Kattilasta syön, niin ei astiat likaannu.
Astiasto juhlia varten. Käytetään kyllä tosi harvoin.
Samat kuin muulloinkin viikonloppuaterioilla eli Ikean upea Skyn (arkena V&B:tä)
Lasit vaihtuu kristalleihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samat arkena ja juhlana. Tykkään ja lasit on kauniit, jalalliset.
Sama. Tykkään kauniista laseista ja niistä on mukava juoda myös arkena. Lautaset ovat erikseen juhlia varten, mutta arkikäytössä on myös nätit astiat. Itse asiassa valitsen vaaleat tai tummat lautaset ruuan mukaan, jotta ruoka tulisi esille niissä lautasissa.
Tänä jouluna ajattelin kattaa ruskeille punasavesta tehdyille lautasille, oikein vanhanajan tyyliin. On kannuja ja kulhoja samaa sarjaa, pikaritkin. Riisipuuro ruskeassa kulhossa puukauhalla tuo mieleen vanhantyyliset joulukortit. Aiemmin olen kattanut Apilanlehden astioilla. Arabiat on niin arkisia että ne on käytössä muulloin.
Meiilä on valkoinen astiasto, jossa kultareunus ja kristallilasit. Käytän näitä vain juhlatilanteissa, koska ovat käsintiskattavia.