Puutarha-apua vailla! Kysymyksiä TUIJASTA tai
muista aina vihreistä näkösuojakasveista:
Tuijia on eri laatuja, mikä olisi hyvä kun toiveena on saada n. 1,5 metrin (maksimissaan) korkea "aita"?
Mistä tuija kannattaa ostaa? Saako Hong Kongista tms. hyviä?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:54"]
Älä iske tuijaa. Laita vasta syksyllä ja kotimaista tainta. Keväällä varjostat monta vuotta.
[/quote]
????
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:58"]
Älä iske tuijaa. Laita vasta syksyllä ja kotimaista tainta. Keväällä varjostat monta vuotta.
[/quote]
????
[/quote]
Tuija vaan huijaa.
- pikkuisen nyt pitäis ap:n sparrata omaa suomipopin helmien tuntemista.
Loppuosa oli selkeä ohje tuijan hoidosta ja siitä, mitä kannattaa ostaa.
- ohis-
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:58"]
[/quote]
????
[/quote]
Tuija vaan huijaa.
- pikkuisen nyt pitäis ap:n sparrata omaa suomipopin helmien tuntemista.
Loppuosa oli selkeä ohje tuijan hoidosta ja siitä, mitä kannattaa ostaa.
- ohis-
[/quote]
Okei, kotimaista ja syksyllä. Mutta mitä meinaa että keväällä varjostaa monta vuotta?!
ap
tuija on ikivihanta, aurinko lämmittää tuijan oksia ja se tarttis vettä. Mutta kun maa on roudassa, ei vettä heru. -> tuija ruskettuu ja kuolee pystyyn.
Suojaamalla tuijan estät toin ongelman.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 23:15"]
tuija on ikivihanta, aurinko lämmittää tuijan oksia ja se tarttis vettä. Mutta kun maa on roudassa, ei vettä heru. -> tuija ruskettuu ja kuolee pystyyn.
Suojaamalla tuijan estät toin ongelman.
[/quote]
Tätä mä rakastan tässä palstassa, että täältä saa kädestä pitäen neuvoja. Kiitos ja halaus!
Jos joku vielä osais sanoa.,että mikä tuija olis sellainen josta sais hyvännäköisen näkösuojan eli aidan - kun on kartiotuijaa ja timanttituijaa... muitakin kai? Varmaan noin 60-70 cm korkeana se pitää ostaa, ja noin metrin mittaiseksi se sais mun puolesta kasvaa. Tosin niitähän voi kai leikata latvuksesta...?
ap
Hei tää kiinnostaa muakin! Tietääkö joku voiko tuijan antaa kökkiä isossa purnukassa ja milloin se pitäisi veivata maahan? Itse olen ainakin täydellinen epäviherpeukalo, mutta ymmärrän arvostaa kaunista takapihaa.... :)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:18"]
Hei tää kiinnostaa muakin! Tietääkö joku voiko tuijan antaa kökkiä isossa purnukassa ja milloin se pitäisi veivata maahan? Itse olen ainakin täydellinen epäviherpeukalo, mutta ymmärrän arvostaa kaunista takapihaa.... :)
[/quote]
ap..............http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3946
Jos kesällä istutat ja kastelet riittävästi, riittää kun yhtenä tai max kahtena keväänä suojaat tuijat auringolta. Me suojattiin yhtenä keväänä ja yksikään ei kuollut, aikaa vajaa 10 vuotta...
Minulla on myös tuija pihalla, enkä ole koskaan suojannut. Kasvanut ja rehottanut vuosikaudet eikä merkkiäkään kuivumisesta! Asun V-vyöhykkeellä, ja virallisten ohjeiden mukaan tuija talvehtii vyöhykkeillä I-IV, eli varmaan maaperästäkin kiinni menestyminen.
Enemmän kuin kauniita, tummanvihreitä ja tuuheita tuijia näkee kyllä just niitä kuivankäkkäröitä ja keltaisenruskeita rumiluksia. Tuija-aitaa en kyllä laittaisi, on iso homma suojata keväisin ja silti sieltä kuivuu ja kuolee puita välistä. Sitä tyhjää kohtaa on hankala myöhemmin täyttää. Tuija pitäisi istuttaa varjoon tai puolivarjoon, ei paahteiselle, avonaiselle paikalle.
Tuijaa ei kannata istuttaa aurinkoiselle paikalle. Vaikka kuinka suojaat, niin Se vuosien varrella muuttuu kuivaksi ja juuri sellaiseksi ruskeaksi. Se on puolivarjon kasvi ja Se kannattaa uskoa. Kuusi viihtyy auringossakin. Mutta jos löytyy tuollainen tuijalle hyvä paikka, niin 3 taimea metrille on ainakin tuuhea tai sitten 5 taimea kahdelle metrille jos tuntuu liian tiheeltä. Tuija ei kovin leveä ole. Hapan maa, eli tuijan maata ei kalkita. Havupuille on omia lannoitteita esim neudorfilla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 10:55"]
Enemmän kuin kauniita, tummanvihreitä ja tuuheita tuijia näkee kyllä just niitä kuivankäkkäröitä ja keltaisenruskeita rumiluksia. Tuija-aitaa en kyllä laittaisi, on iso homma suojata keväisin ja silti sieltä kuivuu ja kuolee puita välistä. Sitä tyhjää kohtaa on hankala myöhemmin täyttää. Tuija pitäisi istuttaa varjoon tai puolivarjoon, ei paahteiselle, avonaiselle paikalle.
[/quote]
Olen ihan toista mieltä, jos tuija on istutettu kosteaan maahan sitä ei edes tarvitse suojata keväällä kuin ehkä aluksi. Tuija on keväällä ja alkukesästä usein punaruskea koska siinä on "käpyjä" ja väri on muuttunut hetkellisesti auringossa, palutuu. Huonoon maahan kun istuttaa niin omapa on vikansa.
Mutta mikä on timanttituijan ja kartiotuijan välinen ero? -ohis
Kartiotuija on "hosotin"... ( kaverini keksimä nimitys, mutta varsin osuva ) eli semmoinen epämääräisen ruma, omaan silmääni. Kasvaa nopeammin ja on halvempi. Timanttituija on säännöllisen muotoinen, kalliimpi ja hidaskasvuisempi.
meillä on vuosi sitten istutettu timanttituija-aita, paahteinen paikka, ja hyvin kasvaa eikä näy rusketusta. Suojasimme aidan maaliskuun alussa ja olihan siinä hommaa mutta se kannattaa. Ostaessa taimet olivat n. Metrin, nyt n. 130cm.