Tokaluokkainen ja jatkuva muistuttelu
Meinaa välillä hajota pää. Jokaisesta hommasta pitää muistuttaa ainakin 5 kertaa, että aloittaa ja 20 kertaa, että tekee loppuun. Ihan joka päivittäisissä asioissa, kuten syömisessä, pukemisessa, suihkussa, hampaiden pesussa.. Jokainen askare pitää vahtia alusta loppuun, että tulee tehtyä. Jos en ole samassa huoneessa muistuttamassa mitä piti tehdä, niin todennäköisesti hän vaan lopettaa syömisen tai pukemisen kesken ja katoaa tekemään muuta. Jos olen samassa huoneessa, niin hän vain höpisee jatkuvasti ja syömiseen saattaa mennä useita kymmeniä minuutteja. Älyssä tai keskittymisessä ei vaikuta olevan ongelmia. Hän pärjää erinomaisesti koulussa ja jaksaa kyllä keskittyä omiin juttuihinsa vaikka tunteja. Ne on vain nämä päivittäiset toiminnat mitkä tuntuvat olevan haastavia.
Onko ihan normalia tokaluokkalaisen käyttäytymistä?
Kommentit (17)
Ap kuulostaa että lapsella on adhd. Siihen on olemassa apuja joten vie lapsi tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa että lapsella on adhd. Siihen on olemassa apuja joten vie lapsi tutkimuksiin.
Adhd:n määritelmään kuuluu, että oireiden pitää olla havaittavissa eri ympäristöissä. Eli esimerkiksi sekä koulussa että kotona. Joten normaalilta muksulta kuulostaa minusta.
Tutulta kuulostaa. Samanlaista täälläkin 2.luokkalaisella. Vaikea silti uskoa, että olisi ADD/ADHD, koska koulussa menestyy ja opettajilla ei ole huolta keskittymisestä tai toiminnanohjauksesta. Itse olen useaan kertaa kysellyt tarkkaavuuden ja toiminnan sujumisesta alkaen esikoulun vasu-keskusteluista 2.luokan kehityskeskusteluun ja aina ovat opettajat olleet sitä mieltä, että hyvin keskittyvä ja omatoiminen lapsi. Ilmeisesti vika on siis täällä meillä kotona kasvatuksessa. Näin olen päätellyt.
Mun lapsi on nyt kolmasluokkalainen ja hänellä epäillään ADD:ta. Eka- ja tokaluokka menivät koulunkin osalta ihan hyvin, mutta kun kolmannella koulusta tuli vähän työläämpää, myös opettaja alkoi huomata lapsen jumittamisen. Kotona on just tuollaista kuin aloittajan kuvauksessa. Voisi olla mun kirjoittamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd:n määritelmään kuuluu, että oireiden pitää olla havaittavissa eri ympäristöissä. Eli esimerkiksi sekä koulussa että kotona. Joten normaalilta muksulta kuulostaa minusta.
Adhd ei poista mahista pärjätä koulussa alaluokilla. Koulussa pärjää ihan kuuntelemalla jos on hyvä kuulomuisti ja mielenkiintoinen aihe.Ongelmat alkavat viimeistään yläkoulussa. Sitä että uppotuu tuntikausiksi mielenkiintonsa kohteisiin kutsutaan hyperkeskittymiseksi.
Mulla on adhd-lapsi joka on lisäksi hyvin älykäs, noi on tuttua jutua.
Kuulostaa ihan mun lapselta. Itse oon ollut 4-5 vuotiaasta saakka varma ettei ole "normaali". Eskarissa huomasivat keskittymisen ongelmat, mutta olivat sitä mieltä ettei haittaa kun lapsi pärjää.
Koulussa ope on huomauttanut aina samoista ja kaikissa kehityskeskusteluissa tavoitteet liittyi keskittymiseen ja tarkkaavaisuuteen. Kuitenkin kun vuosi sitten (3lk) lähdettiin tutkimuksiin, niin ope olikin yllättäen sitä mieltä että kaikki on ok. Näin ollen koulun pisteet kyselyissä jäi matalammaksi kuin vanhempien. Lisäksi psykiatri oli sitä mieltä ettei voi olla mitään, kun lapsi katsoo silmiin.
Nyt sitten ihmetellään, että mitä hittoa voi tehdä. Koulu menee enemmän ja enemmän alamäkeen ja lapsen itsetunto murenee kun ei pysty antamaan parastaan. Niin, lapsi on siis tyttö, joten saattaa olla alidiagnosoitu.
Kuulostaa minun tyttäreltäni, joka on nyt 18 v. Lahjakas monessa, hyvä koulumenestys ja loistava keskittymiskyky itselleen rakkaassa liikuntaharrastuksessa. Mutta arjen hallinta on heikkoa (poislukien treenit). On taas siivonnut huonettaan kolme päivää. Unohtuilee tekemään muuta tai jää järjestelemään kokonaisuuden kannalta ihan epäolennaisia pikkujuttuja. Näin on ollut aina. Opiskelut näyttää kaoottiselta viime tipan touhuilta. Mutta kun hän sitten lopulta viime hetkellä panostaa, lopputulos on aina kiitettävä. Hänellä on ADD-piirteitä, mutta ei niin paljon, että olisi koskaan päätynyt saamaan mitään diagnooseja. Hän tiedostaa ongelmansa ja häntä harmittaa nämä elämää hankaloittavat piirteet. Hän ei ole saanut apua koulupsykologilta eikä opolta, vaikka on käynyt juttekemassa niiden kanssa. Eivät taida tajuta miten vaikeaa arki on hänelle, kun hön kuitenkin pärjää niin hyvin.
Eka-tokaluokkalaisena hän ei meinannut ehtiä syödä ruokatunnin aikana ja pukemisessa meni niin kauan, että ei meinannut ehtiä välitunneilla ulos. Muuten meni hyvin.
Kiitoksia vastauksista. Yleensä ei haittaa, mutta nyt on muutakin sydämellä, niin oli pakko jostain vähän purkaa. Tuo jatkuva ohjaaminen on vain niin uuvuttavaa välillä. Olen kokeillut antaa itselle vastuuta asioiden hoitamisesta, mutta ne jäävät silloin kokonaan tekemättä. Kokeilin myös muistilappuja ja paperille kirjoitettua aikataulua, mutta ei nämä auttaneet kuin aloittamisessa. Ainoa mikä toimi kerran oli kirjoittaa tussilla käteen hammaspesu, mutta se tuntui jotenkin väärältä, eikä se tussikaan voi terveellistä olla jatkuvaan käyttöön, vaikka lukikin non-toxic. Koulussa ja eskarista ei ole kuulunut muuta kuin ylistystä kun on niin hyvä tekemään tehtäviä. Ekan luokan terveystarkastuksessa muistaakseni kysyin tuosta, mutta terkkarin mukaan se oli ihan normaalia sen ikäiselle ja jos ei opettajat ole sanonut mitään, niin ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Yleensä ei haittaa, mutta nyt on muutakin sydämellä, niin oli pakko jostain vähän purkaa. Tuo jatkuva ohjaaminen on vain niin uuvuttavaa välillä. Olen kokeillut antaa itselle vastuuta asioiden hoitamisesta, mutta ne jäävät silloin kokonaan tekemättä. Kokeilin myös muistilappuja ja paperille kirjoitettua aikataulua, mutta ei nämä auttaneet kuin aloittamisessa. Ainoa mikä toimi kerran oli kirjoittaa tussilla käteen hammaspesu, mutta se tuntui jotenkin väärältä, eikä se tussikaan voi terveellistä olla jatkuvaan käyttöön, vaikka lukikin non-toxic. Koulussa ja eskarista ei ole kuulunut muuta kuin ylistystä kun on niin hyvä tekemään tehtäviä. Ekan luokan terveystarkastuksessa muistaakseni kysyin tuosta, mutta terkkarin mukaan se oli ihan normaalia sen ikäiselle ja jos ei opettajat ole sanonut mitään, niin ongelmaa ei ole.
Lisäys vielä, koska muut mainitsi jo parissa viestissä, minulla myös tyttö lapsi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Kun pitää olla jatkuvasti selvillä siitä, mitä lapsi nyt tekee ja missä on, koska ei kykene suoriutumaan ikätasoaan vastaavista toimista omatoimisesti. Mulla on lisänä se, että lapsella on lisäksi päivittäistä hoitoa vaativa ihosairaus ja nyt jo helpottamaan päin oleva kastelu, jota on tapahtunut öisin, mutta yhdessä vaiheessa jatkuvasti myös päivisin (ja tämä johtui osittain siitä, että lapsi ei muistanut käydä vessassa tai ei ehtinyt käydä vessassa koulupäivän aikana).
Aivan kuin itse olisin kirjoittanut omasta lapsestani. Ihan samanlaista meillä.
Olen lukenut netistä ADD - oireista ja sopii lapseen. En vain tiedä miten pääsee tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin itse olisin kirjoittanut omasta lapsestani. Ihan samanlaista meillä.
Olen lukenut netistä ADD - oireista ja sopii lapseen. En vain tiedä miten pääsee tutkimuksiin.
Koulun tai nuorempi neuvolan kautta. Terkkari varaa ajan lääkärille, lääkäri tekee arvion ja lähetteen neurologiin tutkimuksiin.
Heittäkää mukaan vielä toinenkin adhd lapsi ja vielä adhd aikuinen niin on jo netflix sarjan ainekset
Koristeltiin tänään kuusi. Meni vain neljä tuntia. Koko viime viikon kinusi, että koristellaan kuusi ja tänään se vihdoin tehtiin. Neiti lähti jokaisen koristeen jälkeen tekemään ihan muuta. Ainoa hetki jolloin pysyi hetken paikoillaan oli kun piteli valoja kädessä, kun minä asettelin niitä. Mutta se puheen määrä ja epämääräinen ääntely. Alan pitämään päiväkirjaa näistä hetkistä ja varaan ajan koulun terkkarille ensi vuonna.
Miten näkyi todistuksen käyttäytymisen numerossa? Täällä kaikki aineet 8 tai 9, mutta käyttäytyminen 7. Olisi varmaan ollut pari kymppiä,kin jos tuo käytös olisi parempaa. Opettajalta ei ole kyllä tullut yhtään palautetta, että käytöksessä olisi vikaa.
Voi olla esimerkiksi ADD:ta.
Tai sitten hän on vain tottunut siihen, että mistään ei tarvitse vastata itse, äiti kulkee perässä holhoamassa.