Mikä voisi olla tämän omituisen hajuaistimuksen selitys?
Aina silloin tällöin tunnen nenässäni voimakkaan hajun. Se ei tapahdu usein, mutta tätä tällaista on tapahtunut jo monta kymmentä vuotta. (Olen vähän yli 50v.)
Hajua on mahdoton kuvailla sanoilla. Se ei muistuta mitään koskaan haistamaani hajua enkä yksinkertaisesti löydä sanoja, jolla osaisin siitä kertoa tarkemmin.
Haju on erittäin epämiellyttävä, mutta vielä epämiellyttävämpää on se, että kun haju tulee nenään, mielen valtaa jonkinlainen epämääräinen muisto lapsuudesta. En saa kiinni siitä, mitä tämän muiston mukaan tapahtui, mutta tämä haju + muiston aavistus saavat minut hetkessä lähes pakokauhuisen pelon valtaan.
Haju häipyy nenästä muutaman minuutin jälkeen ja olo palautuu normaaliksi.
Haju ei ole mitenkään paikkakohtainen eli ei esiinny esim. vain kotona tai töissä. Olen kokenut sen monessa paikassa, ulkona ja sisällä, yksin ja seurassa.
Onko yksinkertaisin selitys oikea eli että haisen itse pahalta? Vai meneekö aivoissa jotkin "kaapelit ristiin" hetkeksi aikaa, niin että mieli tuottaa hajuharhan?
Onko kenelläkään muulla ollut koskaan tällaista?
Kommentit (15)
Jokin pyrkii esiin alitajunnasta. Ota vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Millainen elämänhistoria sinulla on? Joskus kummalliset aistimukset voi selittyä psykologisin syin. Onko kasvuolosuhteet olleet jollain tavalla turvattomat?855
En tiedä oliko varsinaisesti turvaton, mutta hyvin tunnekylmät ja etäiset vanhemmat minulla oli ja olin usein yksin. Ap
Voisiko olla jokin aivosähköinen juttu?
Sairastatko migreeniä tai epilepsiaa?
On sellainen tauti kuin hajunenä, jolloin nenä erittää todella pahaa hajua. Kannattaa googlata.
Assburger kirjoitti:
Voisiko olla jokin aivosähköinen juttu?
Sairastatko migreeniä tai epilepsiaa?
En kumpaakaan. Ap
Tämä ei varmaankaan koske sinua, koska noita tuntemuksia on kertomasi mukaan ollut kymmeniä vuosia. Olen kuitenkin lukenut, että aivokasvain, tai oikeastaan kasvaimen aiheuttamat epileptiset oireet, voisivat tulla esille "vääränä" hajuaistimuksena. Itselläni kävi joskus niin, että tunsin voimakasta appelsiinin tuoksua paikassa, jossa sitä ei todellakaan voinut olla. Kasvain oli tuolloin jo löytynyt ja leikattiin myöhemmin. En tiedä oliko se tuon hajuaistimuksen syy. Tuli vain aloitusta lukiessa mieleen.
Minulla haisi joskus savu, sellainen tupakansavu, nenässä ajoittain.
Liittyi selkeästi sairastettuihin poskiontelontulehduksiin. En kyllä käynyt lääkärissä, kun oire on aina poistunut.
Itsellä ainakin on kainalot alkaneet vanhemmiten haista ihan hirveälle. Muuten en haista juuri mitään.
Voisin veikata, että jokin ääni tm. laukaisee muiston varhaislapsuudestasi. Jotain ikävää on tapahtunut sinulle ja se haju liittyy tapahtumaan. Me emme muista n. ennen kolmea ikävuotta tapahtuneita asioita ja myös liian traumaattiset asiat saattavat kadota muististamme.
Sinuna alkaisin tarkkailla mitä yhteistä on niissä tilanteissa, joissa haju ja muisto ilmestyvät. Voisit myös käydä keskustelemassa tästä jonkun terapeutin vastaanotolla.
Oletko lapsena törmännyt mätänevään eläimeen luonnossa? Ihmisillä voi olla märkiviä tulehduksia, mitkä haisee vähän vastaavalle.
minulle tuli aivo infartkti. kaula valtimo täysin tukkoon. vasemman puolen näkö meni molemmista silmistä. ennen liotusta hoitoja. sairaalassa koin myös ennen kokemattoman tuoksun ja kauniita kuin jos voisanoa " ameeboja olisi laskeutunut päälleni ei mitään pahaa kauniita olivat ja se tuoksu. minulla oli ollut sydän pysähdys olen miettinyt vaikken uskonnollinen olekkaan hakivatko enkelit minua.tuoksua olen yrittänyt jäljittää tuotteista sitä ei ole maan päällä.
Hajuharhat ovat yllättävän yleisiä, itselläni on joskus, sellainen "savumainen" mutta silti jotenkin, hmm, "kenkäplakkimainen"? Sellainen haju mitä voisi tulla jos vaikka käryttäisi jotain tekonahkaa tai jotain. En kyllä yhtään ihmettele, jos samalla alkaa aina ahdistamaan. Totta kai se ahdistaa kun omat aivot eivät toimi niinkuin olettaisi, ja tämä muuten voi hyvinkin laukaista muistoja jostain lapsuuden avuttomuudentunteesta, kun oma keho ei toimi niinkuin itse toivoisi.
Voi olla migreeninkin oire. Päänsärkyä ja muita oireita ei välttämättä esiinny, mutta näkö- haju ja kuuloaistimukset ovat tuttuja.
Toinen mahdollisuus on joku räyhähenki joka käy aina välillä.
Millainen elämänhistoria sinulla on? Joskus kummalliset aistimukset voi selittyä psykologisin syin. Onko kasvuolosuhteet olleet jollain tavalla turvattomat?855