Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoimessa opiskelu työn ohessa

Vierailija
19.05.2014 |

Onko täällä linjoilla teitä, jotka olette työn ohessa opiskelleet avoimessa yliopistossa? Päivätyö vaativaa  jo nyt, mutta haluaisin vaihtaa alaa ja se tarkoittaa toisen maisterin tekemistä. Minulla on pieniä lapsia ja yh. Lasten hoito olisi kyllä varma. Miten lähteäkö opiskelemaan, ja millaisia kokemuksia muuten? Olen niin kypsä nykyiseen työhön että päivittäin pyörittelen mielessäni alan vaihtoa. Sekin varmasti jotain kertoo?!?  

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä ei ole, mutta viime talvena olin avoimessa ja siellä oli yks aika kova muija samaan aikaan. Kävi vuorotyössä ja opiskeli kahta ainetta yhtä aikaa. Eteni jopa niissä. Näin sitä sitten syksyllä bussissa kun olin itse päässyt päätoimiseksi opiskelijaksi, niin kertoi tekevänsä aineopintoja jo. Eli homma etenee. Rankkaahan tuo sano olevan, mutta kuulemma onnistuu kun lukee vaan. Lähiopetusta oli vaan pari kurssia iltaisin.

Vierailija
2/5 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen kurssit on suunniteltu niin, että ne voi tehdä työn ohjessa, mutta tokihan eteneminen vaatii, että tämä opiskelu on sit sun harraste ja lepohetki: et lähde lisäksi retriittiin Goalle etkä tarvi joka ilta parin tunnin sohvallamakailiuhetkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimeen vaan! Itsekin vaihtanu alaa aloittamalla avoimessa töiden jälkeen. Rankaa tuo on, mutta jos olet pienen lapsen äiti ja vakitöissä, muista että sulla on oikeus vähentää työ ja tuntimäärääsi. Jos teet esim 30 tuntia viikossa töitä tai vähemmän (en muista tarkkaa tuntimäätää, olisiko ollut 25h) Kela maksaa myös osittaista hoitovapaata (25h enemmän ja 30h vähemmän). Ehdottomasti neuvottelemaan työnantajan kanssa josko voisit tehdä vain 30h viikossa töitä, luulisi että näissä talousnäkymissä työnantaja vain ilahtuu kun ei tartte maksaa 37 tunnista töitä. Ei tartte kertoa että opiskeluja varten tarttet, sano että lapsen kanssa haluat olla enemmän (mikä totta, että jos teet 37h töitä ja sitten vielä opiskelet, lapsi kyllä kärsii tuosta, mutta 30h töitä ja 7h opiskeluja ei olekaan niin paha)

Vierailija
4/5 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onnistui monimuoto-opintoina joissa varsinaisia luentosalissa pidettäviä luentoja oli hyvin harvakseltaan ja silloinkin viikonloppuisin ja iltaisin. Paljon auttoi myös pitkä bussimatka jossa kotiin tullessa ajoin päätepysäkille asti > pystyi hyvin keskittymään lukemiseen bussissa eikä tarvinnut koko ajan olla varuillaan että ajaisi pysäkin ohi. Oli kiva kun pystyin hyödyntämään muuten niin ankean pitkän työmatkan. 

Se että sulla on saatavissa lastenhoitoapua on kyllä iso plussa ja ehkä edellytyskin että pystyt opiskelemaan. Kannattaa ainakin kokeilla! Jos irtiotto nykyisestä työstä kiinnostaa, käsittääkseni myös avoimen yliopiston opintoihin voi saada opintovapaata ja aikuisopintotukea kunhan tietty opintopistemäärä täyttyy. Rahaa tulee tietysti vähemmän kuin palkkatyöstä, oiskohan ollut n. 75 % palkasta.

Vierailija
5/5 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pystyy. Minä opiskelin kaikki äitiyslomat ja hoitovapaat avoimessa (lapsia 4) ja maisterintutkinnon tein sit loppuun kun kaikki 4 oli pieniä työnohessa. Koska pohjalla oli jo niin paljon avoimessa suoritettuja etukäteen, maisterintutkinnon sain   sit valmiiksi kahdessa vuodessa.