Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuen antaminen omaisen menetyksessä

Sivusta seuraaja
21.12.2020 |

Onko ihan normaalia, että päälle 40 nainen on seuraamassa vanhempansa viimeisiä kuolin henkäyksiä jo toista viikkoa? Ei pysty töihin ja vetää miehensäkin samaan surun ja kaihon suohon. Miehen pitää olla tukena tälle surevalle naiselle. Mies ei pääse töihin myöskään, kun pitää toimia olkapäänä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole normaalia. Vanhempansa joutuu jokainen hyvästelemään. Ajatusta on mahdollista työstää jo vanhuksen ollessa virkeä. Luopuminen tuottaa jokaiselle surua, jonka kesto on yksilöllistä. Surun tunteen jokainen joutuu elämään ajan kanssa. Ei suru hetkessä hellitä, mutta ei siihen voi rypemään jäädä. Läheisen siihen vetäminen on raskasta, koska toinen ei voi surua  poistaa. Voi vain olla siinä arjessa mukana ja yrittää selvitä päivä kerrallaan. Sanat saattavat olla turhia. Eikä sureva voi mielestäni vaatia jatkuvaa lohdutusta. Suru on kuitenkin käsiteltävä ihan itse.

Vierailija
2/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi paeta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan normaalia että puoliso jää tuosta syystä pois töistä.

Vierailija
4/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia, 40v vanhempi ei välttämättä ole vanhus, 60-75v ei varsinaisesti ole vanhus. Toki kai jokainen jotenkin voi ajatuksissaan ajatella vanhemman kuolevan ennen itseä. Toki puolison työssä käymättömyys on vähän outoa, mutta jos muita läheisiä ei ole, esim on ainoa lapsi, vanhemmat eronneet ja toisen vanhemman asenne lähinnä iloitseva tms.

Jokainen tekee surutyön tavallaan, ei siinä ole oikeaa tai väärää tapaa.

Vierailija
5/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On normaalia, 40v vanhempi ei välttämättä ole vanhus, 60-75v ei varsinaisesti ole vanhus. Toki kai jokainen jotenkin voi ajatuksissaan ajatella vanhemman kuolevan ennen itseä. Toki puolison työssä käymättömyys on vähän outoa, mutta jos muita läheisiä ei ole, esim on ainoa lapsi, vanhemmat eronneet ja toisen vanhemman asenne lähinnä iloitseva tms.

Jokainen tekee surutyön tavallaan, ei siinä ole oikeaa tai väärää tapaa.

Kyseessä ei ole ainoa lapsi. Vanhemmat eivät ole eronneet. Tämä nainen on sairastanut aiemmin masennusta. Nainen tuntuu vetävän vaan miehensäkin ihan sekaisin tämän surutyönsä kanssa.

Ap

Vierailija
6/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi paeta?

Miksi velloa tilanteessa hulluuden partaalla. Eikö asiaa voisi hoitaa asiallisesti, ilman että vetää toisenkin mukaan tuskaan ja kärsimykseen. Kohta on molemmat mielisairaalassa tuolla menolla.

Ap

Vierailija
7/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuraaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi paeta?

Miksi velloa tilanteessa hulluuden partaalla. Eikö asiaa voisi hoitaa asiallisesti, ilman että vetää toisenkin mukaan tuskaan ja kärsimykseen. Kohta on molemmat mielisairaalassa tuolla menolla.

Ap

Mitä siis konkreettisesti ajattelit tehdä tälle asialle? Ei varmaan nyt ole tämä pariskunta lukemassa tätä palstaa, joten mikä tämän aloituksen pointti on?

Vierailija
8/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on työkaveri, joka haluaisi lohduttaa surevan naisen miestä.

Niin aina.

Vierailija
9/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ei Jorma-Pertti pääse sun kans siivouskomeroon. Voi harmi ja kyynel.

Vierailija
10/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂 kyse ei ole kuitenkaan nyt ihan tästä. Olen miehen ystävä. Enkä ole työkaveri.

Vierailija
11/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂 kyse ei ole kuitenkaan nyt ihan tästä. Olen miehen ystävä. Enkä ole työkaveri.

Ystävät ei kysele selän takana vierailta mielipiteitä toisten suhteista varsinkaan surutyön aikana.

Välittävä ihminen tukee puolisoaan vaikeina aikoina kaikin tavoin millä pystyy.

Itsestä tuntuisi todella kamalalta tuommoinen selkään puukottaminen, vielä kaiken muun päälle ja tuskin luottaisin enää asioitani.

Oot kamala. Toivottavasti tajuat jossain vaiheessa edes hävetä, hyi.

Vierailija
12/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävät ei kysele selän takana vierailta mielipiteitä toisten suhteista varsinkaan surutyön aikana.

Itsestä tuntuisi todella kamalalta tuommoinen selkään puukottaminen, vielä kaiken muun päälle ja tuskin luottaisin enää asioitani.

Ei tämä mitään selkään puukotusta ole. Ihmettelen vain tuollaista paapomista, mutta kukin tavallaan, hoidetaan puolisoa kuin pientä lasta.

Vierailija
13/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia niistä nuppi-vammaisista tulee pysyä erossa kaikin voimin. Vaikka olisi kuinka nätti ja hyvä pano, niin enemmän noista on riesaa kuin hyötyä.

Vierailija
14/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapa kuule olla ja keskity omaan parisuhteeseesi. Noilla kahdella on nyt ihan riittävästi ilman sinuakin.

Vierailija
15/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin aina.

Sillä on jo seksuaalinen hätätila kun vaimovaan anoppia hyysää.

AP katsonut että nyt on hyvähetki iskeä.

Vierailija
16/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin aina.

Sillä on jo seksuaalinen hätätila kun vaimovaan anoppia hyysää.

AP katsonut että nyt on hyvähetki iskeä.

Ei nyt sentään.

Ap

Vierailija
17/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä mitään selkään puukotusta ole. Ihmettelen vain tuollaista paapomista, mutta kukin tavallaan, hoidetaan puolisoa kuin pientä lasta.

Sitä sanotaan rakkaudeksi.

Vierailija
18/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi paeta?

Ap

Mitä siis konkreettisesti ajattelit tehdä tälle asialle? Ei varmaan nyt ole tämä pariskunta lukemassa tätä palstaa, joten mikä tämän aloituksen pointti on?

En mitään, kunhan vain ihmettelen moista toimintaa. Ja ei ole tarkoitus tämän palstan välityksellä heille asiasta viestiäkään, vaan pelkästään anonyymisti yleisesti tiedustella, miten muut asian näkee.

Ja kovin jakautuu siihen suuntaan, että ihmiset pitää moista normaalina. Kysymystäni moraalittomana. Ehkä olen itse sitten se epänormaali, joka hukuttaisi surun työhön eikä hakisi tukea toisesta, jota ei varmaan edes saisi tai ei olisi edes tarjolla.

Ap

Vierailija
19/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi paeta?

Ap

En mitään, kunhan vain ihmettelen moista toimintaa. Ja ei ole tarkoitus tämän palstan välityksellä heille asiasta viestiäkään, vaan pelkästään anonyymisti yleisesti tiedustella, miten muut asian näkee.

Ja kovin jakautuu siihen suuntaan, että ihmiset pitää moista normaalina. Kysymystäni moraalittomana. Ehkä olen itse sitten se epänormaali, joka hukuttaisi surun työhön eikä hakisi tukea toisesta, jota ei varmaan edes saisi tai ei olisi edes tarjolla.

Ap

Siinähän se tuli viestisi lopussa. Sinua ei ole vaikeina hetkinä tuettu tai hoivattu, et ole saanut tarvita toista ihmistä. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin." Toivon elämääsi välittäviä, luotettavia ihmisiä, ap.

Vierailija
20/20 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi paeta?

Ap

Ap

Siinähän se tuli viestisi lopussa. Sinua ei ole vaikeina hetkinä tuettu tai hoivattu, et ole saanut tarvita toista ihmistä. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin." Toivon elämääsi välittäviä, luotettavia ihmisiä, ap.

Kiitos analyysista. Näinhän tuo varmaan juurikin on. Maailma on minulle kylmä ja ihmiset julmia. Ihan yksin olen täällä saanut kamppailla elämässä eteenpäin.

Minua ei kasvatettu empaattiseksi ja olen yrittänyt sitä opetella, mutta en taida olla järin onnistunut opettelussa.

Olen kuitenkin herännyt viime vuosina, että kaipaan ”välittämisen” tunnetta, mutten tiennyt myöskään, että tuollaista paapomista voi kutsua ”rakkaudeksi”. Minua ahdistaa, jos joku kohtelee minua kuin lasta, suutun siitä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi