Tuen antaminen omaisen menetyksessä
Onko ihan normaalia, että päälle 40 nainen on seuraamassa vanhempansa viimeisiä kuolin henkäyksiä jo toista viikkoa? Ei pysty töihin ja vetää miehensäkin samaan surun ja kaihon suohon. Miehen pitää olla tukena tälle surevalle naiselle. Mies ei pääse töihin myöskään, kun pitää toimia olkapäänä.
Kommentit (20)
Ei ihan normaalia että puoliso jää tuosta syystä pois töistä.
On normaalia, 40v vanhempi ei välttämättä ole vanhus, 60-75v ei varsinaisesti ole vanhus. Toki kai jokainen jotenkin voi ajatuksissaan ajatella vanhemman kuolevan ennen itseä. Toki puolison työssä käymättömyys on vähän outoa, mutta jos muita läheisiä ei ole, esim on ainoa lapsi, vanhemmat eronneet ja toisen vanhemman asenne lähinnä iloitseva tms.
Jokainen tekee surutyön tavallaan, ei siinä ole oikeaa tai väärää tapaa.
Vierailija kirjoitti:
On normaalia, 40v vanhempi ei välttämättä ole vanhus, 60-75v ei varsinaisesti ole vanhus. Toki kai jokainen jotenkin voi ajatuksissaan ajatella vanhemman kuolevan ennen itseä. Toki puolison työssä käymättömyys on vähän outoa, mutta jos muita läheisiä ei ole, esim on ainoa lapsi, vanhemmat eronneet ja toisen vanhemman asenne lähinnä iloitseva tms.
Jokainen tekee surutyön tavallaan, ei siinä ole oikeaa tai väärää tapaa.
Kyseessä ei ole ainoa lapsi. Vanhemmat eivät ole eronneet. Tämä nainen on sairastanut aiemmin masennusta. Nainen tuntuu vetävän vaan miehensäkin ihan sekaisin tämän surutyönsä kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi paeta?
Miksi velloa tilanteessa hulluuden partaalla. Eikö asiaa voisi hoitaa asiallisesti, ilman että vetää toisenkin mukaan tuskaan ja kärsimykseen. Kohta on molemmat mielisairaalassa tuolla menolla.
Ap
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi paeta?
Miksi velloa tilanteessa hulluuden partaalla. Eikö asiaa voisi hoitaa asiallisesti, ilman että vetää toisenkin mukaan tuskaan ja kärsimykseen. Kohta on molemmat mielisairaalassa tuolla menolla.
Ap
Mitä siis konkreettisesti ajattelit tehdä tälle asialle? Ei varmaan nyt ole tämä pariskunta lukemassa tätä palstaa, joten mikä tämän aloituksen pointti on?
Ap on työkaveri, joka haluaisi lohduttaa surevan naisen miestä.
Niin aina.
No nyt ei Jorma-Pertti pääse sun kans siivouskomeroon. Voi harmi ja kyynel.
Vierailija kirjoitti:
😂 kyse ei ole kuitenkaan nyt ihan tästä. Olen miehen ystävä. Enkä ole työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
😂 kyse ei ole kuitenkaan nyt ihan tästä. Olen miehen ystävä. Enkä ole työkaveri.
Ystävät ei kysele selän takana vierailta mielipiteitä toisten suhteista varsinkaan surutyön aikana.
Välittävä ihminen tukee puolisoaan vaikeina aikoina kaikin tavoin millä pystyy.
Itsestä tuntuisi todella kamalalta tuommoinen selkään puukottaminen, vielä kaiken muun päälle ja tuskin luottaisin enää asioitani.
Oot kamala. Toivottavasti tajuat jossain vaiheessa edes hävetä, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävät ei kysele selän takana vierailta mielipiteitä toisten suhteista varsinkaan surutyön aikana.
Itsestä tuntuisi todella kamalalta tuommoinen selkään puukottaminen, vielä kaiken muun päälle ja tuskin luottaisin enää asioitani.Oot kamala. Toivottavasti tajuat jossain vaiheessa edes hävetä, hyi.
Ei tämä mitään selkään puukotusta ole. Ihmettelen vain tuollaista paapomista, mutta kukin tavallaan, hoidetaan puolisoa kuin pientä lasta.
Tämän takia niistä nuppi-vammaisista tulee pysyä erossa kaikin voimin. Vaikka olisi kuinka nätti ja hyvä pano, niin enemmän noista on riesaa kuin hyötyä.
Annapa kuule olla ja keskity omaan parisuhteeseesi. Noilla kahdella on nyt ihan riittävästi ilman sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Niin aina.
Sillä on jo seksuaalinen hätätila kun vaimovaan anoppia hyysää.
AP katsonut että nyt on hyvähetki iskeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin aina.
Sillä on jo seksuaalinen hätätila kun vaimovaan anoppia hyysää.
AP katsonut että nyt on hyvähetki iskeä.
Ei nyt sentään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestä tuntuisi todella kamalalta tuommoinen selkään puukottaminen, vielä kaiken muun päälle ja tuskin luottaisin enää asioitani.Oot kamala. Toivottavasti tajuat jossain vaiheessa edes hävetä, hyi.
Ei tämä mitään selkään puukotusta ole. Ihmettelen vain tuollaista paapomista, mutta kukin tavallaan, hoidetaan puolisoa kuin pientä lasta.
Sitä sanotaan rakkaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi paeta?
ApMitä siis konkreettisesti ajattelit tehdä tälle asialle? Ei varmaan nyt ole tämä pariskunta lukemassa tätä palstaa, joten mikä tämän aloituksen pointti on?
En mitään, kunhan vain ihmettelen moista toimintaa. Ja ei ole tarkoitus tämän palstan välityksellä heille asiasta viestiäkään, vaan pelkästään anonyymisti yleisesti tiedustella, miten muut asian näkee.
Ja kovin jakautuu siihen suuntaan, että ihmiset pitää moista normaalina. Kysymystäni moraalittomana. Ehkä olen itse sitten se epänormaali, joka hukuttaisi surun työhön eikä hakisi tukea toisesta, jota ei varmaan edes saisi tai ei olisi edes tarjolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi paeta?
ApMitä siis konkreettisesti ajattelit tehdä tälle asialle? Ei varmaan nyt ole tämä pariskunta lukemassa tätä palstaa, joten mikä tämän aloituksen pointti on?
En mitään, kunhan vain ihmettelen moista toimintaa. Ja ei ole tarkoitus tämän palstan välityksellä heille asiasta viestiäkään, vaan pelkästään anonyymisti yleisesti tiedustella, miten muut asian näkee.
Ja kovin jakautuu siihen suuntaan, että ihmiset pitää moista normaalina. Kysymystäni moraalittomana. Ehkä olen itse sitten se epänormaali, joka hukuttaisi surun työhön eikä hakisi tukea toisesta, jota ei varmaan edes saisi tai ei olisi edes tarjolla.
Ap
Siinähän se tuli viestisi lopussa. Sinua ei ole vaikeina hetkinä tuettu tai hoivattu, et ole saanut tarvita toista ihmistä. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin." Toivon elämääsi välittäviä, luotettavia ihmisiä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi paeta?
ApSiinähän se tuli viestisi lopussa. Sinua ei ole vaikeina hetkinä tuettu tai hoivattu, et ole saanut tarvita toista ihmistä. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin." Toivon elämääsi välittäviä, luotettavia ihmisiä, ap.
Kiitos analyysista. Näinhän tuo varmaan juurikin on. Maailma on minulle kylmä ja ihmiset julmia. Ihan yksin olen täällä saanut kamppailla elämässä eteenpäin.
Minua ei kasvatettu empaattiseksi ja olen yrittänyt sitä opetella, mutta en taida olla järin onnistunut opettelussa.
Olen kuitenkin herännyt viime vuosina, että kaipaan ”välittämisen” tunnetta, mutten tiennyt myöskään, että tuollaista paapomista voi kutsua ”rakkaudeksi”. Minua ahdistaa, jos joku kohtelee minua kuin lasta, suutun siitä.
Ap
Minusta ei ole normaalia. Vanhempansa joutuu jokainen hyvästelemään. Ajatusta on mahdollista työstää jo vanhuksen ollessa virkeä. Luopuminen tuottaa jokaiselle surua, jonka kesto on yksilöllistä. Surun tunteen jokainen joutuu elämään ajan kanssa. Ei suru hetkessä hellitä, mutta ei siihen voi rypemään jäädä. Läheisen siihen vetäminen on raskasta, koska toinen ei voi surua poistaa. Voi vain olla siinä arjessa mukana ja yrittää selvitä päivä kerrallaan. Sanat saattavat olla turhia. Eikä sureva voi mielestäni vaatia jatkuvaa lohdutusta. Suru on kuitenkin käsiteltävä ihan itse.