Näkkileipä ok, ruisleipä ei. Miksi?
Tätä ihmettelen omassa elimistössäni. Molemmissa on kuitenkin ruisjauhoja ja hiivaa. Mikä siinä valmistustavassa tai muussa on niin erilaista, että ruuansulatuselimistöni tykkää näkkäristä mutta ruisleivästä ei ollenkaan? Ruisleivästä saan pahoja närästysoireita yms. Olen nyt jättänyt muutkin leivät pois, syön vain näkkäriä ja riisikakkuja. Samoin pastaa en syö mutta esim. riisiä syön. Näin tuntuu toimivan hyvin.
Kommentit (5)
Uppis. Onko kenelläkään muilla näin tai osaako joku selittää miksi näin on? ap
Aika yleistä tuo on, en tiedä tarkkaa syytä, mutta tuore leipä tuntuu aiheuttavan monelle enemmän oireita kuin "kuiva leipä". Mun mies voi esim. syödä vaaleaa leipää paahdettuna, mutta ei tuoreena.
Näkkärissä ei ole yhtä lailla vettä kuin ruisleivässä. Näkkäri on kuitupitoisempaa ja sisältää enemmän kaloreita per 100 grammaa kuin tuore ruisleipä.
Mulla on ihan sama juttu, joten syön vain täysjyvänäkkäriä. Eiköhän kyse ole siitä, että tuore ruisleipä on aikas hapanta, eikä kaikkien elimistö sitä kestä. Kerran yksi lääkäri sanoi minulle, että enemmänkin on ihme, jos elimistö ei oireile tuoreesta ruisleivästä juuri sen happamuuden vuoksi ;)
Kiitos kommenteista! Varmaan se tuo happamuus on, kiinnostaa vain miksi se on happamampaa kuin kuiva leipä. Mutta ehkä se ero on ainakin juuri siinä vesipitoisuudessa? Kuka lie leivontasolubiologi tähän osaisi parhaiten vastata... :)