Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinteät hammasraudat

Vierailija
19.05.2014 |

Missä tapauksessa laitetaan kiinteät hammasraudat ?

Vai käytetäänkö niitä vielä nykyään? En muista kellään lapsella aikoihin nähneeni...

Käytetäänkö ennemmin yörautoja nykyään?

Millaisissa tapaukissa kiinteät laitetaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli liian ahdas suu. Etuhampaat oli vinossa. Laitettiin kiinteät raudat kai vuodeksi tai jotain. Kun hampaat olivat melkein suorat, laitettiin yöraudat. No siinä kävi niin, että hampaat vääntyi uuteen asentoon. Yöraudat eivät enää sopineet. Ei paljoa auttanu toi oikominen... Veljellä kävi sama juttu. Mulla on yksinkertaisesti liikaa hampaita liian pienessä suussa. En ymmärrä, miksei ne voinu vaan poistaa sieltä pari.. Jos sulla on yhtään varaa, niin vie lapsesi yksityiselle

Vierailija
2/6 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-v pojalla on aika suorannäköiset hampaat muuten, mutta etuhampaat vähän "ulkonevat". Ja kai aika ahtaassa ovat suussa. Ja jostain syväsyä purennasta oli puhe.. Keskiviikkona on aika lääkärille, joka kai kertoo, miten aletaan oikoa. 

Poika pelkää kauheasti saavansa kiinteät raudat.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä kiinteet kojeet ja oon yli 30v.

Ne laitettiin koska on syväpurenta, eli alahampaat puree kitalakeen. Ienkipujen lisäksi se aiheuttaa mulla leukakipuja ja purenta on jatkuvasti vinksallaan niin, että hampaita olis jälleen pitänyt hioa. Mutta kun ei ole oikein enää turvallista hioa kun kiille on kohta loppu. Lisäksi mulla on hirveesti rakoja hampaiden välissä johtuen pienistä hampaista.

Yökojeet on sitten ihan toisenlaista purentavirhettä, lähinnä ahtautta varten.

Kiinteitä kojeita saa myös valkoisina, mutta ei terveyskeskuksissa.

Tk:ssa hoito ilmaista yksityisellä parisen tonnia...

Vierailija
4/6 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:55"]Mulla on tällä hetkellä kiinteet kojeet ja oon yli 30v.

Ne laitettiin koska on syväpurenta, eli alahampaat puree kitalakeen. Ienkipujen lisäksi se aiheuttaa mulla leukakipuja ja purenta on jatkuvasti vinksallaan niin, että hampaita olis jälleen pitänyt hioa. Mutta kun ei ole oikein enää turvallista hioa kun kiille on kohta loppu. Lisäksi mulla on hirveesti rakoja hampaiden välissä johtuen pienistä hampaista.

[/quote]

Vähintään sen pari tonnia! Minulle laitettiin kiinteät raudat 16vuotiaana, sitä ennen oli yöraudat ainakin vuoden. Kiinteiden rautojen jälkeen sain vielä sellaisen kitalaki-raudan jota sai pitää öisin jotta korjaukset pysyvät mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen. Kun 18v päivänä sain raudat pois, hammaslääkäri sanoi, että yksityisellä vastaava hoito olisi ollut 5000euron hintainen.. Ja kyllä niihin kiinteisiin rautoihin tottuu, vaikka eivät ne teini-iässäkään mikään unelma olleet! Nyt hymy on huomattavasti parempi kuin ylä-aste iässä :)

Vierailija
5/6 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:55"]Mulla on tällä hetkellä kiinteet kojeet ja oon yli 30v.

[/quote]

Vähintään sen pari tonnia! Minulle laitettiin kiinteät raudat 16vuotiaana, sitä ennen oli yöraudat ainakin vuoden. Kiinteiden rautojen jälkeen sain vielä sellaisen kitalaki-raudan jota sai pitää öisin jotta korjaukset pysyvät mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen. Kun 18v päivänä sain raudat pois, hammaslääkäri sanoi, että yksityisellä vastaava hoito olisi ollut 5000euron hintainen.. Ja kyllä niihin kiinteisiin rautoihin tottuu, vaikka eivät ne teini-iässäkään mikään unelma olleet! Nyt hymy on huomattavasti parempi kuin ylä-aste iässä :)

Vierailija
6/6 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on ollut kahdet kiinteät, ja kolme erilaista yörautaa, kuusi vuotta on oiottu.